שתף קטע נבחר

ייצוגית נגד חברת החשמל: לא מיידעת על הנחות

כ-46 אלף ניצולי שואה, נכים ושאר מגזרים מוחלשים זכאים לתשלום מופחת על חשמל אך אינם יודעים זאת, "משום שחברת החשמל לא ממלאת את חובתה ליידעם על כך", כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית שהגישה המועצה לצרכנות

עשרות אלפי איש הזכאים לתשלום מופחת מחברת החשמל לא מקבלים אותו כך טוענת המועצה לצרכנות בבקשה לתביעה ייצוגית שהגישה לבית-המשפט המחוזי מרכז. לפי המועצה, מדובר בהנחה של כ-1,200 שקל בשנה שנמנעה במשך שנים מ-46 אלף צרכנים. כלומר חברת החשמל חוסכת כאן כ-48 מיליון שקל בשנה.

  

 

בכתב הבקשה לתביעה טוענת המועצה כי חברת החשמל לא מקיימת את תיקון מס' 6 לחוק משק החשמל, מ-27 ביוני 2007, שבמסגרתו נקבעה זכאותן של אוכלוסיות מוחלשות לקבלת הטבה בתשלומי החשמל. לפי הסעיף,צרכן המקבל גמלה לפי ס' 2(א)(4) לחוק הבטחת הכנסה, ישלם תשלום מופחת ב-50% מהתעריף הביתי, בעד 400 קוט"ש הראשונים צרך מדי חודש, בשימוש ביתי בלבד.

 

הסעיף נועד להקל על אוכלוסיות המתקשות לעמוד בהוצאות הכרוכות בתשלום עבור שימוש בחשמל. המחוקק הסמיך את השר לקבוע זכאויות של אוכלוסיות נוספות במידת הצורך.

 

חברת החשמל אמורה להעניק את ההטבה לפי רשימות ממוחשבות של פרטי הזכאים שיועברו לה על ידי המוסד לביטוח לאומי או הרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר. אולם לא כל הזכאים רשומים בחברת החשמל, לכן כל אותם צרכנים שכלולים באותן רשימות אך אינם נחשבים ל"צרכנים רשומים", נופלים בין הכיסאות.עקב כך נקבע כי על חברת החשמל לפרסם מפעם לפעם באמצעי התקשורת מידע כללי בדבר הזכאים לתשלום מופחת, כדי לעורר מודעות ציבורית שתאפשר גם למי שאינו צרכן רשום אצל חברת חשמל, לפנות אליה ולקבל את ההנחה.

 

אולם מבדיקות המועצה לצרכנות עולה שחברת החשמל לא מילאה לכאורה אחר חובתה זו. מנתונים המופיעים במכתב מטעם הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל (מדצמבר 2010) וכן מפרוטוקול דיון שנערך בוועדה בכנסת, מוערך כי מדובר בכ-46 אלף איש שזכאים לתשלום מופחת אך אינם מקבלים אותו.

 

"לאור העובדה כי מדובר בציבור מוחלש, הכולל בין היתר ניצולי שואה ונכים, ישנו אינטרס ציבורי מן המעלה הראשונה לדאוג לאותם נזקקים והדרך הנכונה לכך היא תובענה ייצוגית", נמסר מהמועצה.

 

בתובענה שהוגשה באמצעות משרד עו"ד אהרנסון, אבולעפיה ושות' ועו"ד עופר לוי מבקשת המועצה לצרכנות מבית-המשפט להורות לחברת החשמל לקיים לאלתר את חובותיה וכן לצקת תוכן מעשי להוראת התקנה, ולקבוע מהו אותו פרסום אליו התכוון המחוקק, היינו, באיזו מדיה יש לפרסם, מהי התדירות הנדרשת לפרסום, מהו הפרסום המתאים (ולמשל באילו שפות יש לפרסם בהקשר של הזכאים).

 

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג: "זכויות צרכניות לא נועדו להיות אות מתה בספר רחוקים; יש לדאוג לכך כי הרשויות תאכופנה אותן וכי התאגידים העסקיים יכבדו אותן. עוד מוסיף מנכ"ל המועצה כי אי פרסום דבר זכותה של האוכלוסייה המוחלשת לקבל הנחה במחיר החשמל, כמוהו כשלילת זכותה בפועל, וזאת בניגוד לכוונת המחוקק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
לאוכלוסיות מוחלשות מגיעה הנחה של 100 שקל בחודש
צילום: מיכאל שטינדל
מומלצים