שתף קטע נבחר
 

היעד הבא של סין - הרמוניה חברתית

סין נערכת לקראת תפיסת המקום הראשון בין כלכלות העולם, ובמקביל היא מעוניינת שמגזרים רחבים מקרב אזרחי המדינה ייהנו מהפירות. המטרה היא שמירה על הרמוניה חברתית

סין מסיימת בימים אלה את מה שניתן להגדיר כשלב השני בתהליך השינוי הכלכלי שלה לאחר ההיפתחות למערב. השלב הראשון, שהחל בסוף שנות ה-70, התמקד באבטחת צרכי האוכלוסייה, מה שכונה בשעתו "קערת הברזל" המבטיחה שכל סיני יקבל את מנת האורז היומית שלו. יעד זה הושג מהר מהצפוי וסין עברה לשלב הבא, שלב ההתעצמות והפיכתה למעצמה.

 

השנה קיבלה ההצלחה של השלב הזה גושפנקא בינלאומית, כאשר בחודש אוגוסט התברר כי כלכלת סין עברה את זאת של יפן והגיעה למקום השני בעולם. סין ערוכה להיכנס לשלב הבא.

 

השלב השלישי נבנה על שני אלה שקדמו לו וניתן לראות את הביטוי שלו בהחלטות ועידת המפלגה הקומוניסטית הסינית, לפיהן המדינה תעודד את שמירת הסביבה, פיתוח המגזר הכפרי, חלוקת פירות השגשוג בין מגזרים ומחוזות רבים יותר ותעודד מגזרי תעשיה עתירי ידע.

 

סין נערכת לקראת תפיסת המקום הראשון בין כלכלות העולם, ובמקביל היא מעוניינת שמגזרים רחבים מקרב אזרחי המדינה ייהנו מהפירות. המטרה היא שמירה על הרמוניה חברתית.

 

המשמעויות הכלכליות

השגשוג הכלכלי המואץ של סין גורם, בין השאר, להתפתחות של המעמד הבינוני, עליה של תרבות הצריכה וחיקוי של הצריכה המערבית. כבר עתה מופיעות תביעות להעלאת שכר ואף שביתות. בערים הגדולות מתרחבות רשתות המסעדות המערביות, הצרכניות המספקות מוצרים מערביים וסוכנויות נסיעות שמציעות דילים לחופשות ברחבי העולם.

 

כל אלה מתרחבים מעבר למעגל הראשון של שנחאי, שנז'ן, גואנגז'ו ובייג'ינג אל ערי המעגל השני ואף השלישי. התהליך הזה צפוי להיות מואץ יותר ויותר. דו"ח שפרסם לאחרונה תאגיד ההשקעות סטנלי מורגן צופה עלייה מתמשכת בצריכה הסינית, אשר צפויה לגרום לה לעבור בהמשך הדרך את זאת של ארצות הברית ולהפוך את סין לשוק הצריכה הפרטית הגדול בעולם.

 

התחזית הזאת נתמכת בתחזיות של מרבית האנליסטים, אשר בהתבסס על הצמיחה הממוצעת של יותר מ-9% בשנה צופה כי כלכלת סין תעבור את זאת של ארה"ב מבחינת GDP בתוך עשור מהיום. בתוך הפעילות הכלכלית הזאת, האחוז המוקדש לצריכה עומד היום על כ-49%, זה צפוי לגדול ולהגיע בטווח הזמן שצויין לכ-56%.

 

עליית השוק הסיני הפנימי

בנתונים הללו מסתתרת צריכה עצומת מימדים של מיליארדים רבים של דולרים או יואנים, מה שנבחר. כמובן שגם החיזוק הצפוי של היואן יתמוך בתהליכים שתוארו כאן. התולדה הצפויה היא צריכה מתגברת של תחומים דוגמת תעשיית הבידור, מזון אורגני, מזון איכות יוקרתי, שירותים לגיל הזהב, ביטוחי ושירותי בריאות, וכן שירותי תיירות. העלייה צפויה להיות בקצב של כ-15% לשנה, ודבר זה מהווה כמובן הזדמנות למשקיע או ליצואן שיספק שירותים כאלה לקהל הסיני.

 

יש בכך גם השלכה למעבר של עובדי חברות ואנשי עסקים לסין. מי שבוחן את עליית המעבר של עסקים ואנשי עסקים לסין אל מול העלייה בתוצר הלאומי הגולמי, צופה מאות אלפי תהליכי רילוקיישן בשנים הבאות, ומעבר של עשרות אלפי עסקים לסין.

 

חברת china transition intitute פרסמה דו"ח בו היא צופה כי עסקים אלה, בניגוד לעסקים שעוברים היום מזרחה, יתמקדו בשוק הפנימי הסיני ולא בתעשיית המוצרים המיועדים לייצוא. עסקים אלה יזדקקו למגוון רחב של שירותים סיניים ולא יתמקדו רק בשירותי מימון, שילוח וכוח אדם כפי שהמצב היום.

 

אותם עסקים גם יחרגו מגבולות ערי המעגל הראשון אל מעגלים רחבים שיקיפו ערי שדה רבות, יהיו ביניהם בעיקר עסקים קטנים רבים בניגוד למצב הקיים היום והם צפויים להעסיק עשרות מיליוני עובדים סינים שייחשפו אל סגנון החיים של חברות שעיקר המיקוד שלהן הוא בתחומי צריכה. לכל אלה תהיה משמעות רבה מבחינת החברה והכלכלה הסיניות.

 

הפלח המערבי

הציבור הגדול הזה של אנשי עסקים מערביים, החיים בסין בלי גיבוי מערכתי של חברה גדולה מאחוריהם ובדרך כלל בלי ניסיון קודם, יצרוך מגוון שירותים תומכים. אותם עובדים יזדקקו לליווי משפטי על מנת להתמודד עם מערכת המשפט הפרובינציאלית, ייעוץ תרבותי כדי להתמודד עם תרבות העסקים הסינית ולהצליח בה, תרגום, הוראת שפות, בקרת איכות של סחורות ושירותים המסופקים בסין, ביטוח בריאות, חינוך לילדיהם של אנשי העסקים, ייבוא של מוצרי צריכה "כמו בבית" ועוד.

 

בין אלה יהיו גם ישראלים לא מעטים, ובעוד מספר שנים אנו צפויים למצוא בסופרמרקטים של ערים, שרובנו עדיין לא מכירים את שמן, מוצרים כשרים, פלאפל, שניצלונים קפואים ובמבה, ממש כפי שניתן למצוא היום במרכזים אירופאיים ואמריקניים. מישהו יספק את כל אלה ויקבל על כך את התמורה המגיעה לו.

 

רילוקיישן למקום מרוחק ולתרבות זרה יכול גם ליצור זעזועים במשפחה, יהיה צורך בשירותי ליווי שיכלול יועצי זוגיות, מאמנים, פסיכולוגים שיכולים לתת שירות בחארבין, בקונמינג ובאורומצ'י. שוק חדש ועצום בגודלו עומד לקום בסין, מכאן ועד לשם יש מספר שנים בהן ניתן להיערך לכך, ללמוד את התרבות הסינית, את המגמות השולטות בה ולבחור את הדרך הנכונה לנגוס בעוגה.

 

טל רשף הוא יועץ ומרצה לתרבויות ועסקים , מאמן עובדים ומנהלים לרילוקיישן. מרצה לתרבויות בחברות ובחוגי בית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשיא סין הו ג'ינטאו ונשיא ארה"ב אובמה
צילום: AP
טל רשף
מומלצים