שתף קטע נבחר

רק בישראל: הרכבת נשרפה, אבל הגיעה בזמן

איך קרה שלמרות עצירת תנועת הרכבות על מסילת החוף במשך שעות ארוכות, הציגה היום הרכבת נתוני "עמידה בזמנים" גבוהים? הסיבה: הרכבת לא "סופרת" רכבות שאינן פועלות, ומקבלת כסף מהמדינה על דיוק. אז מה אם בדרך היא מצליחה להטעות את ציבור הנוסעים?

הרכבת נשרפה כליל ועמדה במקומה במשך שעות, אבל הנוסעים הגיעו לכאורה בזמן. בדיקת ynet העלתה כי רמת הדיוק הממוצעת של רכבת ישראל, עמדה היום (ג') על כ-90%, למרות השריפה במערך קרונועים שהשביתה את תנועת הרכבות ב"קו החוף" בין חיפה לתל אביב - מהקווים המרכזיים של החברה.

 

על-פי נתוני הרכבת, בין השעות 09:00 ו-15:00 דייקו תשע מכל 10 רכבות שיצאו לדרכן - למרות שמעט אחרי 10:00 נסגר קו החוף לחלוטין לתנועה, ונפתח מחדש רק אחרי 14:00. בשריפת הקרונועים היום נפגעו 121 נוסעים, רובם באורח קל ו-5 באורח בינוני.

 

 


הקרונועים עולים באש (צילום: עופר לוי) 

 

"רק הרכבות שכן פועלות"

בתשובה לשאלה כיצד הושגה רמת דיוק כה גבוהה, ענו ברכבת ישראל כי "המערכת מתייחסת לרכבות פועלות. לפיכך, הנתונים התייחסו לאחוזי הדיוק של הרכבות שפעלו מדרום לתל-אביב ומצפון לחיפה". במילים פשוטות: למרות שחלק מהרכבות לא יצאו כלל לדרכן במשך יותר מארבע שעות, אחוז הדיוק התייחס אך ורק למעט הרכבות שכן פעלו - בין חיפה ונהריה, ובקווים בדרום הארץ.

 

מלבד הטעיה לכאורה של הציבור, יש לזכור כי נתוני הדיוק של הרכבת משמשים לקביעת היקף התמיכה ("סובסידיה") שהיא מקבלת מהמדינה, כחלק מהסכם שנחתם עם החברה בסוף 2009. על-פי ההסכם, כאשר הרכבת עומדת ביעדים שקבעו עבורה משרדי הממשלה, היא זכאית לבונוס - אך כאשר היא חורגת מאותם יעדים, מוטל עליה קנס.

 

אחת הטענות העיקריות נגד ההסכם, היא היעדר פיקוח חיצוני אפקטיבי על פעילות הרכבת: מי שמודד את דיוק הרכבות היא החברה עצמה, כאשר המדידה מתבצעת בתחנות הקצה בלבד - כלומר ללא התחשבות בזמני ההגעה של הרכבות לתחנות השונות לאורך הקו.

 

יש לזכור כי גם בימים שבהם לא מתעכבות רכבות לפרקי זמן ארוכים במיוחד, ולא נרשמות תקלות חריגות דוגמת השריפה שפרצה היום, נאלצת הרכבת לבטל לא פעם נסיעה עקב תקלה נקודתית. גם מקרה כזה, למרות השפעתו השלילית הברורה והמתסכלת על ציבור הנוסעים, אינו נרשם ככשל בלוח הזמנים המתוכנן, ואינו פוגע ב"רמת הדיוק" היומית. או בפשטות - הרכבת תקבל בונוס על דיוק, למרות הכשל שהוביל לביטול.

 

"לא כמו חיל האוויר"

"ארבע שעות לא היו רכבות בקו הכי חשוב של הרכבת, ורמת הדיוק הייתה 90%. על מי הם עובדים?", אומר ל-ynet מקור ברכבת. "הרי מי שמודד את הדיוק של כל הרכבות הוא מרכז הבקרה של רכבת ישראל, 'המשואה', ומעולם לא הייתה בדיקה חיצונית של הנתונים האלה. אם יישאלו את הנוסעים, הם הרי יגידו שהמצב הפוך - הם יגידו ש-90% מהרכבות מאחרות, ולא מדייקות".

 

המקור גם מתייחס בחריפות לחקירת אירוע השריפה היום על-ידי משרד התחבורה והרכבת: "איך בדיוק הם יגיעו לאמת? הרי קרובי המשפחה ברכבת שומרים על עצמם - עובד אחד מחפה על עובד שני, שבמקרה הוא אח שלו או בן-דוד שלו. למישהו באמת אכפת? מישהו ישלם על מה שקרה?".

 

לדבריו, הרכבת גם אינה פועלת כראוי בהחלטתה להימנע מהשבתת מערך הקרונועים, וזאת עד מציאת הסיבה לתקלה שגרמה לשריפת הרכבת. "מדוע בעצם לא עוצרים את הקרונועים עד שיבינו מה קרה, או עד שיפתרו את הבעיה? למה הם לא נוהגים כמו חיל האוויר, או חברות תעופה, ופשוט משביתים את הפעילות של הקרונועים? זו סכנת נפשות של ממש".

 

יש לציין כי זמן קצר אחרי האירוע, אמר מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, כי להערכתו הסיבה לשריפה הייתה קצר חשמלי באחד הקרונועים. אולם, מחקירה ראשונית של חוקרי שריפות בתחנת הכיבוי בנתניה, עולה כי השריפה פרצה ככל הנראה כתוצאה מדליפה ממיכל הסולר, הנמצא מתחת לקרון ובצמוד למנוע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי בכלל איחר כאן?
צילום: רותם מלנקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים