שתף קטע נבחר

פורץ המחסומים

במשך מאות שנים היה דף הגמרא - "הלא ידידותי למשתמש" - נחלת בני הישיבות בלבד וליהודי הפשוט היה קשר להתחבר אליו. ואז הגיע הרב עדין שטיינזלץ

אני מקנא ברב שטיינזלץ. מעטים האנשים בדור שלנו שעשו את מה שהוא עשה - הן מהבחינה האישית של המימוש העצמי שלו, והן מהבחינה הציבורית - תרומתו האדירה הרוחנית הדתית ההלכתית והתרבותית לעם ישראל.

 

מאז ומעולם לא היה לימוד הגמרא דבר קל. השפה, השיטה, המבנה, הנושאים, הכל לא פשוט ולא 'ידידותי למשתמש'. מאז נקבע המבנה של דף הגמרא - בו הטקסט של הגמרא מופיע במרכז ללא פיסוק או ניקוד, וסביבו רש"י ותוספות, יצר הדבר קושי ללומד הפוטנציאלי. נזכור שבמשך 500 השנים מאז הודפס הש"ס לראשונה לא כל היהודים היו מסוגלים להתמודד עם הצורה והתוכן. יהודים פשוטים יותר ופשוטים פחות, במזרח אירופה וגם במערבה, בצפון אפריקה ובשאר חלקי עולם חיפשו דרך להתחבר ללימוד הגמרא. עקב הקושי נוצרו חלופות ידידותיות יותר כמו 'עין יעקב' וכד'. כך נותרה הגמרא נחלתם של בחורי הישיבות ובני התורה, והתרחקה יותר ויותר מה'בעלי בתים', מהפועלים, מפשוטי העם.

 

והנה הגיע הרב שטיינזלץ לפני 45 שנה וחולל מהפכה של ממש. יום אחרי יום, שנה אחר שנה, מסכת אחר מסכת, כך הוא מפרש ומוציא לאור באופן בהיר, נעים,פשוט ונוח לכל אדם את הש"ס כולו. פתאום יכול גם יהודי פשוט לפתוח ולהבין ולהתחבר. פתאום יכול גם בחור ישיבה ובן תורה למצוא מקורות נוספים, הבהרות, רקע היסטורי, פירושי מילים והפניות שעד עתה לא ידע אותם. פתאום נעשה יותר קל ויותר נוח ללמוד. הגמרא והיהודי כבר לא היו כל כך זרים רחוקים ומנוכרים זה לזה.

 

אני מקנא ברב שטיינזלץ על יכולת ההתמדה והחזון. כמה אנשים יכולים להסתכל 45 שנים לאחור ולראות את מפעל חייהם קם וניצב במלוא הדרו? לכמה אנשים יש כושר התמדה וחריצות כדי לקום יום אחרי יום מהבוקר עד השעות הקטנות של הלילה כדי להספיק ולהשלים את מפעל החיים שלהם? לכמה אנשים יש את הסיפוק האדיר לדעת שברבבות רבות של בתים יהודיים, בתי כנסת ובתי מדרש, ישיבות גדולות וקטנות,ברחני העולם היהודי כולו לומדים תורה וגמרא בזכותך, ומתוך ספריך? לכמה אנשים יש את הברכה החריצות והכישרון להוציא מהכוח אל הפועל את הכוחות והכישרונות הגנוזים בהם ולהגשים את החלום?

 

מעטים בדורנו יצרו מפעל מונומנטאלי כמו הרב שטיינזלץ. אני יכול להעיד על עצמי, ועל עוד אלפים רבים וטובים שייתכן ולולא שטיינזלץ והאפשרות שנוצרה באמצעותו לפתוח צוהר לעולם התלמוד - מי יודע איפה היינו היום.

 

מה שר' פנחס קהתי עשה למשניות, עשה הרב שטיינזלץ לתלמוד. ביאור נהיר ובהיר, יונק מהשורשים ומחובר למציאות , הופך את יסודות היהדות וספרותה- המשנה והגמרא - לאדנים והיסודות שעליהם ניצב הכול.

 

יצירה בת 45 שנה

דווקא בדור של אינסטנט, בעולם של רייטינג, במציאות חיים של 'עכשוויות', בא יהודי כמו הרב שטיינזלץ ונותן לנו דוגמא שאפשר אחרת. שאפשר גם בימינו ליצור מפעל חיים שישפיע על העם היהודי כולו. שאפשר גם בימינו לפעול בהתמדה 45 שנים ולהוציא מפעל ומוצר ענק ומדהים. שיש שכר להתמדה לחריצות לאמונה לסבלנות ולנחישות.

 

אנשים רבים בעולם 'מחפשים את עצמם'. שואלים אייכה ומחפשים אחר ייעודם ותפקידם בעולם הזה. רבים מחפשים ולא מוצאים, רבים מתוסכלים, רבים מוצאים סיפוק למחצה לשליש ולרביע, ומסתפקים במה שיש.

 

והנה מגיע יהודי הנותן דוגמא לייעוד ושליחות. הנותן דגם למימוש ומיצוי הכוחות שיש בך, במוכיח לכולם שאפשר לחולל שינוי ומהפכה גם הרחק מהזרקורים,שאפשר לחבר חזון למציאות.

 

הרב שטיינזלץ פרץ דרך לרבים. בעקבותיו קמו אחרים שגם הם כל אחד בדרכו ובשיטתו המשיכו את המהלך של הפיכת לימוד הגמרא לנגיש יותר ונעים יותר ללומדים. כבודם של כולם במקומם מנח ויבורכו כולם על המאמצים וההשתדלות, אלא שזכות הראשונים שמורה לרב שטיינזלץ, המהפכן וסולל הדרך.

 

השבוע חגג הרב שטיינזלץ את סיום פירושו על הש"ס כולו והדפסת כל הספרים, לאחר 45 שנות עמל. איזה כיף לו. איזו זכות לנו.

 

מעולם לא פגשתי את הרב שטיינזלץ, ובימים חגיגיים אלו עבורו, אני חש צורך להודות לו בשמי, ובשם אלפים רבים ורבבות יהודים בעבר בהווה ובעתיד, שבזכות מפעל חייו התחברו מתחברים ויתחברו לתלמוד היהודי, להלכה היהודית, לארון הספרים היהודי, לתרבותם היהודית, ולזהותם היהודית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מפעל חיים. הרב שטיינזלץ והגמרא
צילום: קארלי לוין
מומלצים