שתף קטע נבחר

סקר: עובדי ההיי-טק נוטשים את רכבי הליסינג

רק 50% מעובדי ההיי-טק סבורים שהחזקת רכב בליסינג עדיין כדאית. מבין מסיימי תכניות הליסינג בשנה הקרובה 35.4% מתכננים לנטוש את תוכנית הליסינג ו-28.4% עוד לא החליטו. כך עולה מסקר של הייטק זון. חברות הליסינג לא מתרגשות

71% מעובדי ההיי-טק מעידים כי הם מחזיקים כיום רכב בתוכנית ליסינג תפעולי, אך בעקבות הרפורמה בשווי השימוש וירידת הכדאיות של תכניות הליסינג התפעולי - צפויה נטישה של העובדים את תוכניות הליסינג. כך עולה מסקר שביצע לאחרונה הייטק זון, המועדון הצרכני קהילתי של עובדי חברות ההיי-טק בישראל, בקרב כ-1,500 עובדי היי-טק.

 

 

רק 50% ממשתתפי הסקר סבורים שהחזקת רכב בתכניות ליסינג תפעולי עדיין כדאית עבורם. גם מתוך אותם 50%, הרוב המוחלט השיב שהכדאיות נפגעה - אך עדיין ימשיך בליסינג בשל הנוחות. מבין מסיימי תכניות הליסינג בשנה הקרובה, 35.4% השיבו שבכוונתם לנטוש את תכנית הליסינג ו-28.4% עדיין לא החליטו. כמו כן, 87% מבין אלה שוויתרו או מתכוונים לוותר על הליסינג נוסעים מתחת ל-25 אלף ק"מ בשנה.  

 

בהייטק זון הבהירו שעל אף שהירידה כבר ניכרת בקרב אלו שסיימו את חוזה הליסינג עם מאז כניסת הרפורמה לתוקף בתחילת השנה - עיקר הפגיעה צפוי בעתיד בזמן שיגיע זמן חידוש רוב החוזים של עובדי ההיי-טק עם חברות הליסינג.

שווי שימוש:
עדיין רב הנסתר על הגלוי / שחר הזלקורן
רשות המיסים מנסה לעשות סדר, ולהסביר לעובדים המקבלים רכב צמוד מהעבודה, כמה ידרשו לשלם מינואר 2010. אלא שגם הרשות מודה כי ההשפעה החיצונית על גובה המס רבה מדי
לכתבה המלאה

 

המשתכרים מעט בחרו לוותר על רכב

על אף נתוני הסקר המצביעים על ירידה בחידוש חוזי הליסינג גורם בכיר בענף חברות הליסינג, טוען שבפועל אין ירידה משמעותית בחוזים הנחתמים עם עובדי חברות ההיי-טק.

 

לדבריו, "אצל אלו המקבלים את הרכב כחלק מההטבות והתנאים של המשרה לא ניכרת ירידה בחוזי ליסינג. הם מרוויחים טוב, אז תוספת התשלום במס עקב הרפורמה לא ממש השפיעה עליהם.

 

"בנוסף, יש בחברות ההיי-טק את אלו הזקוקים לרכב מתוקף עבודתם כמפיצים , סוכני מכירות וכך הלאה. הם חייבים רכב.

 

"היחידים שזה השפיע עליהם זה עובדים זוטרים בשכר נמוך, כגון עובדי אדמינסטרציה המהווים פחות מ-20% מכלל עובדי חברות ההיי-טק. שם יש ירידה של כ-30%, המתבטאת בירידה של כ-5% בענף כולו. אך גם זה לא קורה הודות לגידול בפעילות העסקית ובכמות העובדים ביחס לשנה שעברה, שמפצה על זה". 

 

עם זאת, נועם בוסידן, מנכ"ל משותף בהייטק זון, עומד על כך שנתוני הסקר מדברים בעד עצמם: "עד לרפורמה במיסוי, רכב ליסינג היה ברירת מחדל כמעט אוטומטית עבור רוב עובדי ההיי-טק, בשל שילוב של נוחות וכדאיות כלכלית. אבל הנתונים מראים שירידת הכדאיות המתמשכת בשל שינויי המיסוי צפויה לבוא לידי ביטוי באופן משמעותי". הוא הוסיף ש"עבור אחוז גבוה מהעובדים, תכניות הליסינג הקיימות כבר אינן משתלמות גם לאחר שמשקללים פנימה את הנוחות, השירות וכו'".

 

עוד ניכר מהנתונים בסקר שיש מודעות גוברת למרכיבי העלות השונים בתכניות הליסינג המושפעות מהיקף הנסיעות החודשי של העובד, מעלות המס ומסוג הרכב. "בשל העלייה בשווי המס וירידת הכדאיות הכללית, ישנה מודעות גוברת לפרמטרים אחרים של העלות, והם משפיעים באופן ישיר על העדפות העובדים", אומר בוסידן, ומצביע על העדפה גוברת של העובדים לרכבים זולים יותר.

 

מה אומרות חברות הליסינג המובילות? 

מנכ"ל שלמה SIXT, אסי שמלצר, מסר ל-ynet: "אצלנו לא ניכרת ירידה בחוזי הליסינג התפעולי של חברות היי-טק".

 

מחברת הליסינג וההשכרה אלדן נמסר: "בחברתנו נרשמה עלייה בביקוש לרכבי ליסינג לעומת אשתקד".

 

מחברת אלבר נמסר: "אנחנו סבורים שחלופת הליסינג עדיפה ואטרקטיבית גם בשווי המס הנוכחי. לא זו בלבד שאיננו מרגישים ירידה בביקוש לליסינג בקרב לקוחותינו, אלא להיפך".  

 

מחברת אוויס נמסר: "נכון לעכשיו איננו מבחינים בירידה משמעותית בהסכמי הליסינג של חברות היי-טק. הנוחות והכדאיות מושכים את הנוהגים במכוניות: עובד בחברת היי-טק הזכאי לרכב צמוד בדרך כלל נמצא במעמד כלכלי המאפשר לו לרכוש שירותים המעניקים לו נוחות ומפנים לו זמן (כמו, לדוגמה, ניקיון הבית, אכילה במסעדה וכיו"ב).

 

"הנוחות שבליסינג התפעולי, במסגרתו הוא מקבל רכב חדש כל 3 שנים, לא מבזבז זמן יקר בתחזוקת הרכב, בדיקות קניה, לא מקצה עשרות אלפי שקלים מהונו האישי לרכישת רכב וסופג את ירידת הערך - לכל אלה יש משמעות רבה לעובד, וגם אם שווי השימוש שהוא משלם מתייקר בכמה מאות שקלים - לרוב הנהגים מדובר עדיין בעסקה כדאית בהשוואה לאלטרנטיבה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יהונתן צור
פחות משתלם. ליסינג
צילום: יהונתן צור
מומלצים