החלפת מוצרים שנקנו בדיוטי פרי תוגבל
קנו לכם נעליים מכוערות? בעיה שלכם. רשות המסים עדכנה את הנחיות המכס לפיהן בניגוד לנוהג הקיים בג'ימס ריצ'רדסון, אי אפשר יהיה להחליף בארץ מוצר ספורט שנקנה בדיוטי פרי, למוצר מדגם אחר. גם החלפת סיגריות, בשמים ואלכוהול תיאסר. אמון הציבור: למה לא יידעו הצרכנים?

הידעתם? עודכן נוהל החלפת מוצר בדיוטי פרי: הנחיות מכס שיצאו לפני כשבועיים, אוסרות על החלפת מוצר שנקנה בחנות ספורט בדיוטי פרי למוצר בדגם שונה. מעתה ואילך, מותר להחליף מוצר כזה רק למוצר באותו דגם וצבע, כשהשוני היחידי המותר הוא במידות. אם הדגם אזל: לא תתאפשר החלפה כלל. הכוונה להחלפה מחוץ לשדה התעופה, בשירות הלקוחות בארץ, משום שסמכות הנחיית המכס היא רק מחוץ לשטחי הדיוטי.

 

 

בנוסף, בניגוד למדיניות ג'יימס ריצ'רדסון עד כה, לא ניתן יותר להחליף בארץ מוצרים כמו סיגריות, אלכוהול ובשמים שנקנו בדיוטי פרי, אלא אם מדובר במוצר פגום. גם כאן, ההחלפה בשטחי הדיוטי פרי מותרת, כלומר אם טסתם שוב במועד סמוך, תוכלו להחליף את המוצר בחופשיות בחנות הדיוטי פרי עצמה.

 

ברשות המסים טוענים כי מדובר ברענון הנחיות. "אלה לא הנחיות חדשות", מסביר מנהל המכס בנתב"ג, רפי גבאי. "המכס חידד את הנהלים הקיימים, משום שג'יימס ריצ'רדסון איפשרו החלפת דגם אחד בדגם שונה בניגוד להנחיות הקיימות, ולא הביאו את האיסור לידיעת הצרכנים.

 

"אנחנו מאפשרים החלפת מוצר תקול והחלפת מידה וצבע, אך החלפת דגם אחד בדגם אחר או החזרת אלכוהול, בשמים וסיגריות, יוצרת בעיות מס ובלגאן שלם במלאי המק"טים. בעולם אין לזה אח ורע, לכן דרשנו מג'יימס ריצ'רדסון להתיישר לפי הנהלים".

 

בארגון אמון הציבור טוענים שעדכון ההנחיות היה מיידי, ונעשה לכאורה ללא כל הודעה מוקדמת או זמן היערכות לצרכנים. בג'יימס ריצ'ארדסון אמנם התקינו שלטים שמבשרים לקונים על ההנחיות החדשות, אולם כיוון שמדיניות ההחזרה בדיוטי פרי היא עד 60 יום ממועד הנסיעה, ישנם נוסעים רבים שקנו שם טרם שיודעו על עדכון ההנחיות, וכיוון שלא עברו פעם נוספת בחנות הפטורה ממכס והבחינו בשלטים, הם נפלו בין הכיסאות.

 

אמון הציבור שלח מכתב חריף למכס בבקשה לפרסם את ההנחיות, לפי ס' 6(ב) לחוק חופש המידע: "רשות ציבורית תעמיד לעיון הציבור את ההנחיות המינהליות הכתובות שעל פיהן היא פועלת ושיש להן נגיעה או חשיבות לציבור"; וכן מבקשים באמון הציבור לאפשר לקונים ב-60 הימים שלפני 14 בספטמבר להחליף מוצרים לפי המדיניות הקודמת.

 

במכס טוענים שיבדקו משפטית אפשרות של פרסום לצרכנים, אולם לטענת גבאי מדובר במחדל שאינו של המכס: "הנהלים אינם חדשים ובג'יימס ריצ'רדסון יודעים זאת. כיוון שג'יימס ריצ'רדסון עברו על הנהלים, הם אלה שאמורים היו לפרסם זאת לצרכנים".

 

עד לפני שבועיים הכל היה אפשרי

מסתבר שעד לפני שבועיים, ג'יימס ריצ'רדסון איפשרו להחליף מוצר שנקנה בדיוטי פרי דרך שירות הלקוחות בארץ, למוצר אחר בכל מידה דגם וצבע. הלקוח יכול היה לקבל את כספו בחזרה, או להחליף לדגם אחר עד השווי של המוצר אותו - כלומר, אפשר היה להחליף לדגם שעולה פחות, אך לא לדגם שעולה יותר משווי הקנייה, אף לא בדולר אחד.

 

במכס טוענים שהיו אלה פעולות בניגוד להנחיות, לכן הוציאו עדכון הנחיות לפיו אי אפשר להחליף יותר בארץ דגם שנקנה בחנות פטורה ממכס, לדגם אחר, אלא רק לצבע או מידה שונה. אם לאחרונה קניתם בדיוטי פרי נעלי נייקי וברצונכם להחליפן בארץ לאדידס כמעט זהות – מעתה אי אפשר. בכל זאת מעוניינים בדגם שונה? תוכלו לקבל זיכוי כספי.

  

לקוחה שפנתה לאמון הציבור סיפרה ל-ynet: "ב-3 בספטמבר קנו לי בדיוטי פרי שני זוגות נעליים של אותה חברה, ב- 149.90 דולר פר זוג. יומיים אחרי הקנייה, החלטתי להחליף זוג אחד בנעליים של חברה אחרת, באותו מחיר. פניתי לג'יימס ריצ'רדסון שהפנו אותי למגה ספורט עודפים, שם אוכל למסור את הנעל. עשיתי זאת, מילאתי טופס בצירוף חשבונית ואז נאמר לי שהנחיות המכס השתנו ואי אפשר. אפשר להחליף רק מידה, לא דגם.

 

"התקשרתי למכס ושאלתי למה לא פרסמו את זה באתר המכס? למה לא פרסמו איך נראית ההחלטה הזאת? מה עם חופש המידע? זו הגבלה שגובלת באי סבירות. זה לא אמור להפריע לאף גוף במדינה, אני יכולה להבין את זה כשמדובר בהחלפת נעל בטלוויזיה, שם אולי המיסוי שונה, אבל החלפת מוצר במוצר מקביל? זה מגוחך.

 

"בנוסף, כשקנו לי את המוצר, ריצ'רדסון עדיין לא קיימו את ההנחיה. היו תנאים X להחלפה, אז איך יתכן שהם השתנו באמצע? אי אפשר להמיר אות בתנאים Y בלי לתת ארכה, התרעה, משהו. ידוע לי שיש עשרות קונים כמוני".

 

אמון הציבור: צריך לתת שהות לצרכנים שיוכלו להתרגל

אמון הציבור שלח מכתב לרשות המסים ובו נכתב: "נבקש כי תפרסמו לאלתר את כל ההנחיות הפנימיות הנוגעות לציבור הצרכנים בצורה ברורה לפחות באתר הרשות או לחילופין, תיידעו אותנו היכן מפורסמות הוראות אלו, לרבות ההוראה החדשה, ככל שהן כבר מפורסמות". עוד טוענים באמון הציבור כי יש לתת שהות להתכונן לשינוי, ותחולה מיידית עשויה להיראות שרירותית ולא סבירה.

 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "נבהיר כי הנחיית המכס האמורה איננה שינוי מדיניות, כי אם הבהרה שיצאה לחנויות הדיוטי פרי בנוגע להחלפת מוצרים. יש לזכור שיש שוני בין מכירת טובין בחנויות דיוטי פרי לבין מכירת טובין בשוק המקומי, מבחינת השלכות מס וחוקים רגולטורים נוספים. בעקבות הפנייה של אמון הציבור, שהינו ארגון צרכני, אנו בוחנים משפטית את הסוגיה ובימים הקרובים תגובש העמדה הסופית".

 

מג'יימס ריצ'רדסון נמסר בתגובה: "בעקבות רענון נוהלי המכס, שנכנסו לתוקפם ב-14 בספטמבר, מעתה ניתן להחליף מוצרים שנרכשו בחנות הספורט כגון ביגוד והנעלה, לצבע שונה, מידה שונה או לקבל זיכוי כספי מלא בחזרה. דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון מבטיחים שיפעלו על מנת לתת מענה הולם לשביעות רצון הלקוחות בין אם באמצעות נוהלי המכס המאפשרים החלפת מידה או צבע של אותו הדגם ובין אם ע"י מתן אפשרות להחלפת המוצר באחת מרשתות ההסדר בשוק המקומי".

 

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה החלפת מוצרים שנקנו בדיוטי פרי תוגבל
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    החלפה בארץ של מוצרי ספורטשנקנו בדיוטי: רק מאותו דגם
    אי אפשר להחליף בארץ אלכוהול שנקנה בדיוטי פרי
    צילום: אילנית מנצבר
    ynet ספיישל
    ביטוח