שתף קטע נבחר

כביש ישראלי: יותר מכוניות, אבל הגיל עולה

לא פחות מ-2.57 מליון כלי רכב נסעו על כבישי ישראל במהלך 2010, עלייה מרשימה של 4.4% לעומת שנה קודם. החדשות הטובות: פחות כלי רכב מעורבים בתאונות עם נפגעים. הרעות: גיל הרכב הממוצע ממשיך לעלות

יותר מכוניות על הכביש, וגילן הממוצע גבוה מאי פעם. נתוני הלמ"ס המתפרסמים היום מאשרים כי שבירת שיא המכירות שנרשמה אשתקד (וגם השנה כנראה) מתבטאת היטב על הכביש המקומי. 2.57 מיליון כלי רכב נסעו על כבישי הארץ ב-2010, עלייה של 4.4% לעומת השנה שקדמה לה. בנוסף לכך מגלים הנתונים כי ירד מספר כלי הרכב שמצאו עצמם מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים. באותה עת, עלה עוד יותר הגיל הממוצע של כלי רכב בישראל, הנחשב גם כך לגבוה משמעותית מהמקובל בעולם המערבי.

 

סיכומי שנים קודמות:

 

  

מכוניות חדשות מחכות בנמל אילת להצטרף לחגיגה הישראלית

כמה התווספו, כמה נגרעו?

חשוב לזכור כי לא כל כלי הרכב החדשים שנרכשים בישראל מדי שנה, מתווספים למצבת הרכב הקיימת. כך למשל, בשנה החולפת נרכשו בישראל 216 אלף מכוניות פרטיות חדשות, ואליהן התווספו עוד כ-61 כלי רכב שונים נוספים. בסך הכל נרכשו ב-2010 כ-277 אלף מכוניות חדשות, אך במקביל נגרעו 169,400 מכוניות שסיימו את חייהן. בסך הכל הצטרפו אם כך 107,500 מכוניות חדשות לכביש המקומי.

 

לפיכך אפשר לקבוע כי מספר כלי הרכב לכל אלף תושבים - המהווה אומדן מקובל בעולם לרמת מינוע ארצית - עלה, אך הוא עדיין רחוק מהרמה המקובלת במדינות מערביות שונות. בישראל נעים כיום כ-333 כלי רכב ל-1,000 תושבים, עליה קלה (שש מכוניות) לעומת 2009. כמה בארה"ב? יותר מ-800 לכל אלף תושבים. לשם השוואה, במדינות אירופיות שונות עומד המספר המקובל על כ-600 מכוניות לכל 1,000 תושבים, עדיין כמעט כפליים מאצלנו.

 

חלוקת סוגי כלי הרכב עליה מדווחת הלמ"ס, כוללת מעט יותר משני מיליון כלי רכב פרטיים, כמעט 350 אלף משאיות שונות, כ-113 אלף כלים דו-גלגליים (מרביתם קטנועים כמובן), כ-30 אלף אוטובוסים במידות שונות וכ-19 אלף מוניות. אבל הנקודה החשובה יותר, היא כי הגיל הממוצע של המכוניות ממשיך לטפס במשך השנים. גיל המכוניות הממוצע עומד עדיין על 6.9 שנים, אך המשאיות - מכלי הרכב הקטלניים ביותר על הכביש - מבוגרות כיום משמעותית. בשנת 1997 היה גילן הממוצע 4.8 שנים, כעת הוא עומד על 8 שנים. ואוטובוסים זעירים, המשמשים להסעות? לפני 16 שנה עמד הגיל הממוצע על כשנתיים, ואילו היום הוא עומד על כמעט 8.

 

מי שולטת?

ויש גם חדשות טובות. מעורבותם של כלי רכב בתאונות דרכים עם נפגעים, ירדה משמעותית. בעוד שב-2004 היו 16.3 כלי רכב מתוך 1,000 מעורבים בתאונות שכאלה, ירד אשתקד המספר ל-10.1, שיפור מרשים גם לעומת 2009 שקדמה לה. אגב, השיפור נרשם בכל הקטגוריות, שהבולטת שבהן היא זו של המשאיות הכבדות (מעל 34 טון) והמוניות.

 

אם תהיתם, הרי שיפן משיכה להיות ספקית כלי הרכב הגדולה ביותר בישראל. 38.6% מכלל המכוניות על כבישי הארץ מגיעות משם. פחות מ-8% מהמכוניות מגיעות מצרפת ומעט פחות מ-7% מקורן בגרמניה - בשני המקרים ירידה לעומת אמצע העשור הקודם. קוריאה רושמת כמובן את העליה המרשימה ביותר, ומגיעה ל-11.3% מכלל כלי הרכב הנמכרים כאן, אחוז שיגדל ללא ספק בדו"ח הלמ"ס הבא שיתפרסם בעוד שנה.

 

הכי נמכרת היא עדיין מאזדה היפנית. למרות שאיבדה השנה את מקומה לטובת יונדאי, היא עדיין מכונית פופולרית המחזיקה ב-15.5% מכלל המכוניות שעלו אשתקד על הכביש, ירידה מכמעט 20% ב-2004 למשל. יונדאי תפסה אשתקד נתח של 14.7%, אך לפחות לפי הלמ"ס, אף היא נמצאת בירידה ביחס לאותה שנה.

 

ובעולם? מעל מיליארד כלי רכב נסעו ב-2010 על כבישי מדינות העולם, מדובר בעלייה החדה ביותר מאז שנת 2000 ואשר התבטאה ברכישה של כ-35.6 מליון מכוניות חדשות. אתר WardsAuto מסביר כי הנתונים כוללים את מרבית כלי הרכב, למעט רכבי שטח ומשאיות כבדות. שוק הרכב הסיני לבדו אחראי למחצית מתוספת כלי הרכב בכל העולם, 16.8 מיליון כלי רכב - עליה מקומית של 27.5%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים