הסלולרי מסרטן? נתונים ישראלים מוכיחים אחרת

מחקר ישראלי חדש בדק את מספר חולי סרטן המוח מאז תחילת שנות ה-90 ועד היום. הממצאים מפתיעים: בעוד שהשימוש בטלפונים הניידים עלה במאות אחוזים, מספר החולים בסרטן במוח קטן בחצי. "הציבור נמצא בפאניקה, ואז נולדים כל מיני חוקים מצחיקים", אמר עורך המחקר

האם, בניגוד לכל החששות, שימוש בטלפון סלולרי אינו קשור להתפתחות גידולים במוח? לפי מחקר ישראלי חדש ורחב היקף התשובה לכך חיובית. המחקר, שבדק את השכיחות של גידולים ממאירים בקרומי המוח מסוג גליומה, מצא כי מאז שנת 1994 נרשמה ירידה של פי שניים בשכיחות הגידולים, לצד עליה בשכיחות השימוש בניידים.

"דווקא כאשר החל השימוש בטלפונים הסלולריים ירד שיעור הגידולים בחצי", אמר עורך המחקר ד"ר מיכה ברחנא, מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה והממונה על רישום הסרטן המשרד הבריאות. "סרטן מסוג גליומה הוא הסוג המרכזי החשוד כקשור לקרינה מהטלפון הנייד. עם זאת, משנת 94' השיעור בישראל ירד באופן חד. כלומר, גילינו שאין עודף תחלואה בסוג הסרטן הזה".

למרות הממצאים החד משמעיים נמנע ד"ר ברחנא להציג מסקנות למחקר שערך ואמר כי "אני מציג עובדות, ושכל אחד יבין מהן את מה שהוא רוצה להבין".

"יש הרבה להט ואמוציות בנושא הזה"

גליומה הוא סוג סרטן נדיר יחסית. ממצאי המחקר, שהוצג  (ה') ביום עיון בנושא הקרינה הסלולרית באוניברסיטת תל-אביב, עולה כי בשנים 1990-1994 התגלו בממוצע שלושה מקרים חדשים לכל 100 אלף איש, כאשר בשנים הבאות השיעורים הוסיפו לרדת עד שבשנים 2005-2009 עמד השיעור הממוצע על 1.5 מקרים חדשים ל-100 אלף נפש.

במקביל עלתה באותן השנים שכיחות השימוש בטלפונים ניידים מ-2% בשנת 1994,

ל-20% בשנת 1996 ועד 70% בשנת 1998. "יש הקבלה בין עלייה בסלולרי לירידה בשכיחות סרטן מסוג גליומה", ציין ברחנא. במקביל גילו החוקרים שינוי במאפייני הגידול: עד שנת 2000 רוב הגידולים הופיעו בצד ימין של הראש ומשנת 2000 היו רוב הגידולים בצד שמאל.

חשוב לציין כי הנתונים שנבדקו במחקר סיפקו מידע לגבי 4,214 גידולים מסוג גליומה, מספר כפול מאלו שנבדקו במחקר ה-INTERPHONE, המחקר הגדול העיקרי שפורסם עד כה בנושא טלפונים ניידים וסרטן.

"אם היינו חושבים שיש קשר בין השימוש בטלפונים לגידול הסרטני, היינו מצפים לראות דווקא עליה בשכיחות הגידולים בצד ימין, שבו מחזיקים את הטלפון הנייד", אומר ד"ר ברחנא. כדי לגבות את הממצאים נערך סקר בקרב 500 אנשים, בו הם נשאלו מהי היד הדומיננטית שלהם ובאיזה צד הם מחזיקים את הטלפון הנייד. מהנתונים עולה כי 74% מדברים בצד ימין של הראש ורק 10%-16% משתמשים בשני הצדדים.

"יש הרבה להט ואמוציות בנושא הזה. ההמלצות והחוקים אינם מייצגים שום דבר מדעי. הציבור לחוץ, נמצא בפאניקה ואז נולדים כל מיני חוקים, חלקם מצחיקים", סיכם ברחנא.

"בניסויים בתאים לא נמצא היגיון ביולוגי שקרינה סלולרית עושה סרטן", הוסיף פרופ' איתן פרידמן מהיחידה לאונקוגנטיקה בבית החולים שיבא ואחד ממארגני הכנס. "רוב הניסויים בחיות הראו שאין שום עלייה בסיכון לפתח סרטן. אין עדויות מדעיות, מלבד אולי ברובד האפדימיולוגי. בואו נשקיע את הכסף הזה במקום שבאמת ראוי, כמו ממוגרפיה ובדיקות דם סמוי בצואה".

עם זאת, דוברת אחרת בכנס, פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפדימיולוגיה של סרטן וקרינה במכון גרטנר בשיבא, לא הסכימה עם דבריו ואמרה כי "יש אינדיקציות לקשר בין שימוש בטלפון סלולרי לסרטן וההקשרים שנמצאו עד היום קשורים לזמן, למינון ולצד הראש שבו נעשה השימוש. עלות הפעלת עיקרון הזהירות המונעת מזערית ולכן איני רואה סיבה לא לנקוט בעיקרון זה".

צילום: אבי חי
טלפון נייד. אין ממה לחשוש?
צילום: אבי חי