שתף קטע נבחר

עבדי הפירמידה

במשחק הפירמידה, שפורח בכל רחבי העולם, התגמול הכספי מתקבל עבור צירוף משתתפים חדשים שבונים פירמידה שהולכת ומתרחבת. האם להלכה יש מה לומר על כך?

כמעט מדי יום מתפרסמות מודעות המציעות "עבודה מהבית", "רווחים נאים" וכדומה. מאחורי חלק מאותן מודעות מסתתרות הצעות להשתתף ב"שיווק רב שכבתי" (שר"ש, ובאנגלית: MLM). האם להלכה יש מה לומר על כך? מסתבר שכן. לשם כך יש צורך להבין את המודל העסקי של השר"ש. בשנים האחרונות מלאה הארץ שר"ש ואנשים רבים, ובהם שומרי מצוות סבורים בטעות שמדובר בפעילות עסקית כשרה ורווחית ונופלים ברשתה.

 

הטענה העיקרית היא שיש להבחין בין שני סוגים של שיווק הרב שכבתי: הראשון שר"ש פירמידה, והשני שר"ש לגיטימי. לשם כך נקדים ונבאר בקצרה מהו משחק פירמידה.

משחק פירמידה היא משחק בו התגמול הכספי מתקבל עבור צירוף משתתפים חדשים. יוזם המשחק מגייס משתתפים המשלמים דמי הצטרפות למגייס, ואלה מגייסים משתתפים חדשים וכך הלאה. התוצאה היא מעין פירמידה בראשה עומד יוזם המשחק, ומתחתיו פירמידה שהולכת ומתרחבת ככל שמספר המצטרפים גדל.

 

הכשל הבסיסי במשחק הפירמידה הוא שהכסף לו מצפים העומדים בראש הפירמידה יכול להגיע מהמצטרפים החדשים בלבד, ולא נכנס כסף נוסף. כאשר המצטרפים אינם מצליחים לצרף משתתפים אחרים, אין הם מקבלים רווחים בתמורה לדמי ההצטרפות ששילמו. הניתוח המתמטי מראה שתוך מספר שלבים יגיע השוק לרוויה, בשל קצב הגידול המהיר של המשתתפים. לדוגמא, בפירמידה בה כל אחד מגייס 6 משתתפים בלבד הרי 13 "דורות" לאחר מכן מספר המשתתפים יעבור את מספר תושבי כדור הארץ.

 

בדומה לכך, בשר"ש פירמידה מרוויח סוכן המכירות בעיקר מגיוס סוכני מכירות חדשים שמשלמים דמי הצטרפות, ולא ממכירת המוצר לקונים. לפיכך, אף על פי שישנו מוצר שסביבו הוקמה הפירמידה, הרי הרווחים של המצטרפים יבואו באופן כמעט בלעדי מצירוף סוכני מכירות חדשים ולא ממכירת המוצר. בשר"ש פירמידה, מתקיים אותו הכשל הקיים במשחק פירמידה. קצב הגידול מהיר, ובתוך זמן קצר השוק הופך לרווי וכמעט בלתי אפשרי לגייס סוכני מכירות נוספים. לעומת זאת, בשר"ש לגיטימי המצטרפים משלמים עבור זיכיון למכירת המוצרים, ורווחיהם נובעים ממכירת המוצרים.

 

ההבחנה בין שני סוגי השר"ש מסובכת ודורשת כושר הבחנה והבנה כלכלית שאינם מצויים בידי כל אחד. מה עוד שחברות שר"ש פירמידה מנסות להסוות ולטשטש את דמיונם למשחק פירמידה וכולן מכריזות על עצמם "זו לא פירמידה". עם זאת, ניתן לנסח "כלל אצבע" להבחנה בין שר"ש לגיטימי לשר"ש פירמידה: אם אי אפשר להרוויח ממכירת המוצר ללא צורך בקבלת עמלה מסוכני מכירות חדשים - מדובר בשר"ש פירמידה שאינו לגיטימי.

 

ומה אומר השולחן ערוך

מסתבר שההצטרפות לשר"ש פירמידה כרוכה במספר רב של איסורים. בנוסף, על פי ההלכה דינה של עסקה זו להתבטל ועל המגייס-המוכר להחזיר את הכסף למשקיע-קונה.

האיסור הראשון הוא להגזים בשבח המוצר או להסתיר את המומים בו (שולחן ערוך חו"מ רכח, ו). חברות שר"ש הפירמידה מאדירות את העסקה בהצגת הסוכנים שהצטרפו והרוויחו מיליונים. מנגד הם מסבירים את הכישלונות כנובעים ממיעוט כישוריו של המוכר, ולא כתוצאה ישירה של השיטה, שסופה להסתיים בכשלון. מסיבה זו העסקה מוגדרת כמיקח טעות ודינה של העיסקה להתבטל.

 

כיוון שמצטרף שאינו מצליח לצרף אחרים, מפסיד את דמי ההצטרפות שלו. המגייס ששכנע אותו להצטרף, יעץ לו

 עצה שאינה טובה. דבר זה נאסר בפסוק: "ולפני עִוֵר לא תתן מכשול" (ויקרא יט, יד).

 

בעייה נוספת היא העיסוק בדבר שאינו מביא תועלת, בדומה להימורים האסורים מסיבה זו (רמב"ם גזלה ואבידה ו, יא). זאת, בשונה ממסחר שמביא תועלת בכך שהוא מסייע ליצור קשר בין קונה ומוכר.

 

לסיכום, שר"ש פירמידה עלול להתגלות כמלכודת. מלכודת כלכלית, בה מפסיד מצטרף את כספו, ומגלה שלהבטחות של החברה לא היה כיסוי. בנוסף, יש בשר"ש פירמידה גם מלכודת מוסרית והלכתית. המגייס מכשיל את המצטרפים החדשים (שבמקרים רבים הם קרוביו וחבריו) בעסקה גרועה שבה יש גם איסורים הלכתיים.

 

למאמר המלא ראו: הרב שמואל פולצ'ק והרב אריה וולהנדלר, "איסור השתתפות בפירמידה ושר"ש (שיווק רב שכבתי) והשלכותיה הממוניות", בתוך: משפטי ארץ (ג) – קניין ומסחר, עמ' 478-494.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פירמידה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים