שתף קטע נבחר

תביעה: טיפול רשלני הפך יולדת בת 27 לנכה

משפחתה של תמר אוחיון-רובין הגישה תביעה בסך 2.5 מיליון שקלים כנגד בתי החולים איכילוב, לניאדו וכנגד מד"א. הסיבה: שורת ליקויים בטיפול, כפי שקבעה ועדה של משרד הבריאות, גרמו לה לנזק בלתי הפיך. מאז היא נכה סיעודית ומאושפזת בבית חולים בהכרה מינימלית. הנתבעים: "אנחנו דוחים את הטענות"

תמר (מגי) אוחיון-רובין, היום בת 27, הגיעה ללדת את בתה הבכורה בבית החולים לניאדו לפני שלוש שנים. מאז ועד היום היא מאושפזת במוסד סיעודי במצב הכרה מינימלי, בשל שורת ליקויים בטיפול שאירעו במהלך אשפוזה והעברתה מלניאדו לטיפול נמרץ באיכילוב. השבוע הגישו בני משפחתה תביעה בגין רשלנות רפואית לבית המשפט המחוזי בתל אביב בסכום המוערך בלמעלה מ-2.5 מיליון שקל. התביעה הוגשה על ידי עו"ד חיים זליכוב ועו"ד ענבל אטיאס ממשרד חיים זליכוב ושות' ועל ידי עו"ד דוד שרים.

 

 

היולדת: נותרה נכה 100%

אוחיון-רובין אושפזה בבית החולים לניאדו בחודש אפריל 2008. לאחר שילדה בניתוח קיסרי סבלה מזיהום באזור הבטן, ולאור מצבה הקשה ביקשה משפחתה להעבירה לטיפול בבית חולים מרכזי וגדול, ולכן הוחלט על העברתה להמשך הטיפול בבית החולים איכילוב.

 

לטענת המשפחה בכתב התביעה במהלך ההעברה באמבולנס והקליטה שלה ביחידה לטיפול נמרץ באיכילוב אירעה שורה של מחדלים רשלניים שגרמו לפגיעה באספקת החמצן למוחה ולנזק בלתי הפיך. כיום היא נכה קשה המאושפזת במחלקה הסיעודית של "מעונות מכבי" במצב הכרה המוגדר מינימלי.

 

בתביעה נטען כי ההחלטה להעבירה לאיכילוב הייתה תמוהה. ההעברה נעשתה באמבולנס "לבן" ולא באמבולנס לטיפול נמרץ, והיו בו אנשי צוות לא מיומנים דיים וחסרי ציוד בסיסי. באמבולנס היו רופא פנסיונר, מומחה להרדמה אך ללא רקע בטיפול נמרץ, ואחות שביצעה לראשונה העברה של חולה מונשם. לפי כתב התביעה, התקלות לא איחרו להגיע: זמן קצר לאחר תחילת הנסיעה התקלקל מכשיר ההנשמה והרופא החל לבצע הנשמה ידנית.

 

עוד עולה כי הנהג לא ידע באיזה נתיב נסיעה לבחור וצוות האמבולנס לא ידע כיצד להגיע ליחידה לטיפול נמרץ באיכילוב.

 

גם כשהגיעו לבית החולים לא תם מסע התלאות: הצוות חיפש דקות ארוכות את הדרך ליחידה לטיפול נמרץ, בעוד אוחיון-רובין נמצאת על אלונקה במשך כל הזמן הזה, מונשמת ידנית ומצב החמצון שלה ירוד. גם כשנמצאה סוף סוף המחלקה לטיפול נמרץ, מצאו עצמם אנשי מד"א מחוץ לדלת נעולה במשך דקות ארוכות.

 

אף על פי שההעברה תואמה עם איכילוב, לא הייתה מסיכת הנשמה בגודל מתאים והמכשיר שמיועד לשאיבת הפרשות מקנה הנשימה היה מקולקל. 

 

במהלך הטיפול ניסו באיכילוב להחליף את הצנתר שבקנה הנשימה של אוחיון-רובין והיא נשארה ללא נתיב אוויר, והצוות ביצע פעולה דחופה לביצוע חתך בקנה הנשימה שלה לצורך המשך ההנשמה (טרכאוסטומיה). במהלך הפעולה היא פיתחה דום לב ובמקביל ביצעו בה החייאה, וכתוצאה מכך נגרם לה נזק מוחי קשה. במהלך השנים היא עברה ניסיונות שיקום וטיפולים פרא-רפואיים, אך נותרה נכה בשיעור של 100%.

  

"כל הגורמים חרגו מהסטנדרט הרפואי"

פרופ' גבריאל גורמן, מומחה בהרדמה ובטיפול נמרץ, לשעבר יו"ר חטיבת ההרדמה ומנהל מחלקת טיפול נמרץ במרכז הרפואי "סורוקה", התבקש לחוות את דעתו על המקרה מטעם התביעה והעריך כי "אלמלא בוצעה ההעברה, ולחלופין לו הייתה מבוצעת באמבולנס לטיפול נמרץ תוך תיאום מלא ומסודר עם בית החולים איכילוב, ולו בוצע ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים איכילוב טיפול נכון בחולה, הרי מצבה הרפואי הנוכחי של התובעת היה נמנע. 

 

"למרבה הצער, כל הגופים הקשורים, דהיינו לניאדו, מגן דוד אדום ואיכילוב לא פעלו כנדרש ובחריגה מהסטנדרט הרפואי המקובל".

  

גם ועדת בדיקה שמינה משרד הבריאות בעקבות המקרה מצאה ליקויים בהתנהלות כל הגורמים המטפלים. בין היתר קבעה הוועדה כי לא היה כלל צורך בהעברתה של אוחיון-רובין, שהציוד ששימש להעברתה באמבולנס היה חלקי ובלתי מספק ושהצוות שביצע את ההעברה לא היה מיומן בטיפול נמרץ כנדרש. עוד ציינו חברי הוועדה כי "בלתי הגיוני" שמד"א ישלח אמבולנס רגיל להעברת חולה במצב שכזה ושהיו ליקויים בהכנת הציוד לקליטת החולה בטיפול נמרץ באיכילוב.  

 

איכילוב: "דוחים את הטענות"

מלניאדו נמסר כי כתב התביעה טרם התקבל אצלם והם יגיבו כמקובל, בבית המשפט.

 

כך מסרו גם במד"א והוסיפו כי "על פי נהלי משרד הבריאות, האחריות הרפואית והטיפולית להעברתו של חולה ממוסד רפואי אחד למוסד רפואי אחר, הינה לחלוטין של בית החולים השולח. הצוות הרפואי בבית החולים השולח מכיר את מצבו הרפואי של החולה והוא זה שקובע מה נדרש לשם העברתו, הן לגבי המיכשור הרפואי והן לגבי סוג הרכב. במקרה דנא, בית החולים השולח קבע את סוג הרכב המועבר, והצוות אשר טיפל בחולה במהלך העברה היה צוות של בית החולים השולח, אשר טיפל בחולה באמצעות ציוד שהביא עימו״.

 

מאיכילוב נמסר: "בשל ליקויים בתהליך ההעברה החולה הגיעה ליחידה לטיפול נמרץ כללי עם נתיב אוויר חסום ואי יציבות המודינמית, שהתבטאה בירידה בלחץ הדם וקריסת מערכות. עם הגעתה לטיפול נמרץ נעשו כל הפעולות הנדרשות. לצערנו ולמרות כל המאמצים גב' אוחיון רובין נותרה עם נזק נוירולוגי קשה.

 

"בית החולים דוחה את הטענה שהחולה הייתה צריכה להיות מופנית לחדר המיון ולא ליחידה לטיפול נמרץ. מצבה בהחלט חייב העברתה ישירות ליחידה לטיפול נמרץ.

 

"חשוב להדגיש כי צוות האמבולנס והרופא שליווה את החולה היו מצוידים בכל הטלפונים של אנשי היחידה לטיפול נמרץ כללי, כולל הטלפון של מנהל היחידה. העובדה שלא בחרו להשתמש בטלפונים הללו היא זו שגרמה לעיכוב בפתח היחידה לטיפול נמרץ. צוות מיומן המתין לחולה ביחידה לטיפול נמרץ. 

 

"ההחלטות שהתקבלו על ידי הצוות ביחידה לטיפול נמרץ היו החלטות נכונות ומקצועיות נוכח מצבה הקליני הקשה של החולה עם הגיעה ליחידה לטיפול נמרץ. אנו דוחים מכל וכל את הטענות על כך כי הפעולות שננקטו על ידי הצוות ביחידה הן אלה שגרמו לפגיעה המוחית. פיום הקנה הייתה הפעולה הנכונה לאור מצבה הקליני של החולה

 

"הנהלת המרכז הרפואי תל אביב אינה מסכימה עם רוב קביעותיה של הוועדה לגבי המרכז הרפואי תל אביב, והעבירה בימים אלה בקשה מפורטת למשרד הבריאות למינוי ועדה חדשה. אנו סבורים כי בתנאים שבהם לא תחקרה הוועדה אפילו את אחת מן האחיות ביחידה לטיפול נמרץ, וגם לא את מנהל היחידה, לא ניתן היה להגיע לחקר האמת".


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנהג לא ידע באיזה נתיב נסיעה לבחור. ניידת מד"א
צילום: הרצל יוסף
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים