אוכפים לוהטים - כך תבחרו מושב מתאים לאופניים
אחד האבזרים הפחות נחשבים באופניים שלכם, הוא כנראה אחד החשובים שבהם, אם לא החשוב מכולם. תנו לו הכבוד המגיע, והתאימו אותו אליכם במדויק. אנחנו מסבירים למה, וגם איך

כשאדם מן השורה רוכש אופניים, הוא בדרך כלל בודק את השלדה שלהם, את הצבע, באיזה מנגנון הילוכים הם מצוידים, מה משקלם והאם מודבק על שלדתם שם מותג מוכר ובעל מוניטין. ובאופן גורף נרשמת התעלמות כמעט טוטאלית מאחד האבזרים היותר חשובים לרכיבה - האוכף.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

 

רחוק מהעין, רחוק מהלב

באופן די מדהים, מספר זניח של רוכשי אופניים חדשים מקדיש כמה שניות מחשבה, לאוכף (מושב אם תרצו, או כסא) עליו יבלה בעת הרכיבה בשנים הקרובות. אגב, יוצאת מן הכלל בקביעה זו היא אוכלוסיית הנשים, המביטות בדאגה במושבי הספורט הצרים ונוקשים, תוך שהם מצהירות ללא חשש כי הן מעדיפות מושבים רחבים וגדולים. וכמובן, אם אפשר אז גם יפים ומעוצבים.

 

מכל המינים, והסוגים, והצבעים - אוכפי אופניים (צילום: אבי גנאור )
מכל המינים, והסוגים, והצבעים - אוכפי אופניים (צילום: אבי גנאור )

 

שלוש נקודות מפגש חשובות מחברות בין הרוכב לאופניים שלו: דוושות, כידון ואוכף, כאשר הראשונות נועדות כמובן להעברת כוח, הכידון נועד לכיוון, ואילו המושב הוא מקום החיבור העיקרי, הנושא עליו את עיקר משקלו של הרוכב. מכיוון שמשך הרכיבה יכול לנוע בין דקות ספורות לשעות ארוכות, אמור תהליך בחירת האוכף והתאמתו לרוכב להפוך למשימה חשובה במיוחד, הכוללת נוחות ואיכות הרכיבה.

 

מדוע היא לא כזו בפועל? אולי עקב היעדר מודעות, ואולי מסיבה פשוטה בהרבה. ככל שהאוכף שלנו יהיה מעוצב ויפה, הוא אחד האביזרים הבודדים אותו אנחנו לא רואים כלל שעה שאנו רוכבים, ונזכרים בו רק כאשר הכאבים מדווחים לנו על מיקומו וצורתו.

 

הגודל לא, אבל הצורה כן

מגוון אוכפי הרכיבה פחות או יותר אינסופי. יש דקים וקשיחים שמתאימים בעיקר לרוכבי כביש ומירוצים, יש נאים במיוחד ומעוצבים במגוון חומרים כולל עור, יש טרנדיים שמעוצבים בשלל צבעים וברוח אורבנית, ויש גדולים ורחבים כמו באופני סבא.

 

איזה מהם לבחור? התשובה הפשוטה והברורה ביותר תהיה כמובן - האוכף שהכי נוח לכם לשבת עליו. אלא שגם לכם ברור כי תשובה זו אינה מספקת, לפחות לא במועד הרכישה. שכן האוכף הכי נוח, יתגלה לכם רק לאחר ישיבה של שעות ארוכות על האופניים - ממש כמו נעליים. ובשני המקרים, אין לכם את הפריבילגיה לבדוק זאת.

 

מתאים לכם לישבן? תבדקו היטב (צילום: אבי גנאור )
מתאים לכם לישבן? תבדקו היטב (צילום: אבי גנאור )

 

לכל רוכב יש מבנה אנטומי ייחודי, ולכן אוכף שמתאים ונוח לרוכב מסוים, לא יתאים בהכרח לרוכב אחר, ובוודאי שלא לרוכבת. באופן טבעי, התאמת אוכף לרוכב היא משימה הדורשת לא מעט מומחיות וידע. מוכרים בחנויות יידעו להמליץ לכם על אוכפים מתאימים לאופניים שלכם, בהתאם לניסיונם. כך גם מדריכים ומאמני אופניים, שיוכלו להמליץ על-פי תנוחת הרכיבה. אבל בשני המקרים, זה ממש לא מספיק.

 

האוכף שהכי מתאים לכם

רוכבים שמבלים זמן רב על האופניים, סובלים מכאבים באברים שונים בגופם. ותתפלאו, לא רק באזור האברים היותר רגישים של שני המינים. הכאבים מתחילים בכפות הרגליים, ומטפסים עד הכתפיים דרך המרפקים והצוואר. ותתפלאו, אך במקרים רבים הם נגרמים אך ורק בגלל אוכף לא מתאים.

 

לא מעט רוכבים המעוניינים להתייחס לספורט הרכיבה ברצינות הראויה, פונים למומחה בתחום, שיתאים עבורם את האופניים באופן מדעי ומדויק, ולא על סמך סיפורים של חברים או המלצות של מוכרים. אנשי ה"בייק-פיטינג" יידעו לאחר בדיקות ומדידות שונות, לומר בדיוק איזה אוכף מומלץ לכל רוכב ורוכב, ממש כמו שמתאימים נעליים ואופניים. כדי לעשות כך פנינו לעמוס וולף, מומחה בהתאמת אופניים, כדי שיעזור לנו לדעת על מה בדיוק לשים את הדגש כאשר רוכשים אוכף לאופניים.

 

אוכף אופניים משוכך מבית סבא - רק כעת הוא מגיע מסין (צילום: אבי גנאור )
אוכף אופניים משוכך מבית סבא - רק כעת הוא מגיע מסין (צילום: אבי גנאור )

 

כצעד ראשוני, מודד וולף בעזרת מתקן מיוחד, ובדייקנות של מ"מ, את רוחב האגן, ובעיקר את מידת המרווח בין עצמות השת שבאמצעותן נשען הגוף על האוכף. המרחק בין שתי עצמות אלה יגדיר למעשה את הרוחב המינימאלי של האוכף אותו תרכשו, ואלה הכללים שמנחים בקביעת המידות.

 

המרחק בין כנפי עצמות האגן. אם המרחק בין שתי עצמות השת הוא 12 ס"מ, רוחב האוכף במקום הרחב ביותר צריך להיות לפחות 14.5-15 ס"מ.

שוני מגדרי.

מבנה האגן של נשים רחב בדרך כלל מזה של גברים. לכן אוכפים המתאימים לנשים, יהיו רחבים יותר. באופן טבעי, הם יהיו גם מעוצבים באופן שיתאים טוב יותר למבנה האנטומי של בנות המין היפה. צריך רק לזכור כי כיום מוצעים בשוק אוכפים המתאימים לבני שני המינים.

מחיר האוכף. יש בשוק מגוון רחב של כסאות הבנויים מחומרים שונים. מבנה הכסא ותפקודו, משך הזמן בו אנו מעוניינים שהוא ימשיך לשמש אותנו, החומרים ממנו הוא עשוי ומשקלו, יקבעו באופן טבעי את מחירו.

הכיסוי והריפוד. אוכף טוב יציע כיסוי וריפוד נוקשים אמנם, אך לא באופן מוגזם. צריך לזכור כי אוכף לרכיבה אינו כורסה לצפייה בטלוויזיה, ואסור שהרוכב ישקע בהם, כך שעדיף שיהיו מעט קשיחים. מצד שני, אסור לשכוח שאנחנו לא נמצאים כאן כדי להתענות.

הלחץ. צריך להיות על עצמות השת, ולא על רצפת האגן. שכן לחץ רציף על רצפת האגן, עלול לגרום להירדמות "העסק" אצל גברים, וללחץ ולרגישות אצל בנות המין היפה. ולא הזכרנו גם בעיות אימפוטנציה, אז נזכיר בכל זאת.

 

הכל בגלל מסמר קטן

אוכף, ללא ספק אחד החלקים הקטנים והפחות נחשבים באופניים, עלול לא רק לגרום לחוסר נוחות, אלא גם להיות אחראי לנזק רב. מצד שני, אוכף איכותי שהותאם למידות גופכם, יכול להגביר את ההנאה מהרכיבה ואף להקל עליה. רוכבי אופניים שרוכבים יום אחר יום עשרות ומאות ק"מ, אומרים שלישבן שלהם יש זיכרון. וזאת משום שמייד לאחר שהתיישבו על האופניים, הם נזכרים בכאבים של היום הקודם.

 

לכן הקפידו, ועד כמה שניתן, השתדלו שלא לחסוך כאן. אוכף איכותי ימנע מכם סבל מיותר, ויהפוך את הרכיבה לאירוע מהנה פי כמה. זכרו זאת כשיכאב לכם בפעם הבאה.

 

סייע בהכנת הכתבה: עמוס וולף, מאמן נבחרת ישראל באופני כביש, מומחה בהתאמת אופניים והמנהל המקצועי של מרכז הרכיבה 0ZONE 11.

 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה אוכפים לוהטים - כך תבחרו מושב מתאים לאופניים
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    דו גלגלי
    לבנים ממהרים
    צילום: אבי גנאור
    לבנות מעודכנות
    צילום: אבי גנאור
    ynet ספיישל
    ynet רכב בפייסבוק
    ביטוח