שתף קטע נבחר

ממה חוששת זכיינית הרכבת הקלה בירושלים?

דיון בוועדת הכלכלה בעניין חובת דיווח על אירועי בטיחות ותאונות של הרכבת הקלה, חשף את אחד החששות הגדולים של הזכיינית, חברת סיטי פס: ניסיון להאשים אותה בכל מקרה בטיחות, כדי להרוויח על חשבונה

"קצת מטריד אותי, שהדיווחים שאנחנו מחויבים (למסור) על-מנת להתמודד עם בעיות בטיחות, עלולים לשמש ראיה כנגדנו בתביעות אזרחיות". כך הסביר עורך דין של חברת סיטי-פס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים, את הסתייגות החברה מדיווח על אירועי בטיחות חמורים וכמעט-תאונות. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה הבהירו נציגי הזכיינית כי הם חוששים מכך שתוטל על החברה אחריות לכל אירוע בטיחותי - גם אם אינה אשמה בו - מאחר שהיא נתפשת "ככיס עמוק".

 

 


תאונה ראשונה והיסטורית - רכבת קלה מתנגשת במאזדה 3 (תצלום: גיל יוחנן)

 

"זה סוגר את התביעה נגדנו"

בימים האחרונים מנהלת ועדת הכלכלה בכנסת דיונים מרתוניים במטרה לאשר חוק חדש, שנועד בעיקרו להסדיר פעילות רכבות קלות ורכבות "מקומיות". אחד הנושאים המהותיים בהם עוסק החוק הוא חקירת תאונות, אירועי בטיחות חמורים ו"כמעט תאונות". החוק החדש מגדיר אילו אירועים ייחקרו וידווחו על-ידי הזכייניות שיפעילו את הרכבות הקלות - למשל חברת סיטי-פס, שצפויה להתחיל בהפעלה המסחרית של הרכבת בירושלים בחודש הבא.

 

מדיון שנערך בוועדה בשבוע שעבר, עולה כי קיימות מחלוקות רבות בין הזכיינית ומשרדי הממשלה בכל הנוגע לחקירת אירועי הבטיחות - וכן בנוגע לפרסום ממצאי החקירות. עורכי הדין של הזכיינית ציינו כי חששם העיקרי, הוא מכך שפרסום הממצאים עלול לשמש להגשת תביעות נגד החברה. "מבחינת תביעות אזרחיות", הסביר נציג החברה, "אנחנו נהיה כיס עמוק, ולצערנו, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו במצב - (ש)אנחנו רוצים לתחקר, כי אנחנו רוצים למנוע אירועים, אבל אם אנחנו מודים שעשינו משהו לא בסדר, זה סוגר את התביעה נגדנו".

 

עורכת דין נוספת של הזכיינית הוסיפה כי הדרישה לחקור "כמעט תאונות" תטיל על החברה חובות שלא נכללו בחוזה שחתמה עמה המדינה. לדבריה, "ברגע שמוסיפים את הנושא של כמעט תאונה, ודאי כשמדובר בכמעט תאונות שאולי התרחשו - וכמובן מתרחשות כל יום - ולהוסיף בגין כמעט תאונות כאלה חובות דיווח וכל מיני דברים נוספים... הנטל כבד יותר מזה שהוטל בהסכם הזיכיון".

 

"הדו"חות האלה ייחשפו"

על-פי אחד מסעיפי החוק, מנהל הרשות הממונה מטעם המדינה - רשות שתהיה אחראית על פעילות הרכבות - יפרסם באתר אינטרנט של משרד התחבורה את דו"חות החקירה של תאונות בלבד, ולא של אירועי בטיחות חמורים או כמעט-תאונות. נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה הבהירה בוועדת הכלכלה כי החוק מתייחס לפרסום ממצאי תאונות בלבד: "כאן זו לא טעות", הסבירה לחברי הוועדה. "אני מבקשת להשאיר את זה כ'תאונה' ולאו דווקא משהו רחב יותר".

 

אלא שגם ממצאי חקירות שתערוך הזכיינית עצמה, ואינם מחויבים בפרסום, עשויים להגיע לידיעת הציבור לאחר שיימסרו לידי הרשות הממונה. לעניין זה התייחסה עו"ד חווה ראובני, סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, שהסבירה כי "להבנתנו יש מצב שהדו"חות האלה בהליכים לפי חוק חופש המידע, או בהליכים אחרים במסגרת תביעות - הדו"חות האלה ייחשפו".

 

פרסום הדו"חות הפנימיים מדאיג את היועצים המשפטיים של הזכיינית, שכאמור סבורים כי ממצאי החקירות עלולים לשמש להגשת תביעות נגד החברה. בעניין זה התפתח ויכוח מאלף בין עורך דין מטעם הזכיינית ונציגי הממשלה:

 

עו"ד מרק פיליפס, יועץ משפטי לסיטי-פס: "אם היה חלילה אירוע, הדיווח שאנחנו נותנים יכול לשרת מישהו שתובע אותנו כנגדנו כראיה?".

הילה הדר, משרד התחבורה: "אני לא נכנסת לזה, אבל הוספנו כאן הוראות, שבעצם הזכיין לא יהיה מחויב לפרסם את הדו"ח שהוא יצר, אלא המנהל (של הרשות הממונה), ובחיסיון של פרטים שמגלים את פרטיו של מי שביצע בפועל".

פיליפס: "אחד הדברים שנצטרך לדווח, זה באילו אמצעים נקטנו כדי למנוע את האירועים. ברור שאם היה אירוע, גם אם זה לא אשמתנו, אנחנו עלולים להיתפש ככיס עמוק...".

יערה למברגר, משרד המשפטים: "אתה מוסר את זה למנהל ולא מפרסם את זה לציבור הרחב. ונגיד, אם יפנו למנהל לפי חוק חופש המידע, עדיין יש הגנות, לפי חוק חופש המידע".

פיליפס: "את יכולה להתחייב?".

למברגר: "אני לא מתחייבת...".

חוה ראובני, משרד התחבורה: "זה לא יפורסם בלי לקבל את עמדתכם מראש".

 

"המקסימום לתועלת הציבור"

יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק וקנין, הסביר לכל הנוכחים בדיון כי האינטרס הציבורי מחייב חקירת כל אירוע בטיחותי - גם כזה שהסתיים ללא נפגעים ואף ללא כל נזק. "זה לטובת המערכת", אמר ח"כ וקנין. "בוא נגיד שנהג קטר לא יכתוב דו"ח - 'היתה כמעט תאונה'. אז מה, עוברים לסדר היום? לו היינו עושים את זה גם בתחבורה הציבורית יום-יום, היינו חוסכים מאות תאונות... אתם צריכים לראות את זה כמי שיושבים בצד שלנו, ביחד - איך אנחנו מפיקים את המקסימום לתועלת הציבור".

 

בהמשך גם נזף ח"כ וקנין בנציגי הזכיינית, והבהיר מה דעתו על ההסתייגות שהביעו מהחוק החדש: "רבותיי, הבנתי אתכם, שמעתי אתכם, אתם לא משכנעים... הסעיף הזה (בחוק, ש.ה) לטובתכם יותר מאשר לרעתכם. ככל שהמידע יהיה יותר גדול מתוך אותן כמעט תאונות, אתם תמנעו תאונות ודאיות. אם אתם תטייחו את הדברים, והדברים לא יהיו על השולחן, אנחנו נהיה כמו כל המערכות, וזו תהיה רק סטטיסטיקה... מה שאתה (נציג הזכיינית) עושה עכשיו זה איך אני גורם למקסימום הגנה כלפיי - לא כלפי אותם אזרחים שאני צריך לשרת אותם, ואני צריך לדאוג לביטחונם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הזכיינית: "נתפשת ככיס עמוק"
צילום: AP
ח"כ וקנין: "זה לטובת המערכת"
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים