שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: index open
    לעצב פנטזיה: הבית של גדעון אוברזון
    כשדנה אוברזון ניגשה לתכנן את בית הוריה, היא השתדלה לעמוד בסטנדרטים האמנותיים שמציב אביה. המגירות במטבח תוכננו בדקדקנות לפי גובה כוסות היין, שירותי האורחים צוידו בתאורה סקסית, ופסלי האב פוזרו במרפסת הים-תיכונית

    אין ספק שתכנון בית עבור משפחת אוברזון זו משימה לא פשוטה. האב גדעון, מעצב האופנה הידוע, הוא בעל נפש אמנותית, שאיפה לשלמות, טעם משובח ודרישה לפונקציונליות, תכונות שהפכו אותו למותג של אופנה. תכונות אלה עברו ככל הנראה בירושה לבתו דנה, בעלת "דנה אוברזון אדריכלים", ואיפשרו לה לקחת על עצמה את התכנון והעיצוב של דירת הוריה - דינה וגדעון.

     

    צילום: עמית גרון

     

    "לתכנן את הבית של הורי מחייב אותך לתכנן בסטנדרטים אמנותיים ממש, שהרי אתה מתכנן עבור אמן. אחר כך, נכנסים השיקולים שקשורים לשימושיות של הבית ולצרכים היומיומיים של בעליו, שחיים, פועלים ומארחים 24 שעות ביממה", היא מספרת.

     

    בני הזוג אוברזון ויתרו על בית רחב מידות ברמת השרון לטובת דירה במתחם סיטי וילג' בצהלה, שתוכנן על ידי האדריכל הותיק והמוערך רם כרמי. הדירה משתרעת על כ-200 מ"ר, בתוספת 100 מ"ר מרפסות. "אבא לא רצה חדרים ריקים ובלתי מנוצלים, ולא להיות טרוד בענייני תחזוקה של הבית והבריכה, אז הוא החליט לעבור" מספרת דנה.

     

    בטרם ניגשה לתכנון הדירה, דנה ערכה יחד עם הוריה את רשימת התכולה שלהם. "זו תפיסת המשרד שלי ושל שותפתי, דנה אבריאל - לא למחוק, אלא לשלב, לגוון ולעמד מחדש", היא אומרת.

     

    במלאכת התכנון דנה לקחה בחשבון פריטי אמנות, ציורים ופסלים וכן רהיטים אהובים, שממשיכים ללוות את הוריה עוד מביתם הקודם. בנוסף, תוכנן מקום לפריטים, כלים ואביזרים, שהיו מיועדים לרכישה, כדי להמעיט עד כמה שניתן אלתורים של הרגע האחרון.

     

    כך לדוגמה, בין דלתות הברזל, שמובילות למרפסת הסלון, תוכנן מראש קיר של 80 ס"מ, רק כדי להכיל שתי עבודות של יגאל תומרקין. דוגמא אחרת היא פסלו של אוברזון "התרנגולות", שמתאר שתי הנשים יושבות על נדנדה ומרכלות. יצירת הברונזה המקסימה נתלתה בעזרת כבלים דרך מסגרת הבטון שבמרפסת, ונראית כאילו מאז ומתמיד היא מביטה השמיימה. דוגמה נוספת הן המגירות במטבח שתוכננו בדקדקנות לפי גובה כוסות היין.

     

    אירוח וחופש

    מעלית הבניין נפתחת ישר לדירה. ממבואת הכניסה מתפצלים שני מפלסים, תחתון ועליון. המפלס התחתון מוביל לקומת האירוח, הכוללת מטבח, חדר אוכל, סלון ומרפסת. במפלס העליון נמצא האזור הפרטי, שכולל חדר שינה, חדר רחצה חדר עבודה, ובנוסף, יחידת אירוח המיועדת למשפחה או חברים

     

    עם הכניסה לדירת המשפחה יש תחושה של זרימה בחלל אחד גדול, שמזכירה לופט ללא מחיצות. המראה השולט הוא אפור מונוכרומי, עם שילוב של חומרים ואמנות, המעניקים תחושה של חום ביתי.

     

    כל קומת האירוח, כולל המרפסת, מרוצפת באריחי בלוסטון אפור בגודל 80 על 80 ס"מ מונחים בדיאגונל. האריחים משתלבים להפליא במטבח האפור והפתוח, נטול הידיות בעל קווים ישרים ומראה נקי. משטח ארונות המטבח עשוי קוריאן אפור והקירות מצופים בזכוכית אפורה.

     

    את כלי החשמל הקטנים מסתירה גלילה עשויה מרצועות אופקיות של זכוכית. בצד החומרים הללו בולט בכובדו ובייחודו משטח עץ, המונח ברובו על יחידת ארונות מקבילה ומהווה אלמנט יחיד, החוצץ בין המטבח לחדר האוכל והסלון. המשטח, שאורכו 4.90 מטרים, עשוי מקורות עץ מיושנות, ששימשו ליישון יין, וקצהו יכול לשמש כשולחן לארוחה קלה או לקפה של בוקר.

     

    המרפסת מתפקדת כהמשך טבעי של המפלס התחתון ומהווה חלק משמעותי באורח החיים של דיירי הבית. הקירות הלבנים והקורות מתמרים לגובה של 7 מטרים ומעניקים אופי ים-תיכוני.

     

    בשולי המעקה נשתלו קקטוסים, שמצריכים מינימום טיפול והשקיה. במקביל לשולחן ענק ומסיבי עשוי פיברגלאס, בנוי ספסל. אלה לצד יצירות אמנות מעשה ידיו של אוברזון עצמו, יצרו מרפסת ייחודית באופייה שמשדרת אירוח וחופש.

     

    להתרחץ בכוס אצל סבא וסבתא

    אוברזון האמן היה מוכן לעיצוב עם פנטזיה, ודנה מימשה זאת בשרותי האורחים: קירות אפורים עם כדורי זכוכית שמבצבצים מתוך הטיח, וגוף תאורה צמוד תקרה נושא מנורות לד המאירות בתאורה סקסית כמו במועדונים ובברים. להשלמת המראה מוצבת מראה המחולקת לפלחים ורטיקאליים מסתובבים ומעוטרים.

     

    גם מפלס המגורים נראה כפנטזיה ממומשת. בחלל חדר השינה ניצב אגן אמבטיה עגול free standing, בו מרגישים הנכדים כמו "להתרחץ בכוס אצל סבא וסבתא". במפלס זה יש ריצוף מפרקט חום, והצבעים השולטים הם חום, לבן ושחור.

     

    חדר השינה, האמבט וחדר העבודה תוכננו כיחידה אחת, מתוך הכרות עם הנפשות הפועלות. "חשוב היה לי לאפשר דיאלוג בין המיטה, האמבט וחדר העבודה, כי כך מתנהלים החיים אצל הורי", מסבירה דנה.

     

    למרות החומרים השונים והטקסטילים המגוונים, הכל הולך עם הכל: חדר העבודה עתיק באופיו, עם אמבט מודרני ושנדלייר מעליו. מאחורי דלתות זכוכית מסתתרים שירותים, מקלחת, חדר ארונות, וקופסאות אחסון של פעם, מצופות עור וקילים, המשמשות כארוניות לילה ושידה בחדר השינה.

     

    פתרון דינמי במיוחד יצרה דנה בחדר האירוח המלבני, שלכל אורכו מוצב ארון מצופה לק שחור המשלב בתוכו מסך טלוויזיה גדול, מדפי ספרים. לצידו מוקם מרבץ עשוי משלושה מזרנים אפורים במידות סטנדרטיות של 1.20 על 1.90 מטרים.

     

    המרבץ הוא מקום קלאסי לילדים לשחק בו, לצפות בטלוויזיה וכמובן לישון אצל סבא וסבתא. מדובר בשלושה מזרונים נפרדים, המאפשרים שינוי אופי המזרון על ידי הוצאת אחר מהשלושה. הוצאת המזרן המרכזי יוצר שתי מיטות נפרדות, ואילו הוצאת אחד ממזרנים הצדדיים יוצרת מיטה לזוג.

     

    הכניסה לחדר נתחמת בדלת הזזה מזכוכית חלבית אטומה, וקצהו מוביל לחדר רחצה, הסמוך לפינת העבודה שבמפלס זה. דלת עץ מפרידה בין חדר העבודה לאזור האירוח; יחידת אורחים מושלמת ועצמאית, בצבעי אפור ושחור.

     

    "אבא הגדיר את תפיסת עולמו, כשאמר, שהוא רוצה לחיות בחלל, המייצר אוירה של חופש", אומרת דנה. על בסיס ניסיונה בפרויקט נופש, שעשה משרדה של דנה בקוסומוי שבתאילנד, ניסתה דנה לספק גם להוריה אדריכלות של נופש, "כזו המתנהלת בבגד ים לאורך היום, ומשדרת נינוחות ואינטימיות".

     

    הכתבה באדיבות אתר www.bvd.co.il , מבית המגזין בניין ודיור

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "לעצב פנטזיה: הבית של גדעון אוברזון "
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים