שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "תאונות דרכים במגזר הערבי? בגלל תחושת קיפוח"
    מחקר חדש שנערך על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, קובע כי תחושות קיפוח ותשתית לקויה במגזר הערבי, גורמות למעורבות גבוהה יחסית בתאונות דרכים קטלניות. מנכ"ל הרשות: כדי לשפר את המצב יש לא רק להשקיע כספים, אלא גם לדאוג למנהיגות אמיצה בקרב ראשי הרשויות הערביות

    תחושת הקיפוח גורמת לנהיגה מסוכנת במגזר הערבי. מחקר חדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אשר מתפרסם היום (ד'), קובע כי כדי להקטין את האחוז הגבוה יחסית של נפגעים ערבים בתאונות דרכים, יש לצמצם את תחושת האפליה במגזר הלא-יהודי, ולהשקיע יותר בתשתית וחינוך. ברשות טוענים כי מדובר במחקר המקיף ביותר שנערך בישראל בשנים האחרונות, עם תוצאות מאלפות שנאספו בין השנים 2006 ו-2010.

     

     


    האם מובילה תחושת הקיפוח להתנהגות מסוכנת על הכביש? (תצלום: עידו ארז)

     

    בכנס חירום לבטיחות בדרכים שנערך אתמול (ג') לראשי רשויות ערביות, אמר מנכ"ל הרשות, רון מוסקוביץ', כי "ראשי הרשויות חייבים להבין שהם נושאים באחריות על הנעשה בתחום הבטיחות בדרכים, ברשויות עליהן הם מופקדים. הרשות הלאומית תשקיע יותר רק במקומות בהם תהיה מחויבות ברורה מצד ראש הרשות" סיכם.

     

    המחקר נערך במכון לחקר התחבורה בטכניון על-ידי ד"ר רוני פקטור, הפרופסורים דוד מהלאל וענת רפאלי, במימון וליווי מקצועי של יחידת המדען הראשי

    ברשות.

     

    מצפצפים על החוקים

    תחושת אפליה ומצב כלכלי-חברתי בעייתי בקרב המגזר הערבי, מובילה להתעלמות מחוקי התעבורה, לעבירות ולתאונות דרכים כתוצאה מכך. כך קובעים עורכי המחקר, אשר מציינים כי התנגדות לחוק בזמן נהיגה נעשית באופן שאינו בהכרח מודע, ומבלי להביא בהכרח למסקנה כי היא עשויה לגרום לתאונה. עם זאת, כך טוען המחקר, גם מחויבות לחוקי התנועה, לא תסייע במישרין לצמצום מספר תאונות הדרכים בקרב האוכלוסייה הלא-יהודית.

     

    עוד עולה מהמחקר כי ניכרים הבדלים בהרגלי ואופן נהיגה בין המגזר היהודי והלא-יהודי, המתבטאים בעיקר בהתנהגות בתוך היישוב - סביבה עירונית בה מהירות הנסיעה המותרת נמוכה יותר. שלא במפתיע, המחקר מצביע גם על רמה נמוכה במיוחד של תשתית במגזר הלא-יהודי, הנובעת בעיקרה מ"מאפליה בהקצאת משאבים, ומחוסר יכולת או רצון של השלטון המקומי להשקיע בתשתיות".

     

    סטטיסטיקה קטלנית:

    אחד הנתונים המדאיגים זה שנים, שיעור ההרוגים בתאונות דרכים קטלניות במגזר הערבי, ממשיך להיות גבוה במיוחד. למרות שמגזר זה מהווה כ-20% מהאוכלוסיה, שיעור ההרוגים בו עומד על 37%. נתון מדאיג נוסף: למרות ירידה של 26% במספר ההרוגים בתאונות דרכים באוכלוסיית המדינה שאינה ערבית, בחמש השנים האחרונות (2006-2010) נרשמה עלייה של 9% במספר ההרוגים במגזר הערבי. בהתאמה, למרות ירידה תלולה וחיובית של 22% בסך הנפגעים בתאונות דרכים בשנים אלה, נרשמה במגזר הערבי יציבות מדאיגה.


    הרוגים בתאונות דרכים לפי מגזר. (מקור: הרשות הלאומית לבטיחות)

     

    נתון בולט במיוחד נוגע למספר הפעוטות עד גיל 4 שנהרגו בתאונות דרכים: במגזר הערבי נהרגו פי 7 יותר פעוטות לעומת יתר המגזרים. ברשות אומרים כי פער זה נובע בעיקר מ"תאונות חצר", המתרחשות בסביבת הבית, בשטח המשמש למשחקים ולחניית רכב.

     

    וזה אינו הסוף. נהגים במגזר הערבי מהווים כ-14% מכלל המורשים לנהוג בארץ, אך מהווים לא פחות מ-42% מכלל הנהגים שנהרגו בתאונות דרכים בשנים שנבדקו. אגב, אחוז מחזיקי רישיון נהיגה בקרב צעירים עד גיל 24 במגזר הערבי, עומד על כחמישית בלבד מכלל הצעירים מחזיקי רישיון הנהיגה ולמרות זאת, מספר הנהגים הצעירים שנהרגו במגזר הערבי, זהה לזה של מגזרים אחרים.

     

    למרות שחלקם במצבת הנהגים בישראל עומד על 14% בלבד, 21% מסך הנהגים המעורבים בתאונות דרכים, ו-35% מהמעורבים בתאונות דרכים קטלניות, מגיעים ממגזר זה.

     

    ולסיום, גם אחוזי השימוש בחגורת בטיחות, נמוכים במיוחד במגזר הערבי - כ-20% פחות מהמקובל. לא רק זאת, אלא שנרשמת - בניגוד גמור לנתוני מגזרים אחרים - ירידה דרמטית במספר החוגרים שם מאחור - לעומת 51% ב-2009, רק 24% אשתקד. בהתאמה, שיעור הילדים שחגורים כהלכה עומד על 37% בלבד, ואילו שיעור הילדים שאינם חגורים כלל, עומד על 26%.


    שיעור ההרוגים בתאונות דרכים בשנים 2006-2010, לפי סוג נפגע ומגזר. (מקור: הרשות הלאומית לבטיחות) 

    דרכי התמודדות:

    חוקרי הרשות מציעים בסיכום המחקר מספר דרכים להתמודדות עם תאונות דרכים במגזר הלא-יהודי:

    • צמצום תחושת האפלייה על-ידי הגברת השוויון, שיפור מצבם החברתי-כלכלי, והשוואת תקציבים לרשויות מקומיות לא-יהודיות.
    • השקעה בטיפול בתשתיות תחבורה בתוך ישובים לא-יהודיים.
    • שילוב המנהיגות המקומית - אנשי דת וציבור - ומערכת החינוך, כדי לעזור לתעל את תחושות ההתנגדות למקומות פחות מסוכנים ויעילים יותר.
    • עקב מעורבות-יתר של נהגים צעירים בתאונות דרכים, יש למצוא פתרונות תעסוקה לצעירים אלו בשעות הפנאי, במטרה להגביר את ההזדהות ולהקטין את הניכור.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה ""תאונות דרכים במגזר הערבי? בגלל תחושת קיפוח""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תאונת דרכים קשה - יותר מהן במגזר הערבי
    צילום: נועם מושקוביץ
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים