רוצים אייפון? לא משתלם לקנות מהסלולריות
שנתיים אחרי שנכנס לתוקפו החוק המבטיח ללקוחות הטבות זהות מהסלולריות גם אם קנו את המכשיר הסלולרי במקום אחר - ולמרות הבדלים של מאות שקלים בין מחירי המכשירים בשוק ובין מחירם אצל המפעילות - עדיין קונים רוב הישראלים את המכשירים שלהם במחיר מופקע. רוצים לחסוך מאות שקלים? קראו את הכתבה שלפניכם
חשוב שתדעו: יש חלופות לקניית מכשירים ברשת הסלולרית שלכם - והן כמעט תמיד משתלמות יותר מרכישה אצל ספקית הסלולר. במקרה של אייפון 4S, תוכלו לחסוך לא פחות מ-1,000 שקלים. במקרה של גלקסי SII, תוכלו לחסוך לא פחות מ-2,300. איך עושים את זה? שננו לעצמכם שתי מנטרות: "ייבוא מקבילי" ו"חוק ניתוק זיקה".
עוד בynet מחשבים:
- אמנון שואל: הג'ימייל לא עובד! מה עושים?
- חשיפה: יס שוב קונה פרסום סמוי בבלוגים
- האם בלוגרים יקבלות תעודת לע"מ?
ייבוא מקבילי
בניגוד למה שחושבים צרכנים רבים, אין חובה לקנות מכשירים סלולריים מהיבואנים הרשמיים בלבד. במקרים רבים, האחריות ושירות התיקונים שמציעים היבואנים המקבילים טובים מאלו שמציעות הסלולריות. (ועם זאת, גם כאן יש לגלות צרכנות נבונה: אל תקנו שירות מחנות שעושה עליכם רושם כלא רצינית, או מחנות שאתם חוששים שלא תהיה בסביבה בעוד שנתיים, כשהטלפון שלכם ייפול לאסלה). 22 חנויות מוכרות היום אייפון 4S, לפי שירות ynetcompare.
ניתוק זיקה
ההוראות של משרד התקשורת לניתוק זיקה קיימות שנתיים - הן יצאו בנובמבר 2009 - אבל דומה שרוב הישראלים עדיין לא מכירים אותן או לא מבינים שהן חלות גם עליהם. החוק פשוט להפליא. כל הטבה שהמפעילה מציעה לכם אם תרכשו את המכשיר ממנה - ובכלל זה החזר על מחיר המכשיר על חשבון זמן אוויר - מגיעה לכם גם אם קניתם את המכשיר בחנות אחרת.
זאת אומרת שאם קניתם אייפון 4S באורנג', והוא עלה לכם 4,644 שקלים, אורנג' מבטיחה לכם החזר של עד 119 שקל לחודש לשלוש שנים. אם קניתם את אותו המכשיר בחנות פרטית, והוא עלה לכם 3,617 שקלים - 1,027 שקל פחות - מגיע לכם אותו ההחזר מסלקום: עד 119 שקל בחודש.
מה הקאץ'?
אין קאץ'. משרד התקשורת הכניס את התקנה הזו ברשיון של המפעילות כדי לפתוח את השוק לתחרות וכדי להקל עליכם לעבור בין המפעילות.
מה צריך לעשות?
זה הרבה יותר פשוט יותר ממה שאתם חושבים: קניתם סלולרי? גשו למפעילה שלכם, הציגו לה את המכשיר ואישור קנייה (קבלה, חשבונית או דף פירוטים של כרטיס האשראי שלכם). ודאו שאישור הקנייה מציג גם את תאריך הקנייה וגם את השם שלכם. זה לא משנה אם קניתם בארץ או בחו"ל.
קניתם מכשיר שלא נמכר בסלולרית? גם אז מגיע לכם החזר. משרד התקשורת חייב את המפעילות לספק שש "דרגות סיווג" שמתאימות לכל המכשירים בשוק - לא רק לאלו שהמפעילות מוכרות. לפי דרגת הסיווג נקבע גובה ההטבה שמגיעה לכם מהספקית.
למה בעצם?
אם היו אומרים לכם שאתם יכולים להרוויח (באופן חוקי, כמובן) 1,000 שקל בחצי שעה, האם הייתם מקבלים את העסקה? רוב הסיכויים שהתשובה חיובית, ובכל זאת צרכנים רבים בוחרים להמשיך ללכת בדרך הישנה והיקרה. חלק מהצרכנים לא מודע לחוק, חלק חושש להסתבך בביורוקרטיה של החברות, יש כאלו שהתרגלו לקבל את כל השירותים במקום אחד ויש כאלו שהרגלי הצריכה הישנים הרגילו אותם לעצלות. חלק מהלקוחות גם מעדיפים את השיטה שמציעות המפעילות, לפיה כל עלות המכשיר משולמת בתשלומים ולאורך זמן. אבל זו צרכנות בלתי נבונה בעליל: בטווח הקצר, כרטיס האשראי שלכם נושם לרווחה. בטווח הארוך, העסקה גוזלת מכם כסף שהיה יכול לשבת בנחת אצלכם בכיס.
לעניינו, כמה יעלה לנו אייפון 4S בנפח16GB?
הנה מדגם של שש חנויות חוץ-סלולריות מייצגות, ועלות אייפון 4S וסמסונג S II - מול המחירים במפעילות.


ומה קורה עם ה-סמסונג Galaxy S II?


היו צרכנים נבונים
לקוחות מניחים לעיתים, ובטעות, שעצם העובדה שהחוק קיים פירושה שהחברות מקיימות אותו. אבל מתלונות שהגיעו לידי ynet עולה שלעיתים, נציגי החברות הסלולריות מסרבים לתת ללקוחות את הזיכוי המגיע להם על פי חוק. במקרה כזה ממליצים במשרד התקשורת להתעקש, ואם הדבר לא עוזר, להגיש תלונה נגד הספקית בדרכי הפנייה המפורטות להלן. אם אתם לא מקבלים את מה שמגיע לכם על פי חוק - התלונה אינה רק צעד צרכני נבון, כי אם חובתכם האזרחית.
דרכי פנייה למשרד התקשורת
דואר רגיל: משרד התקשורת, רח' אחד העם 9, תל-אביב 61290, תחום פיקוח על השירות לצרכן
פקס - 03-5198106
טלפון - 03-5198231
דואר אלקטרוני - pnyot@moc.gov.il

