שתף קטע נבחר

המחדל: בישראל ניתן היה לייצר מטוסי כיבוי

התעשייה האווירית מסבה מטוסי נוסעים למטוסי תדלוק - שיכולים להכיל מים. ממשלת ישראל מעולם לא הזמינה. מטוס כיבוי - כמו אלו שהגיעו מיוון - עולה בין 10 ל-20 מיליון דולר

הרכבת האווירית שמגיעה לישראל ופעלה ביומיים האחרונים באזור הכרמל, העלתה את השאלה המתבקשת: מדוע אין לישראל מטוסי כיבוי? גורם בתעשייה האווירית מסר אמש (שבת) ל-ynet, כי מעולם לא התקבלה בקשה ממדינת ישראל לספק מטוסי כיבוי.

 

התעשייה האווירית מסבה מטוסי נוסעים גדולים למטוסי מטען או למטוסי תדלוק אווירי. רק לפני זמן קצר התעשייה האווירית השלימה הסבה של מטוס בואינג 767 עבור קולומביה. תפקידו של המטוס הזה הוא לתדלק מטוסי קרב, במשימות ליעדים רחוקים. למעשה, במקום דלק יכול המטוס להכיל גם מים - ובכך לסייע בכיבוי השריפות.

 

אסון הכרמל: דיווחים 24 שעות ב-ynet - צפו בעמוד המיוחד

 

הגורם מסר כי הסבה של מטוסים לפעיליות שונות היא אפשרית. לדבריו, לוקחים את התכולה הפנימית ובמקום מושבי נוסעים, משנים בצורה הנדסית את כל החלל הפנימי של המטוס ומתקינים מכלי תדלוק. "הבעיה היא שאף אחד לא הזמין פרויקט כזה ואף אחד לא פנה אלינו, ובהיעדר הזמנה ולקוח - התעשייה האווירית לא תעשה את זה על דעת עצמה".


מטוסי הכיבוי בפעולה (צילום: דרור עינב)

 

נוסעים שעברו בימים האחרונים ליד ההאנגרים של התעשייה האוירית באזור נתב"ג, הופתעו לראות שם את מטוסי ה"איליושין 76" הרוסים, בדיוק כמו אלו שפעלו באזור הכרמל. גורם בתעשייה האווירית אישר את הדברים. מסתבר כי אלה מטוסים רוסים שחיל האוויר ההודי קנה לצורך בקרה אווירית. את אותם המטוסים אפשר להסב תוך חודשים למטוסי כיבוי.

 

התעשייה האווירית קיבלה מההודים הזמנת עבודה שמתבצעת בימים אלו, כדי להתקין על המטוסים הללו מערכות בקרה מתקדמות - בעסקה ששוויה - 1.1מיליארד דולר. הגורם מסר, כי לתעשייה האווירית יש ניסיון עם המטוסים האלו ואם הייתה מתקבלת הזמנת עבודה ממדינת ישראל, היה ניתן להסב מטוסים כאלו למטוסי כיבוי. בנוסף נמסר, כי בשוק הפרטי ניתן לרכוש את המטוסים הללו, כמו רכב משומש, ובגלל השפל בענף התעופה ניתן להשיג אותם היום במחירים מעולים.


מטוס הכיבוי הרוסי בפעולה (צילום: AP)

 

"יש שוק טוב של מטוסים משומשים כיום", אמר הגורם. "אתה מביא את המטוס לתעשייה האווירית ושם מתאים אותו לתיפקוד הנדרש".

 

מטוס ב-20 מיליון

הביקורת הקשה המופנית למקבלי ההחלטות היא על אוזלת היד, בכל הקשור להיערכות לאפשרות של שריפה והעובדה כי אין לישראל מערך מטוסי כיבוי, כפי שמצופה ממדינה מתקדמת. את המחיר שחסכו מקבלי ההחלטות לאורך השנים מתקציב המדינה, תשלם המדינה בריבית דריבית, בשיקום הכרמל ותשלום הפיצוי לאלפי הנפגעים בנפש וברכוש.


המטוסים מיוון (צילום: דובר צה"ל)

 

ביוון כבר נערכו מראש לשריפות מסוג זה. אנשי חיל האוויר היווני הגיעו לישראל עם מטוסי כיבוי מתוצרת חברת בומברדייה הקנדית. לחברה נציגות בישראל, ועיקר

 הפעילות שלה בארץ היא במכירה של קרונות לרכבת ישראל - שגם אותם היא מייצרת. מדובר בחברת הרכבות הגדולה בעולם, שמייצרת ומשווקת בין היתר מטוסי נוסעים, מטוסי מנהלים ומטוסי כיבוי.

 

מהחברה נמסר כי מחירם של מטוסי הכיבוי נע בין 10 מיליון דולר לדגם הפשוט ביותר, ועד ל-20 מיליון דולר לדגמים המתקדמים שמציודים במערכות מתקדמות. אספקה של מטוס מסוג זה לוקחת שנה לערך. גורם בחברה מסר, כי לא התקבלה בתקופה האחרונה שום בקשה מגורמים ישראלים לרכישת מטוסי כיבוי.

 

Read this article in English

 


פורסם לראשונה 04/12/2010 23:49

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המטוס הרוסי בפעולה
צילום: AFP
המטוס היווני
צילום: רויטרס
מומלצים