שתף קטע נבחר

מדריך להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים

עבור ילדים מהספקטרום האוטיסטי, החזרה מבית המשפחה החמים והמגונן אל הגן או בית הספר עלולה להיות בעייתית. בימים הקרובים נפרסם סדרת כתבות ובהם כלים, עצות וטיפים להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, על מנת להקל על החזרה אל המסגרת החינוכית. פרק ראשון - פסיכולוגית חינוכית כותבת על התחלה ברגל ימין

בעוד כמה ימים יסתיים החופש הגדול ותפתח שנת הלימודים. ה-1 לספטמבר הוא תאריך גדוש משמעויות. לרבים מאיתנו כניסת הילד למסגרת חינוכית או החזרה ללימודים מעוררות התרגשות וציפיות. להורים אחרים, וביניהם להורי ילדי הספקטרום האוטיסטי, תאריך זה מעורר לא פעם רגשות מעורבים: לצד ציפיות להתחדשות ולהצלחה, מתעוררות חששות ואי וודאות לגבי יכולת הסתגלות של הילד למערכת חדשה, להרגלים ולאנשים חדשים.

 

בסדרת הכתבות הבאה נדון בקשיים העומדים בפני הילדים לקראת החזרה אל הגנים ואל בתי הספר, ונעניק להורים כלים וטיפים אשר עשויים להקל על הכניסה אל המסגרת החינוכית ועל השהייה בה.

 

אז כיצד נוכל להקל על הילד במעבר מהחופשה אל הלימודים?

 

1. "להזיז את השעון": משעון חופש לשעון לימודים

 נכון לכל ילד שחוזר לשגרת הלימודים. אחרי החופשה הארוכה בה הילד הלך לישון וקם בשעות מאוחרות, כדאי להחזירו לשעות הקונבנציונליות, לפחות שבוע לפני תחילת הלימודים.

 

2. להכין אותו, להכין, להכין!!

לילדים מהספקטרום האוטיסטי קשה להסתגל למעברים ולשינוים. לכן, הקפידו להכין אותו לשינוים העתידים לקרות. איך לעשות זאת? להלן כמה טיפים:

 

  • מתחילים להתרגל ללבוש את התלבושת האחידה כמה ימים לפני תחילת הלימודים. 
  • מחדשים את השגרה של שעות הבוקר. למשל, אם בחופש אכל הילד ארוחת בוקר בפיג'מה, מול הטלוויזיה, ולכם חשוב להרגיל אותו לשגרה אחרת במהלך שנת הלימודים, כדאי להתחיל את השגרה החדשה כמה ימים לפני החזרה ללימודים.
  • להראות לילד בלוח שנה בעוד כמה ימים מתחילה שנת הלימודים.

  

3. מתיידדים עם הגן ובית הספר

  • שבוע לפני תחילת הלימודים לוקחים את הילד לטיול מהבית אל הגן או לבית הספר.
  • כמובן לדאוג להיכרות עם הגננת/מורה לפני היום הראשון ללימודים. באותה מידה, חשוב שהילד יבקר במבנה החינוכי ושתסבירו לו איך מגיעים לכיתה, מהכיתה לשירותים, איפה החצר, איך מגיעים לחדר היועצת ואל המנהלת.
  • ידוע לנו שאצל הילדים על הרצף, בדרך כלל הערוץ החזותי הוא מפותח יותר, לכן כדאי לצלם את הגן או את מבנה בית הספר והכיתה. התמונות ישמשו כעוגן ויזואלי ומוחשי לשיחה עם הילד על המקום בו הוא יבלה שעות רבות.
  • בימים הראשונים, ובתאום עם בית הספר, כדאי לצלם גם את צוות המורים שאיתם הילד יהיה בקשר: מחנכת, מורות מקצועיות, מורת שילוב, וכו'. במידה ותהיה הסכמה, כדאי לצלם גם את ילדי הכיתה.  

 

4. מתחילים "ברגל ימין"

חשוב ביותר שמהימים הראשונים תהיה אווירה של תקשורת הדדית בין ההורים ובין צוות בית הספר. צרו קשר עם הגננת או עם הצוות הטיפולי בבית הספר, תיזמו פגישה כדי לשתף אותם באפיונים הספציפיים של הילד, צרכיו והעדפותיו. נסו לתת להם "טיפים" חשובים לגיוס שיתוף הפעולה של הילד. חשוב באותה מידה להתעדכן על הנהלים של הגן/ בית הספר ולקבוע מערכת של שיתוף הדדי בכל הקשור לילד.

 

אם פגישה כזאת לא תתאפשר לפני תחילת הלימודים, רשמו לצוות סיכום של דברים שיכולים לעזור להם בהתמודדות עם הילד בימים הראשונים במסגרת. למשל: מה הן הנקודות החזקות והחלשות אצל הילד, מהם הסימנים של לחץ רגשי אצלו ומה בדרך כלל מרגיע אותו, וכו'.

 

דעו שהתחלות הן תמיד מעוררות רגשות מעורבים אך סביר להניח שאם סבלנות, רצון טוב ושיתוף פעולה בין הבית למסגרת החינוכית הכל אט אט יסתדר.

 

בהצלחה! 

 

  • הכותבת היא פסיכולוגית חינוכית המתמחה בהתפתחות הילד ועוסקת בתחום לקויות תקשורת.
  • בפרק הבא: איך לסייע לילדים עם הפרעות קשב וריכוז להסתגל למסגרת הלימודים.
  • קו חם של abiliko להורים לילדים עם צרכים מיוחדים לקראת שנת הלימודים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חוזרים לבית ספר - וברגל ימין
צילום: ablestock
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים