שתף קטע נבחר

מחירי הסחורות בירידה - למה המזון לא מוזל?

מחירי הדגנים נמצאים ברמה הנמוכה ביותר מזה שנה, בעוד המלאים העולמיים נמצאים בעלייה. נשמע כמו סיבה טובה לירידה במחירי הבשר, החלב והפסטה? לא כל כל מהר, כלכלה זה לא פיזיקה - מה שעולה לא תמיד יורד

לאחר תקופה ארוכה של עליות, ירדו בחודשיים האחרונים מחירי הדגנים בעולם לרמתם הנמוכה ביותר מזה שנה. אולם, למרות האופטימיות המתבקשת, חברות המזון, מקוקה קולה ועד ג'נרל מילס, שנאבקו במהלך השנה להעלאת מחירים, לא צפויות להוריד את המחיר באופן מיידי.

 

 

מעבר להיבטים המעשיים שלרוב מעכבים את גלגול הירידה במחירי הסחורות אל יצרניות המזון, החברות נמצאות עדיין בתהליך של השבת מתח הרווחים שהן איבדו כשהמחירים זינקו לנתוני שיא בתחילת השנה. הצרכנים האמריקנים אמנם מודאגים באשר למיתון, אבל הם נוטים להתרגל לעלייה במחירים במהלך הזמן, דבר שנותן לחבורת את הביטחון לשמירה על מתח רווחים במקום להגדיל את נתח השוק.

 

פפסי מסרה בשבוע שעבר כי הצרכנים לא הפחיתו בשימוש במוצרי החטיפים של פריטו-ליי בשיעור שהחברה ציפתה לו לאחר שהעלתה מחירים בקיץ האחרון, יחד עם מגוון מוצרים אחרים. החברה מסרה כי בכוונתה להעלות מחירים של מוצרים נוספים בשבועות הקרובים.

 

"המציאות היא שאתה קובע מחיר ואז גורם לו להישאר", אמר קן האריס מחברת ייעוץ לקמעונאיות. "זה לא משהו שמגיבים לו באופן מיידי". משמעות הדבר היא שיעברו עוד חודשים לפני שרוב החברות יקצצו במחירים, אם בכלל. המהלך ייטיב כמובן עם המאזנים שלהן. "המחירים עולים במהירות של טיל וצונחים כמו נוצה", הסביר סטרלינג סמית', אנליסט בחברת Country Hedging ממינסוטה. "החברות ירצו לראות יציבות כלשהי במחירי הסחורות לפני שיתחילו להוריד במחירי המוצרים על המדפים".

 

מדד התירס

סיבה נוספת לעיכוב בירידת המחירים לצרכן, היא העובדה שיצרניות המזון הארוז משתמשות בטכניקות של גידור ושל רכישה עתידית כדי להגן על עצמן מאי יציבות במחירי הסחורות. למעשה הן משלמות מחירים נמוכים יותר עד לפקיעת התוקף של הגידור.

 

החוזים העתידיים של תירס זינקו ב-150% לנתון שיא של 8 דולרים לבושל במהלך הקיץ האחרון, לעומת נתוני שפל בקיץ הקודם, על רקע הידלדלות במלאי מול ביקוש עולמי גובר לבשר ולשימוש בתירס להפקת אתנול בארצות הברית. אך בחודש ספטמבר האחרון, מחיר התירס ירד ב-22%, הירידה החודשית הגדולה ביותר מזה 15 שנים, והחקלאים בארצות הברית החלו לקצור את היבולים על רקע החמרת המשבר באירופה.

 

כעת, עם ירידת המחירים, החברות חייבות להחליט האם הקיצוץ במחירים יעזור להחזיר את הלקוחות שעשויים להוציא יותר בחופשיות את הכסף שנותר לאחר קניית המוצרים הבסיסיים. "השאלה הגדולה ביותר בתחום המזון הארוז היא 'האם תהיה השפעת עושר בהוצאות על מזון?'", אמר אנליסט חברת Janney Capital Markets ג'ונתן פיני.

 

כשחברה מעלה מחירים של מוצר כלשהו, חלק מהלקוחות מפסיקים לקנות אותו. רוב המותגים מעדיפים לאבד מכירות כדי לשמור על מתחי הרווחים, אך לבסוף חלקן נאלצות להחזיר שוב את המחירים הנמוכים באמצעות מבצעים מיוחדים.

 

על פי נתוני נילסן, בחודש ספטמבר האחרון מחירי המזון הארוז היו גבוהים ב-7.1% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה, ומחזור המכירות היה נמוך ב-4.1%. עם זאת, נילסן לא עוקבים אחרי וול-מארט, קמעונאית המזון הגדולה ביותר, שפעולות מצידה עשויות לשנות את המגמה לחלוטין.

 

וול-מארט היא גורם המפתח?

וול מארט הודיעה בשבוע האחרון כי בכוונתה להפחית בחמש השנים הקרובות בהוצאות התפעוליות, ולהשתמש במזומנים שייווצרו להורדת מחירים, שיעזרו לה להגדיל את נתח השוק שלה.

 

האנליסט ג'ק רוסו מחברת אדוארד ג'ונס אמר כי יחד עם הלחץ מכיוון וול-מארט והצרכנים באופן כללי, ימי העלאות המחירים עומדים להיגמר בשנה הקרובה. אך לדברי רוסו ושאר האנליסטים, המחירים גם לא עומדים לרדת בכל התחומים, מלבד קטגוריות תחרותיות במיוחד.

 

רווחי החברות עשויים להשתפר אם מחירי הסחורות יישארו נמוכים, אך בהינתן המחירים הגבוהים של השנים האחרונות, האנליסטים סבורים שהענף לא יתחיל לרשום עליות גדולות במיוחד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים