שתף קטע נבחר

הצעה: פיצוי של 1,000 שקל לצרכן על חיוב שגוי

האם צרכנים שחויבו בסכום גבוה יותר מזה שהתחייבו עליו יזכו לפיצוי? הצעת חוק של ח"כ אורי אריאל שתעלה על שולחן ועדת השרים לחקיקה מבקשת להעניש חברות סוררות. "הרעיון נולד מתלונות צרכנים נגד חברות הסלולר". במשרד המשפטים צפויים להתנגד לפיצוי ללא הוכחת נזק

ועדת השרים לחקיקה אמורה להתבקש היום (א') לאשר תמיכה ממשלתית בהצעת חוק צרכנית המחייבת עוסק לשלם פיצוי בסך 1,000 שקל ללקוח אם נשלחה אליו חשבונית המחייבת אותו לשלם סכום גבוה מזה שהתחייב עליו. מדובר בתיקון חוק הגנת הצרכן הנוגע לעסקה מתחדשת עם תשלום בהוראת קבע בכרטיס אשראי, למשך תקופה נוספת לאחר שפגה התקופה הראשונה של העסקה המקורית עם הסכום הראשוני שהוסכם עליו.

 

 

הפיצוי הנדרש בהצעת החוק הוא ללא הוכחת נזק שנגרם ללקוח כמו בעסקאות דומות שהוסדרו בחוק. יוזם הצעת החוק, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), חושש כי משרד המשפטים מבקש לטרפד את הצעתו בטענה שהפיצוי ללא הוכחת נזק איננו חוקתי, וחוקים קודמים שמחייבים פיצוי כזה התקבלו בכנסת למרות התנגדות המשרד. טענת אריאל מתבססת על מזכר שהפיץ המשרד בין משרדי הממשלה שהובא לידיעתו.

 

ככל הידוע, להצעת החוק יש תמיכה במשרדים אחרים, כך שאם היא תיפסל בוועדת השרים, יכול שר אחר לערער על הפסילה במליאת הממשלה ולקבל את אישור המליאה. אפשרות שניה היא שהצעת החוק הפרטית תעלה לקריאה טרומית במליאת הכנסת ללא תמיכת הממשלה.

 

הצעת החוק אמורה לחול על כל העוסקים אשר מציעים לצרכנים עסקאות במבצע בשיטת החיוב המתחדש לאחר התקופה המקורית שבה העסקה נעשתה בטלפון. אולם היא מכוונת בעיקר לחברות התקשורת שסכומי החשבוניות שלהן דינמיים והחיובים שלהן לא תמיד ברורים.

 

"הסכומים הקטנים לא מצדיקים פנייה לבית המשפט"

"התיקון נולד בעקבות פניות של לקוחות ללשכתי שהתלוננו בעניין זה על חברות הסלולר, כשמדובר בחשבוניות שגויות על סכומים קטנים העולים על מה שהתחייבו לשלם אבל הם אינם מצדיקים פניה לבית המשפט", אמר אריאל. לדבריו המתלוננים טענו כי פניותיהם לחברות לא הועילו והן לא זיכו אותם בסכום שנגבה מהם שלא כדין.

 

התנגדות משרד המשפטים מבוססת על חוות דעת לפיה הפיצוי ללא הוכחת נזק ראוי רק במקרים שהחיוב נעשה בזדון חמור כמו במקרים של פיצוי מכוח חוק לשון הרע. כאמור, חוקים אחרים שבה נקבע הפיצוי הזה עברו בכנסת למרות התנגדות המשרד.

 

ח"כ אריאל אומר בתגובה למזכר כי התנגדות המשרד איננה עניינית. "אנחנו מבקשים להגן על לקוחות שחווים נזקים מצטברים שאני מעריך אותם במיליארד שקל", אמר.

 

הצעת החוק גם מחייבת את העוסקים שנוהגים להקליט את השיחות שבהן נקבעות העסקאות המקוריות, לחשוף את ההקלטות למתלוננים כדי שיוכלו להוכיח את הסכום המקורי עליו התחייבו. לדבריו, החברות לא חושפות את ההקלטות.

 

לטענת ח"כ אריאל טוען כי אין מקום להעביר לבתי המשפט את ההכרעה במקרים אלה נוכח העומס המוטל על מערכת המשפט שפוגע לא מעט בצרכנים. הוא מוכן להתחייב, על פי הנוהל הידוע, שהליך החקיקה יתנהל בתיאום עם משרדי הממשלה לאחר שהצעת החוק תעבור בקריאה טרומית, כדי לאפשר את אישורה בוועדת השרים למרות התנגדות משרד המשפטים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
אורי אריאל
צילום: גיל יוחנן
מומלצים