שתף קטע נבחר

ליסינג: החברות צופות מחסור במכוניות יד שנייה

חברות ליסינג גדולות מעריכות כי לקראת הרבעון האחרון של השנה יווצר מחסור במכוניות משומשות ומחירן יעלה. הסיבה: מספר נמוך יחסית של מכוניות שנרכשו ב-2008. סוחרי הרכב מרגיעים: השוק עדיין מוצף

שוק מכוניות יד שנייה, בעיקר כאלה של חברות ליסינג, צפוי לסבול ברבעון האחרון של השנה - ובחודשים הראשונים של 2012 - ממחסור חמור בהיצע. הסיבה אינה ביקוש מוגבר למכוניות, אלא כמויות קטנות שיפלטו בחודשים אלה לשוק, כך מעריכים בחברות הליסינג. להערכתן, בעקבות המחסור צפויה עלייה במחירי המשומשות לקראת סוף השנה.

 

 

דני שמעוני, מנכ"ל חברת הרץ ואוטוסנטר, מסביר: בשלהי 2008, בעקבות המשבר הפיננסי, נרשמה ירידה גדולה במכירות כלי רכב חדשים. אם בחודשים הראשונים של השנה נמכרו מדי חודש בין 19 ל-21 אלף מכוניות בחודש, החלה בספטמבר 2008 ירידה במכירות. בספטמבר נמכרו 15,250 מכוניות, באוקטובר ובנובמבר כ-10,000, ובדצמבר כ-7,000 מכוניות בלבד.

 

"מכוניות אלה שנרכשו אז, מסיימות עכשיו שלוש שנות שרות בליסינג, ויוצעו למכירה בשוק המשומשות. אלא שהכמויות שיוצעו למכירה על-ידי חברות ליסינג, יהיו קטנות בהרבה וצפוי מחסור בשוק, שעשוי להביא לעליית מחירים". לדברי שמעוני, מלאי המכוניות שעדיין מצוי במגרשי חברות הליסינג עתיד להיגמר תוך חודש וחצי-חודשיים.

 

חברת הליסינג "אלבר", שצמצמה מאוד את פעילות הליסינג שלה בשלהי 2008, כבר סובלת ממחסור במכוניות יד שנייה. בשבועות האחרונים מחזרת החברה על פתחן של חברות ליסינג אחרות, במטרה לרכוש מהן מכוניות יד שנייה, ולמכור אותן בעצמה. ינון עמית, מנכ"ל החברה, מאשר את הדברים. "פתחנו מרכזי מכירה חדשים, ואין לנו די מכוניות משלנו. אנו צופים שבשוק ייווצר מחסור בחודשים האחרונים של השנה, ולכן אנחנו רוכשים מכוניות מחברות אחרות. אנו מעריכים גם שלמחסור זה יהיה ביטוי בעליית מחירי משומשות לקראת סוף השנה, או תחילת שנה הבאה.

 

איל גור, מנכ"ל חטיבת הרכב של קבוצת שלמה סיקסט, אומר שכבר עכשיו מורגש ביקוש למכוניות בעיקר מצד סוחרי רכב, המחדשים מלאי לקראת מחסור צפוי. לדבריו, המחסור יביא לביטול הרבה מבצעי הוזלות שביצעו חברות הליסינג כדי לקדם מכירות, ומשמעות הדבר תהיה עליה ריאלית במחירי המשומשות.

 

מוני בר, יו"ר איגוד חברות הליסינג, סבור גם הוא שהיצע מכוניות ליסינג יד-שנייה צפוי לקטון בחודשים הקרובים. עם זאת, לדבריו יש עדיין בידי חלק מחברות הליסינג מלאי גדול של מכוניות לא מכורות - בעיקר כאלה שהביקוש להן מידיים פרטיות אינו גדול, כמו מכוניות פופולאריות או כאלה שמצבן המכאני אינו מזהיר. "הניתוח של שמעוני מאוד הגיוני, ואין ספק שההיצע יפחת. עם זאת, תלוי לאיזה מצב יקלע המשק. מיתון יכול להשפיע על היקף הסחר ברכב, כולל במשומשות".

 

תומר דותן, מנכ"ל חברת אוטו דיל, זהיר יותר. "יש עדיין בשוק מלאי גדול של מכוניות משומשות במגרשי הטרייד אין של חברות הליסינג, אתו הן יאלצו להתמודד בחודשים הבאים. אם המשק יקלע להאטה, הביקוש למכוניות משומשות יקטן ולכן ההיצע הקטן יותר לא ממש ישפיע על מחירים. לעומת זאת, אם תמשך רמת פעילות גבוהה במשק, יתכן שיהיה מחסור מסוים. אבל אני לא בטוח שתהיה לכך השפעה על המחירים", אמר.

 

ומה אומר שמאי הרכב ובעל מחירון הרכב המשומש, לוי יצחק? "אנו לא עוסקים בנבואה אלא בשיקוף המצב בשוק. נמשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות, ברמת ההיצע, בביקוש ואחרי המחירים בהם נסגרות עסקות, והדברים ישתקפו במחירון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכוניות, ועוד ועוד
צילום: דודי ועקנין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים