שתף קטע נבחר

אכזבה לסביבה: דיון ירוק בממשלה, ללא בשורה

איך קורה שישיבת ממשלה שלמה, שכולה רוויה בנושאים סביבתיים הנוגעים בכל תחומי חיינו, מסתיימת עם מינוי מעלה תהיות ברשות הטבע והגנים, שינוי תדמיתי חלול במשרד האנרגיה והמים ומוקשים סביבתיים בדו"ח טרכטנברג? דעה

למרות שאף חוק סביבתי לא עמד על סדר יומה של ממשלת ישראל אתמול (א'), ישיבת הממשלה היתה רוויה בנושאים סביבתיים. עובדה זו מעידה על החשיבות והמורכבות של התחום, ועל הנגיעה שלו בכל היבט והיבט בחיינו.

 

עדי וולפסון - טורים נוספים:

 

ראשית, אישרה הממשלה את המינוי של שאול גולדשטיין, ראש המועצה האזורית גוש עציון וחבר מרכז הליכוד, למנכ"ל רשות הטבע והגנים. המינוי של גולדשטיין, שנבחר על ידי ועדת איתור מקצועית שהקים השר להגנת הסביבה, העלה שוב את החיבור בין פוליטיקה לסביבה ולא רק בהקשר של מינוי פוליטי.

 

מינוי של מנכ"ל המזוהה עם הימין ועם ההתיישבות מעורר תהיות רבות כאשר על הפרק עומדת הצעת החוק להעברת הניהול של גנים לאומיים לעמותת פרטיות בדומה להפעלת הגן הלאומי עיר דוד על ידי עמותת אלעד. גם ההתנגדות העקבית של רשות הטבע והגנים להקמת ישובים חדשים בתחום הקו הירוק, עד עתה, לוטה בערפל כשבראשה עומד גולדשטיין.

 

לאחר מכן, אישרה הממשלה את החלפת שמו של משרד התשתיות הלאומיות למשרד האנרגיה והמים. החלפת השם באה לאחר שהמשרד מצא כי הציבור לא מזהה עימו את האחריות על משקי האנרגיה והמים ובמטרה לתת ביטוי לסמכויותיו של המשרד בתחום. לכאורה רק אישור לפרוטוקול, אבל כמי שחולש על מירב משאבי הטבע הלאומיים, משרד האנרגיה והמים הוא המשרד המשפיע ביותר על איכות הסביבה במדינה.

 

החלפת השם אולי צובעת את המשרד בגוון ירוק אבל לא יכולה להסתיר את העובדה שהוא לא מקדם במשך שנים תוכנית מתאר ארצית למשק האנרגיה או את הניהול הכושל של משק המים בראשותו. ראוי גם לזכור כי משרד האנרגיה והמים הוא זה שלא קידם את האנרגיה הסולארית והתייעלות האנרגטית בישראל, למרות החלטות ממשלה רבות בתחום, ולעומתם קידם את הקמת התחנה הפחמית החדשה באשקלון ואת כריית פצלי השמן בחבל עדולם.

 

לבסוף אישרה הממשלה את פרק התחרותיות ויוקר המחיה שבהמלצות דו"ח טרכטנברג, המכיל לא מעט מוקשים סביבתיים. באישור ההמלצות בוחרת הממשלה להלחם במונופול בתחום הדלק על ידי הקמה של עשרות תחנות דלק חדשות ברחבי הארץ בהליך מזורז וללא שום ראיה תכנונית דבר שיוביל לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום של קרקע ומקורות מים.

 

גם קידום הפיתוח של נמלי הים עליו הוחלט היום יעשה במזורז וללא בחינת של כלל ההשלכות הסביבתיות והחלופות הראויות. ואפילו המהלך המבורך של הקמת מערך להסעת המונים ורשות ארצית לתחבורה ציבורית, שני נושאים שכבר קיבלו לא פעם תוקף כהחלטות ממשלה בעבר, לא מבטיחים רפורמה אמיתית בשטח.

 

ישיבת ממשלה אחת, מלאה בהחלטות שישפיעו על איכות החיים והסביבה של כל אחת ואחד מאיתנו בעתיד, ובלי בשורה אמיתית.

 

הכותב הוא מהמרכז לתהליכים ירוקים, המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון


פורסם לראשונה 18/12/2011 22:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ראש הממשלה, נתניהו, בישיבת הממשלה
צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
מומלצים