שתף קטע נבחר

תאונת הרכבת: רק הנהג אשם?

חקירה ראשונית של תאונת הרכבת ליד נתניה העלתה כי נהג הקטר שיצא לכיוון דרום לא ציית כנראה לרמזור אדום, וכך גרם להתנגשות. אלא שברשת המסילות קיימת מערכת שאמורה למנוע מקרים כאלה בדיוק. האם היא פעלה כראוי?

האם שוב "הגורם האנושי" הוא האשם הבלעדי? נוסע באחת הרכבות שהתנגשו היום (ה') בבוקר ליד נתניה, שאל בשיחה עם ynet את מה שרבים מהנוסעים ברכבת ישראל ודאי חושבים: "איך בשנת 2011, עם כל הקידמה, שתי רכבות נוסעות זו מול זו על אותה מסילה?". לכאורה, על השאלה הזו כבר ענתה החקירה הראשונית של המשטרה, ממנה עולה כי נהג קטר הרכבת שהגיעה מצפון לא ציית לרמזור אדום, וכתוצאה מכך התנגש ברכבת שנסעה מכיוון דרום.

 

אלא שיתכן כי התמונה שתעלה מהמשך החקירה, תתברר כמורכבת הרבה יותר. במערכת המסילות של רכבת ישראל מותקנת מערכת שאמורה לבלום רכבות באופן אוטומטי במקרי חירום, וכך למנוע תאונה כאשר רכבת חוצה "רמזור אדום". החקירה שיערכו כעת הרכבת והמשטרה, תצטרך לבחון היטב את פעולת המערכת, ולקבוע האם התאונה אכן הייתה אשמתו הבלעדית של הנהג - או שמא גורמים נוספים כשלו בכך שלא הצליחו למנוע אותה.


האם ניתן היה למנוע את התאונה? (צילום: ג'ורג' גינסברג) 

 

יש לציין כי אי-ציות לרמזור אדום אינו אירוע נדיר ברכבת ישראל. ל-ynet נודע כי רק ביום שלישי האחרון (5.4), נהג שיצא מתחנת חיפה-מרכז לכיוון דרום לא ציית לרמזור, ונעצר על-ידי אותה מערכת שאמורה לבלום את הרכבת באופן אוטומטי. ברכבת אישרו היום את הפרטים, ואמרו כי "הנהג הושעה מנהיגה באופן מיידי, והחברה חוקרת את האירוע".

 

על אינדוזי, סימנור ומרחקי בלימה

ברשת המסילות מותקנת מערכת הנקראת "אינדוזי", ותפקידה לבלום אוטומטית רכבות החוצות רמזור ("סימנור") אדום. ברכבת מסבירים כי המערכת "נועדה לגבות ולפקח על מהירות נסיעת הרכבת, ולגרום לעצירתה המוחלטת בצורה אוטומטית, במקרה של אי-ציות לתקנות או למצב החיישנים בשטח".

 

ברכבת מציינים גם כי המערכת כוללת "חיישנים על המסילה ומערכת ממוחשבת המותקנת בכל קטר או (ציוד) נייד מהיר, אשר נע על המסילה". כאשר רכבת חוצה "סימנור" אדום - המורה לנהג להגיע לעצירה מוחלטת - המערכת אמורה להפעיל באופן אוטומטי את בלמי הרכבת, וכך לעצור אותה ללא התערבות הנהג.

 

כך למשל, באוגוסט 2009 הצליחה המערכת למנוע תאונה בין רכבת משא ריקה ורכבת נוסעים, שנהגה לא ציית ל"סימנור" אדום. רכבת הנוסעים, שהחלה להתקדם על אותה מסילה שעליה נסעה רכבת המשא, נבלמה עד לעצירה מוחלטת. חשוב לציין כי המערכת אינה בולמת את הרכבת "על המקום": גם במהירות נמוכה נדרש לרכבת מרחק בלימה ארוך יחסית, בגלל משקלה הרב.

 

בעקבות התאונה היום, יתכן כי ברכבת יצטרכו לשקול להטיל מגבלת מהירות מחמירה מכפי הנהוג כיום בקטעי מסילה דומים: נהג קטר הסביר היום ל-ynet כי מגבלת המהירות שמתירה מערכת האינדוזי היא 40 קמ"ש - מהירות שבתנאים מסוימים אינה יכולה להיחשב לנמוכה, בהתחשב במרחקי הבלימה הקצרים בחלק מקטעי המסילה.

 

מקורבים להנהלת הרכבת אומרים היום ל-ynet כי יש לבחון גם את תפקוד מרכז השליטה והבקרה של הרכבת, "משואה", שבהקמתו הושקעו כ-140 מיליון שקל. אמנם למרכז אין יכולת למנוע תאונות כמו זו שקרתה הבוקר, אך יש לבדוק האם ניתן היה להבחין בהתקרבות הרכבות מבעוד מועד.

 

המבקר התריע, משרד התחבורה התעלם

עניין נוסף אליו ראוי לשים לב הוא אופן חקירת התאונה: הרכבת הודיעה על הקמת צוות בדיקה בראשות רב-ניצב בדימוס שלמה אהרונישקי, ובהשתתפות נציגים של המשטרה. למרות חובת הרכבת לבדוק כל אירוע בטיחותי ולהפיק לקחים שיסייעו במניעת הישנותם, מבקר המדינה ומומחי בטיחות רבים סבורים כי על משרד התחבורה מוטלת חובה לחקור באופן עצמאי ובלתי-תלוי מקרים חמורים במיוחד - וודאי תאונות שבהן נפצעים עשרות נוסעים.

 

יתרה מכך: גם השתתפות נציגי משטרה בצוות שהקימה הרכבת אינה מבטיחה חקירה מעמיקה. כפי שהתריע מבקר המדינה כבר לפני יותר מחמש שנים, חוקרי המשטרה נסמכים באופן מוחלט על מידע שמוסרת להם הרכבת. כך למשל, המערכת שאמורה לבלום את הרכבת מפיקה ממצאים שרק אנשי הרכבת יודעים לפענח.

 

אלא שלמרות דבריו הברורים של המבקר בדו"ח שפרסם ב-2006, עד היום לא הקים משרד התחבורה גוף שיכול לחקור תאונות רכבת באופן עצמאי ובלתי-תלוי. המשרד גם לא מילא אחר הנחיות נוספות של המבקר, ולפיהן נדרשים תיקונים לחוקים קיימים, כך שיתאפשרו פיקוח ובקרה יעילים יותר על פעילותה השוטפת של הרכבת. ולכן, גם הצוות שמינה היום שר התחבורה לבדיקת התאונה נטול למעשה כל סמכות חוקית, ולמעשה יוכל רק להמליץ על תיקון ליקויים - אך מבלי יכולת לאכוף את יישומם.

 

ומה אומרים ברכבת ישראל?

בהודעה שפרסמה הרכבת היום בצהריים, נקבע כי "מערכת העצירה האוטומטית של הרכבת פעלה כשורה, והיא זו שבלמה את הרכבת שנסעה לכיוון ת"א". עם זאת, לא ברור כיצד קובעת הרכבת כי המערכת פעלה "כשורה" כאשר התוצאה היא תאונה שבה נפגעו 60 נוסעים, ונגרם נזק חמור לשתי הרכבות.

 

על-פי ההודעה, הרכבת שיצאה מנתניה לכיוון ת"א - ולא צייתה לסימנור אדום - נסעה במהירות של 34 קמ"ש, ואילו הרכבת שהגיעה מת"א לנתניה נסעה במהירות של 42 קמ"ש, אך האטה ל-31 קמ"ש בזמן הפגיעה. ברכבת מוסיפים כי "על-פי הערכה ראשונית נגרם נזק כבד - 'טוטאל לוס' - לתא ניהוג ולשני קרונות, ונזק קל לקטר ולקרון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תאונת הרכבת: "במהירות נמוכה"
צילום: ג'ורג' גינסברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים