שתף קטע נבחר

מרתון ת"א? מרגיש יותר כמו מרתון רמת אביב

ההחלטה לקיים את האירוע היא מבורכת, אבל מדוע לא לקבל אותו בזרועות פתוחות? תשובת העירייה קשורה לנוחות התושבים. את המאמנת זהבה שמואלי ("אם זה טוב ללונדון ולניו יורק למה זה לא טוב לת"א?") והרץ נועם שיזף ("זה לא מרתון טוב, הוא מקשה על הרצים") זה לא משכנע. ואתכם?

כמו רבים מתושביה, גם אני איני תל אביבי מבטן ומלידה. כמו רבים מתושביה, גם אני התאהבתי בת"א, מקבל אותה על כל מגבלותיה (שכירות גבוהה, מחסור בחנייה ותחבורה ציבורית נוראית כבר הזכרתי?).

 

כמו בן עשרה מסומא עיניים מאהבה אני מסתובב ברחובות העיר, כשריצה היא הדרך המועדפת עליי לעשות זאת. היא מאפשרת לספוג ריחות ואווירה של כמה אזורים שונים, מעבר מהיר בין העולמות השונים שמרכיבים את ת"א.


מרתון ת"א 2010, לא נראה כמו מרכז עיר (צילום: G.G) 

 

מהתגשמות חלום לאכזבה קלה

ההחלטה לקיים ב-2009 את מרתון ת"א, לראשונה מאז 1994, לא 'הותירה' לי ברירה. המחשבה על ריצת מרתון בעיר נראתה כמו התגשמות חלום, מעבר ברחובות הומי אדם - אנטיתזה למסלול המעט בודד של מרתון טבריה. הריצה במרכז העירוני לעומת הצפון הירוק.

 

לאחר המרוץ נותרתי עם אכזבה קלה - נקודת הזינוק והסיום היתה יפה, אבל רוב המרתון לא נכנס למרכז העיר. במקום להפנות את הרצים לליבה של העיר ולספק חוויה אדירה למשתתפים (רצים וצופים גם יחד), החליטו בעירייה לשלוח אותם לכבישים המקיפים.

 

המרתון ההוא הוכתר כהצלחה, ובצדק, אבל שיקולי נוחות הנהגים והתושבים שבו וניצחו גם בשני המרתונים הבאים - 2010 וזה שייערך מחר (ו'). האם זה כל כך נורא לסגור את כל העיר לחמש שעות, תוך מטרה ליצור אירוע ספורט בעל מסורת? האם הרצון ליצור תרבות ספורט חייב להפסיד לשיקולי נוחות וכלכלה? האם אני מחזיק בדעת מיעוט גם בקרב הרצים עצמם?


חלק ממסלול מרתון 2011. לא עובר במרכז העיר

 

מתרחקים מהמרכז

"בת"א לא רוצים לסגור את העיר, פשוט ככה", מסבירה זהבה שמואלי, מאמנת רצי רמת השרון ואישה שמבינה קצת במרתונים. "למה שהמסלול לא יעבור כמו בירושלים באתרים המרכזיים? ניר ברקת שיחק אותה במרתון האחרון, הוא התעקש שהרצים יעברו בכל הנקודות המרכזיות של העיר".

 

בגרסאות הקודמות עבר מרתון ת"א בנקודות מרכזיות בעיר - רחוב אבן גבירול, בן יהודה ויהודה הלוי לדוגמה, מדוע במהדורה החדשה אין זה קורה? "אנחנו מדברים על כמויות אחרות של רצים (כמה מאות לעומת 15 אלף בכל ששת המקצים - ע.פ.)", מסביר המנהל המקצועי של המרתון, אבי שטיין, "אז היתה תמימות מסוימת סביב העניין, נאיביות".

 

"כיום יש ארבעה שיקולים בנוגע לבחירת המסלול: מספר המשתתפים, שמכתיב בחירה בכבישים רחבים; הרצון להראות את הצד היפה של העיר; הניסיון ליצור מרתון מהיר עם כמה שפחות סיבובים; ההחלטה לנהל פה מסלול קומפקטי, הלוקח בחשבון את הרצים ואת הנוחיות של התושבים", ממשיך שטיין.


שטיח אנושי כתום במרתון ת"א 2009. עומס אדיר על העיר (AFP) 

 

מהירות היא לא הכול

שמואלי לא קונה את טענת אנשי העירייה כי שינוי המסלול יהפוך את מרתון ת"א לאיטי יותר? "96-95 אחוז מהרצים לא מנסים להשיג את הקריטריון האולימפי, הם יעדיפו חוויה של לרוץ ברחובות העיר על פני קיצוץ עוד דקה או שתיים מהשיא האישי".

 

"זה לא מרתון מהיר - לא מבחינת העונה ולא מבחינת התוצאות. צריך לשאוף לקיים פה מרתון עממי מוצלח, מרתון תחרותי כבר יש לנו בטבריה", טוען העיתונאי ורץ מרתון חובב, נועם שיזף. "אני שמח שיש מרתון בת"א, אבל כמרתון הוא לא כל כך טוב. הוא מאוחר מדי בעונת המרוצים, מוקדם מדי בבוקר ומקשה על הרצים. המסלול לא נעים, את מירב הק"מ האחרונים והקשים ביותר עוברים הרצים בפארק הירקון וצפון הטיילת".

 

נוחיות התושבים קודמת?

מוטי אמברם, מנהל מחלקת הספורט בעירייה, מדגיש את שיקוליה: "המרתון יעבור בצירים שלא כולאים תושבים בביתם, צריך לזכור שמדובר ביום עבודה ותלמידים צריכים להגיע לבית הספר. על אף זאת, המסלול משלב את העיר ממש, הוא גם שומר את העיר מתפקדת וגם מאפשר לקיים מרתון בצורה טובה. אופי המסלול שלנו מתאים למספר המשתתפים, אם הוא יגדל בעתיד, נשנה בהתאם את המסלול".


תפילת שחרית לפני המרתון. מוקדם מדי כבר אמרנו? (AFP) 

 

"נעשית פה טעות, אותה אולי יתקנו בעתיד", מסבירה שמואלי, "מדוע אי אפשר לסגור את העיר לחצי יום? אם זה מספיק טוב ללונדון, פריז וניו יורק, למה אי אפשר לעשות את זה גם בת"א?". שיזף, שלאחרונה רץ במרתון ניו יורק, מוסיף: "מרתון ניו יורק עובר ברחובות הראשיים של עיר עמוסה לא פחות מת"א. אם שם אפשר לסגור את השדרה הראשונה והחמישית, פה אפשר לחסום את אבן גבירול ודיזינגוף. כמה שהמסלול עובר יותר בתוך העיר, כך זה יותר כיף".

 

שטיין נותר איתן בעמדתו: "הזמנים השתנו, הרצים היום חוזרים ממרתונים בעולם והם רוצים מרחבים. לא בטוח שרץ ממוצע היה בוחר במסלול עם עודף אורבניזציה. הוספת אבן גבירול היתה כולאת את העיר כולה. אין לנו את הפריבילגיה של ערים בחו"ל לקיים את המרוץ ביום חופש כמו יום ראשון ולהתנייד ברכבת תחתית".

 


רצי המרתון מגיחים מפארק הירקון, כבר עברו בתל ברוך (גליה שיזף)

 

העירייה מזלזלת בתושבים?

האם עיריית ת"א מזלזלת שלא במודע בתושביה ובמוכנותם לוותר על בוקר שישי אחד של סידורים למען אירוע כזה? שטיין עצמו מבהיר את השינוי שחל ביחס למרתון: "פעם הנהגים היו מצפצפים מול המחסומים עד שהשוטר היה מתחרש. היום יש הרבה יותר הבנה. פחות כעס ויותר עידוד, גם מצד הנהגים".

 

"אין ספק שמדובר באירוע המפריע לחיי העיר, אבל אם מחליטים לקיים אותו צריך לקבל את ההפרעה בידיים פתוחות. לעשות חצי עבודה זה לא טוב", מוסיף שיזף ומציג את החזון שלו למרתון ת"א: "השעה המוקדמת והתאריך המאוחר יוצרים אווירה אפאטית סביב המרוץ, אין קהל. אני לא מפקפק בשיקולים של העירייה, אבל מעדיף מרתון שיהיה מוקדם יותר בעונה, מאוחר יותר ביום ועם מסלול עירוני יותר".


נועם שיזף (מימין), במהלך מרתון ת"א של 2009 (גליה שיזף)

 

"אחרי שאמרתי את זה, אני רוצה להבהיר שאני אוהב את מרתון ת"א. מדובר באירוע מתבקש ומבורך, כל הכבוד על הדבקות של העירייה בהוצאתו לפועל

כל שנה", הוא אומר ומתכונן למרתון השלישי שלו בת"א. חזונם של אמברם והעירייה אינו כל כך רחוק מזה של הרצים: "פסגת שאיפותינו היא מספר גדול של תושבים המשתתפים ומעודדים, יש לנו חזון ליצור משהו דומה למרתון סידני, חגיגה של ספורט".

 

אם כן, ולאור הפיכת הספורט העממי בכלל והריצה בפרט לטרנדים חזקים במיוחד, האם לא הגיע הזמן לתת משקל קל יותר לשיקולי הנוחות? איני רוצה להצטייר כפסימיסט, אבל ספק אם זה יקרה בעתיד הקרוב.

 

כל עוד ההרשמה למרתון עומדת בציפיות והתושבים מרוצים מ'אי ההפרעה' לשגרת השישי שלה, איני רואה את העירייה משנה את דרכיה. אולי זה סך הכול עוד דוגמה לרצון שלנו להידמות ללונדון/ניו יורק/פריז? רצון שאחרי כל קפיצה לחו"ל מתנפץ מחדש לקול צפצופי הנהגים בפקק הקרוב לביתנו.


פורסם לראשונה 07/04/2011 00:37

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים