שתף קטע נבחר

"תוכנית החירום של ח' חשמל הצילה את המדינה"

מנכ"ל חברת חשמל, עמוס לסקר, אמר בסיום השלב הראשון של תכנית החירום - במסגרתה הוקמו 5 טורבינות חדשות: בקיץ שעבר גירדנו את קצה יכולת הייצור, אם הטורבינות לא היו קמות היינו במצב רע. יו"ר הוועד מיקו צרפתי: הפרויקט מוכיח שעובדי חברת חשמל הם היעילים ביותר בעולם

"פואד הציל את המדינה ממחסור בחשמל. תכנית החירום של חברת החשמל הצילה את המדינה ממחסור וודאי בחשמל שהיה גורם להפסקות חשמל ארוכות", כך שיבח היום (ג') מנכ"ל חברת חשמל, עמוס לסקר, את שר התשתיות לשעבר, בנימין בן אליעזר, ואת התנהלות החברה עצמה. לסקר אמר את הדברים בטקס שערכה החברה בתחנת הכוח ברמת חובב לציון סיום השלב הראשון של תכנית החירום.

 

 

במהלך השלב הראשון של התכנית, שנמשך מאז אוגוסט 2009, הקימה החברה חמש טורבינות חדשות - שלוש ברמת חובב, אחת באשדוד ואחת ליד יוקנעם - המייצרות חשמל בהיקף כולל של 1,500 מגה וואט מגז טבעי. התכנית, שחלקה השני אמור להתבצע בשנים 2013-2012, נולדה בשנת 2008, לאחר שהתברר שהקמתן של תחנות כוח פרטיות מתעכבת, ולאחר מספר שנים שבהן משרד האוצר ורשות החשמל לא אפשרו להקים תחנות כאלה.

 

לדברי לסקר: "בקיץ שעבר היו 22 ימים שבהם גירדנו את קצה יכולת הייצור שלנו ונותרנו עם רזרבה של 1% בקושי. אם הטורבינות החדשות לא היו קמות היינו במצב רע. יש לנו מזל שבנימין בן אליעזר, שהיה שר התשתיות, יצר ויזם את תכנית החירום ושהממשלה עמדה מול בולדוזר שלא נתן לה להמשיך ולהתמרח".  

 

לסקר אמר ל-ynet שאם תחנות הכוח הפרטיות המתוכננות לקום באשקלון ובמישור רותם יקומו כמתוכנן ב-2013 לא אמור להיות מחסור.

 

יעקב חאין, המשמש כסמנכ"ל פרויקטים בחברה, ציין שהחברה הקדימה את לוחות הזמנים של עצמה בחודשיים והשתמשה רק ב-2.8 מ-3.7 מיליארד השקלים שתקצבה לפרויקט. לדברי חאין, "אני לא בטוח שהיה פרויקט בהיסטוריה שבו בנו כל כך הרבה טורבינות בזמן כל כך קצר".  

 

צרפתי: אם באוצר רוצים לדבר - אהלן וסהלן

יו"ר ועד עובדי חברת חשמל, מיקו צרפתי, אמר: "הפרויקט הזה מוכיח שעובדי חברת חשמל הם היעילים ביותר בעולם ושאין חברה כמו חברת החשמל בישראל. שמזל ששמרנו על הבית הזה ועל הקשר בין כל החלקים שלו".

 

גם שר התשתיות, עוזי לנדאו, שנכח באירוע, הצטרף למקהלת המחמאות לבן אליעזר ולחברת החשמל. לדבריו, "מי שהיה צריך לגזור את הסרט הזה זה פואד. כשהגעתי לתפקיד לא הייתה לי דעה טובה במיוחד על חברת החשמל. אך מאז למדתי עליה דברים רבים ולמדתי גם שיש מי שמתנכל לה בממשלה (הכוונה למשרד האוצר ת.ג). הפרויקט הזה הוא הוכחה לחיוניותה.

 

"אם טייסת בצה"ל מפשלת אז לא מפריטים אותה, וגם כשיש בעיות בחברת החשמל צריך לעשות בה סדר אבל לא לפרק אותה". לנדאו הבהיר אחר כך ל-ynet כי דבריו לא נועדו לערער על תכנית הרפורמה בחברת החשמל. לדבריו, "תכנית הרפורמה הקיימת אומרת ש80% מהחברה יישאר שלם ובבעלות ממשלתית, וככה צריך". 

 

גם צרפתי ניצל את ההזדמנות וחזר על הצהרתו, לפיה הוא תומך ברפורמה. לדבריו: "העובדים אמורים להרוויח מהרפורמה, לכן אני תומך בה. אם מישהו חושב שהעובדים יפסידו מהרפורמה הוא מזמין מלחמה איתנו. אני לא בטוח שמשרד האוצר רציני כשהוא מדבר על רפורמה כל כך הרבה שנים ועדיין לא עושה שום דבר בפועל בשביל להגיע איתנו להסכמה, אבל אם הם רוצים לדבר - אהלן וסהלן".

 

לנדאו: אנו לוכדים עצמנו בקורי עכביש בירוקרטיים

גם השר לנדאו ניצל את האירוע כדי לקדם את הדרישות שלו מהממשלה: חיבור המדינה לגז טבעי והקמת תחנת הכוח הפחמית. לדבריו, "האירועים האחרונים במצרים מוכיחים את מה שאני אמרתי, שבועיים אחרי שנכנסתי לתפקיד. אסור להיות תלויים במקור אנרגיה יחיד. חייבים לחבר צינור שיוביל גז ממאגרי תמר ולוויתן ישירות מצפון הארץ ומתקן להנזלת גז טבעי. חייבים את תחנת כוח B שתוכל לייצר חשמל מגז טבעי, או מפחם על פי הצורך.

 

"למרות שזה חיוני זה מתעכב שנים על שנים, כאילו שמדובר בתכנית שגרתית לבנות מרפסת. אנחנו לוכדים את עצמנו בסבך של קורי עכביש בירוקרטיים וסטאטוטורים, בגלל שאין תוכניות והכל לוקח כל כך הרבה זמן, בסוף צריך תוכניות חירום. במדינה נורמאלית לא עושים תוכנוית חירום אלא תוכניות ריאליות. אנחנו כמו מישהו שנוסע במהירות 40 קמ"ש במקום 80, ואז מגביר ל-130 ומקווה שהשוטר לא יתפוס אותו בדרך". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עוזי לנדאו, מיקו צרפתי, ויו"ר הוועד בדרום, ציון לוגסי
צילום: תני גולדשטיין
מומלצים