שתף קטע נבחר

אמון הציבור: פלאפון עוברת על תקנות החזר כספי

בחברה מסרבים להחזיר כסף לצרכנים על אביזרים שנעשה בהם שימוש. תקנות החזר כספי מאפשרות להחזיר מוצר משומש, כל עוד מדובר במוצר שהצרכן חוייב לקנותו תמורת שירות כלשהו. פלאפון: "החברה פועלת בהתאם לתקנות"

האם פלאפון עוברת על תקנות החזר כספי בשלט בעניין מדיניות החזרת מוצרים? השלט, שמוצב במרכז שירות שלה בת"א, מורה כי החברה לא תתן החזר כספי על טלפון סלולרי ואביזרים נלווים לו, אם הצרכן כבר עשה בהם שימוש. בארגון אמון הציבור טוענים: ההצהרה הזאת מטעה ועומדת בניגוד לתקנות החזר כספי.

 

 

"התניה הגורפת בשלט מדיניו החזרת המוצרים, עומדת בניגוד מוחלט לתקנות", נאמר במכתב ששלח הארגון לפלאפון, "אשר קובעות בסעיף 3(ב): 'נדרש הצרכן לרכוש טובין לצורך קבלת שירות, זכאי הצרכן להחזירם לעוסק אף אם נעשה בהם שימוש ובלבד שלא נפגמו והעוסק ישיב לצרכן את כספו'".

 

לפיכך, מבקש הארגון מפלאפון "לפעול לאלתר לתיקון שלטי מדיניות החזרת המוצרים במרכזי השירות של החברה ולהביא להפסקת הטעיית ציבור הצרכנים".

 

לפלאפון יש פרשנות משלה לסעיף

לפי הסעיף הנ"ל בתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), כשצרכן חייב לרכוש מוצר לשם קבלת שירות, הוא יכול לקבל את כספו בחזרה תוך 14 יום, גם אם השתמש במוצר. לכאורה, נראה שהסעיף הזה מתייחס, למודמים, ממירים ואביזרי סלולר, משום שצרכן שקונה טלפון נייד, בטריה, מטען ושאר אביזרים מחברת פלאפון, עושה זאת כדי להשתמש בשירותי השיחות שלה.

 

התקנות אומרות את ההיפך המוחלט לגבי מוצרי חשמל ואלקטרוניקה אחרים, שלא כרוכים במתן שירות מסוים. לגבי מוצרים כאלה נאמר בסעיף 2: "במידה ונעשה שימוש במוצר, לא ניתן להשיבו". 

 

כמובן שחברות הסלולר מתנגדות להחזר כספי על מוצר משומש, ומעוניינות להחיל את ס' 2 גם על המוצרים שלהן. ב-7 בדצמבר, עוד טרם כניסת התקנות לתוקף, סלקום ופלאפון הגישו עתירה לבג"ץ, במסגרתה ביקשו לבטל את סעיף 3(ב) המתיר השבת מוצר משומש תמורת החזר כספי.

 

בעתירה לבג"ץ נגד סעיף 3 (ב), טוענות שתי החברות כי הסעיף הזה מנוגד לסעיף בחוק הגנת הצרכן, המתנה את זכות הביטול של עסקה לרכישת טובין באי שימוש במוצר. 

 

הן טענו בעתירתן שאיש לא ירצה לקנות מכשיר נייד שכבר נעשה בו שימוש, אלא אם יימכר במחיר נמוך ממוצר חדש, והדבר יפגע ב"חופש העיסוק" שלהן, וב"קניינן". 

 

לחילופין, שטחו טענה אחרת, לפיה הסעיף כלל לא מתייחס לטלפון או לציוד סלולרי, משום שלא מדובר ברכישת ציוד לשם שירות. לטענתן, צרכנים יכולים לקנות ציוד סלולרי מספק עצמאי, בניגד לממיר של חברות הכבלים והלוויין למשל, אותו הצרכנים חייבים לקנות תמורת השירות, שרק החברות הללו מספקות.

 

בינתיים, התקנות נכנסו לתוקף ב-13 בדצמבר, ותשובת משרד התמ"ת לעתירת פלאפון וסלקום לא הוגשה עדיין, אבל לפי אמון הציבור - פלאפון החליטה לנהוג  בניגוד לסעיף, או לפי פרשנותה שלה לסעיף, עוד לפני שבג"ץ אמר את דברו בעניין. "כל עוד בג"ץ לא הכריע בעניין ההוראה מחייבת כמו שהיא. והיא לא מקויימת בשלב זה", אמרו בארגון ל-ynet.

  

במשרד התמ"ת מסרו בתגובה: "את פרשנותנו לסעיף ניתן בבית המשפט".

 

פלאפון מסרה בתגובה: "בניגוד לנטען במכתב, פלאפון פועלת בהתאם לתקנות בדבר ביטול עסקה. על פי תקנה 2 לתקנות, במידה ונעשה שימוש במוצר, לא ניתן להשיבו. תקנה זו חלה בין השאר גם על מוצרים חשמליים, וביניהם מכשיר סלולרי.

 

בהתייחס לאריזה, שלט המדיניות איננו קובע כי אין לפתוח את האריזה, ובפועל חברתנו אכן מקבלת מכשירים שאריזתם נפתחה. לפיכך, מובן כי אין כל צורך לשנות את שלט המדיניות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
הציוד שלנו לא כרוך במתן שירות. פלאפון
"תקנו את השלט". אמון הציבור
מומלצים