שתף קטע נבחר
צילום: index open

טוסקנה בעמק חפר: בית שמשקיף על הפרדסים

משפחה שחיפשה בית פרטי צמוד קרקע, מצאה את מבוקשה בכפר יד חנה. האם, אדריכלית במקצועה, ידעה כבר איך תעצב אותו: חומרים טבעיים מהסביבה, רהיטים השנים ששופצו והרבה אור שנשפך פנימה מבעד לחלונות הגדולים, המשקיפים אל הנופים שמסביב. צפו בתמונות

כאשר החליטה משפחת נעים-קוחן להרחיב את התא המשפחתי, נכרך בכך גם הצורך המתבקש להרחיב את בית המגורים, שכלל 3 חדרים בלבד בנתניה. בני הזוג, ליאור ושירה, חיפשו בית פרטי צמוד קרקע באזור עמק חפר, והגיעו למגרשים בשטחי ההרחבה של הכפר יד חנה. כשעמדו בפינת מגרש שהשקיפה אל הפרדסים ואל נופים של טבע פתוח, התקבלה ההחלטה להתחיל במסע מסוג חדש, לארוז את חפציהם ולממש את החלום.

 

מכאן החל גם מסעה האישי של שירה קוחן-נעים, אדריכלית במקצועה, לתכנון ביתה. "לתכנן בית לעצמך יותר קשה הרבה יותר מלתכנן בית עבור לקוח", היא מעידה, "מול לקוח מתקיים תהליך של דיאלוג לאורך שלבי התכנון ועד לסיום העיצוב וקבלת הבית המוגמר, ואילו כאן חוויתי את תהליך התכנון והעיצוב מול עצמי ומול בעלי שאפשר לי יד חופשית בעיצוב ותכנון ביתנו העתידי".

 

צילום: לילך אוזן-שרוני

 

זרעי התכנון של ביתם החדש נזרעו למעשה כבר לפני כ-10 שנים, בעת שערכו טיול רומנטי לאיטליה והגיעו לחבל טוסקנה. רשמי הטיול גיבשו בראשה של קחן-נעים סגנון עיצובי שידעה שישפיע מאוד על האופן שבו תתכנן את ביתה העתידי באחד הימים. כעת, כשהגיעו הדברים לשלב הביצוע, כל שנותר לה היה להעביר את הזיכרונות והרשמים שנטבעו בה לדף התכנון ומשם לעצם הביצוע בחלל הבית האמיתי.

 

לאורך שלבי התכנון היו לשירה מטרות מוגדרות מאוד. שמירה על קו עיצובי ברור ושלם, תוך יצירת חללים נעימים לשהייה, מחזור ושיפוץ פריטים ישנים במידת האפשר, והחשוב מכל - צמיחה, העצמה והתפתחות של התא המשפחתי תוך כדי תהליך התכנון, מה שניתן להגדיר כ"בניית הבית הפיזי תוך כדי בניית הבית הרגשי".

 

חומרים טבעיים מהסביבה הקרובה

שטח המגרש שרכשו בני הזוג התפרס על כחצי דונם. גודל זה איפשר להם מבחינת זכויות בנייה לבנות בית בשטח של 180 מ"ר, על פני קומה אחת. הוחלט שהקומה הזו תכיל 6 חדרים, שכוללים מטבח וסלון בחלל אחד, חדר עבודה, שני חדרי ילדים, סוויטת הורים גדולה ומרווחת וכן חנייה מקורה המיועדת לשמש סדנה לשיפוץ מכוניות ישנות, תחביב של ליאור.

 

בניית הבית נעשתה רובה ככולה מחומרים טבעיים מהסביבה הקרובה, שמתאימים עצמם לנוף המקומי ולאקלים הישראלי. האור הטבעי קיבל מקום של כבוד בתכנון הבית, וחלונות גדולים בחלל הסלון והמטבח אפשרו "לחוץ לזרום פנימה" ולהתמזג עם החלל הפנימי. כניסת האור הטבעי ונוף הפרדסים יצרה תחושה נעימה הגורמת לאורחים לרצות להשאר "שעות נוספות", כפי שקוראת לזה קחן-נעים.

 

החומר המרכזי בו נעשה שימוש בבית הוא עץ אלון, שמעניק את חומו המיוחד מדלת הכניסה ורצפת החדרים ועד לפריטי הנגרות השונים הפזורים בחלל הבית. רוב הרהיטים תוכננו על ידי קחן-נעים עצמה ולכן הם מקוריים וחד פעמיים לחלוטין, במיוחד אלה מהם ששופצו ורופדו מחדש.

 

חלל הכניסה והאזור הציבורי רוצפו בגרניט פורצלן במידות גדולות, על מנת להעניק תחושת גודל ועומק לחלל. שטיח מעוטר בסגנון אר-נובו מונח על הרצפה, ומעליו תלוי גוף תאורה יחודי שיחד עם גוף תאורה נוסף התלוי בסמוך לנישה בקיר, מדגישים את כניסת הבית באמצעות האור הנשפך מהם.

 

פרדסים נשקפים מבעד לחלונות

חלל הכניסה מוביל אל חדר העבודה של שירה, שגם הוא משתלב במובהק עם שאר חללי הבית. החיבור נוצר משפע האור הטבעי והנופים החודרים גם לחלל זה, בדומה לבית כולו, ושאליהם מתווספים פריטים אותנטיים שנאספו בקפידה והתחברו יחד למכלול יחודי. בחדר העבודה הושאר פתח יציאה לחצר המקיפה את הבית. היא כוללת מעבר לחצר אחורית שמרוצפת דק ובה מוקמו פינות ישיבה המשקיפות אל הפרדסים וכן אל הסלון ומטבח הבית.

 

המטבח והסלון מוזגו לחלל אחד גדול שבו מקומות ישיבה ואירוח. קירות הסלון נבנו מלבני פירוק המעניקות מניחוחן הייחודי וכך גם העמודים. הגמר של יתר הקירות הינו טיח בהיר ונקי המחזיר את האור הטבעי והמלאכותי, ויוצר שפע אור השוטף את החלל.

 

סביב החלונות ודלתות הזכוכית פרופיל בלגי דק מאלומיניום המקיף אותם, ומקנה תחושה של ניקיון ומודרניזם לאזור זה. קורת עץ אלון מאסיבית מחוברת לקיר הטלוויזיה ומכילה למעשה את מערכת הבידור שמתקשרת עם הסביבה באמצעות עינית הפונה החוצה ומאפשרת שליטה.

 

המטבח תוכנן באופן פונקציונלי לעבודה ובו הוצב אי שעליו הונחה פלטת אלון עבה. מעל האי נתלו שלושה גופי תאורה המספקים אור ממוקד הנדרש למי שעובד על האי. ארונות המטבח עשויים עץ בהיר בעבודת נגרות ובעיצוב גיאומטרי נקי. מבעד לחלונות הגדולים נשקפים פרדסי עמק חפר.

 

פריים מסרט איטלקי ישן

לאורך הבית כולו פזורות נישות קטנות בקירות, המשמשות כשטחי אחסון או לתצוגה של פריטי נוי ומזכרות שנאספו לאורך השנים. החלל המרכזי והחשוב ביותר בבית הוא המעבר המקשר בין כל חדרי הבית ובעתיד יהווה גם חלל מקשר לקומה השנייה. הקיר כאן עמוס בתמונות משפחתיות שפזורות עליו בחן רב ובאופן רנדומלי לחלוטין. ולסיום - כסא, שרפרף ומכונת תפירה משלימים את המראה, המזכיר פריים הלקוח מסרט איטלקי ישן.

 

שני חדרי הילדים כוללים יציאה לחצר ולשירותים. בחדרו של הבן הבכור נצבעו הקירות בגוונים בהירים ונקיים בשילוב תמונות אחדות. מיטתו הוצבה תחת חלון גדול ושטיח חמים ונעים נפרש על הרצפה. החלון והשטיח יוצרים חמימות נעימה בחלל הצנוע, המותאם בדיוק לצרכיו של ילד.

 

בצמוד לחדרי הילדים מוקמו השירותים. קיר מטויח ומראה גדולה הנתונה במסגרת עץ ממשיכים את הקו העיצובי של הבית כולו ואריחי קרמיקה בכמות מינימלית הוצמדו לקיר באזורים הרטובים בלבד. פריטי הנגרות כאן דומים בסגנונם לאלה המצויים במטבח והם משתלבים מבחינת גוון וטקסטורה עם הקירות והתאורה הטבעית.

 

חדר ההורים הוא למעשה סוויטה החולשת על חלל ענק בן 25 מ"ר, הכוללים חדר ארונות שמתפקד גם כממ"ד בגודל 12 מ"ר וכן מקלחת צמודה. בחדר זה הושם דגש מיוחד על בחירת החומרים והפרטים הקטנים שולבו בו בקפידה, כיוון שזהו החלל שנבחר לשקף באופן הברור ביותר את הסגנון הטוסקני המודרני שאותו ביקשה המעצבת להשיג.

 

מיטת עץ כהה, פרזולי ברזל אחדים לתליית בגדים, הדום עץ מרופד בעור ושטיח קטן, כולם מונחים על רצפת עץ האלון, ומתחברים לכדי חלל שלם ומודרני עם ניחוח משכנע של בית טוסקני אופייני.

 

אין ספק כי המעצבת הצליחה ליישם שילוב טוב של שפה מודרנית עם אלמנטים מהעבר. העובדה כי שאבה את השראתה ממקום אמיתי, אותנטי וטבעי, הביאה לתוצאה מלאת גוון ועושר צורני. זו כנראה הסיבה לכך שמבט אחד בתוצאה שהושגה כאן, מעורר בצופה חשק מיידי להזמין כרטיס טיסה לאיטליה. אז הנה עוד משהו שאפשר בהחלט להוסיף לרשימת המשימות של היום.

הכתבה באדיבות www.bvd.co.il - פורטל עיצוב הבית מבית המגזין "בניין ודיור"


פורסם לראשונה 06/09/2011 20:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המטבח. הרבה אור
צילום: לילך אוזן-שרוני
מומלצים