שתף קטע נבחר

מחיר הדלק מזנק: יעלה מחצות 8.05 שקלים

למרות הלחץ הציבורי משרד האנרגיה והמים הודיע רשמית: הדלק יתייקר ביותר מ-5% או 38 אגורות לליטר. ליטר בנזין בשירות עצמי יעלה 7.84 שקל. המחיר בשירות מלא - 8.05 שקל לליטר. גורמים באוצר: הנהגים יכולים לחסוך בנסיעות משותפות

הדלק מתייקר בחדות - עכשיו באופן רשמי: מחירי הדלק יעלו הלילה בחצות ב-5.09%, או 38 אגורות, ומחיר ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) יעמוד על 7.84 ש"ח לליטר. כך הודיע הבוקר (ד') משרד האנרגיה והמים.

 

 

עמלת תדלוק במשאבה המיועדת לתדלוק על ידי עובד תחנת התדלוק נשארת 21 אגורות לליטר, ללא שינוי מהחודש הקודם. כך, מחירו של ליטר בנזין בשירות מלא יעמוד על 8.05 שקלים.

 

מחיר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (לא כולל מע"מ) יעמוד על 6.75 ש"ח לליטר, עלייה של 33 אגורות מהחודש הקודם (5.14%). עמלת תדלוק במשאבה המיועדת לתדלוק על ידי עובד תחנת התדלוק (לא כולל מע"מ) נשארת 18 אגורות לליטר, ללא שינוי מהחודש הקודם.

 

ברגע האחרון נעשו מאמצים מצד שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), למנוע את הזינוק במחירים, אולם באוצר התנגדו.

 

שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, דיבר אתמול עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וביקש ממנו לפעול נגד הייקור המתוכנן. לנדאו העלה שתי חלופות: א. למצוא דרכים להפחית את המיסוי ולמלא בדרכים אחרות, שפחות פוגעות בשכבות הביניים, את הכסף שייגרע מהכנסות המדינה. ב. לבצע קיצוץ רוחבי נמוך בתקציבי משרדי הממשלה כדי לספוג את העליה הנוכחית, ולבדוק כיצד למתן את המשך העליות הצפויות במחיר הדלק.

 

גם ח"כ שאמה ניסה לבלום את ההתייקרות, ואמר: "ארה"ב, עם כל בעיות התקציב הקשות שלה, ומחיר דלק נמוך בעשרות אחוזים מישראל, שוקלת הפעלת צעדי חירום כדי להוזיל את מחיר הדלקים. רק בישראל האוצר חוזר על טעויות ומפגין קשיחות קיצונית חסרת פשרות, שפשוט גורמת שבכל תדלוק בתחנות יתודלק גם מיכל הבנזין של מחאת הקיץ הקרוב".

 

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו לאחר פרסום המחירים: "הסיכויים להורדת המס נמוכים. לא נמצאו חלופות למאות המיליונים שנעלמים עם הורדת המחיר בעשר אגורות. נבחנו כמה דרכים וכמה שיטות, אך בינתיים ללא הצלחה".

 

גורמים באוצר: לישראל אין שליטה על מחירי הנפט

מ"מ מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, התייחס אתמול בוועידה הלאומית לצמיחה ירוקה להצעה להפחית את המס על בנזין כדי למנוע התייקרות והתייחס להצעת לנדאו. "שמעתי שמישהו מציע שנעשה קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה כדי לממן עליית מחירי בנזין. זה אומר לוותר על הכנסות המדינה ולפגוע בפרויקטים אחרים. להפחית את עלות הדלק המזהם במחיר כזה? זה לא נכון לדעתי", אמר.

 

גורמים באוצר הסבירו, כי מחיר הבנזין אמור לשקף את העלות הכלכלית האמיתית שלו, והדגישו כי לישראל אין שליטה על מחירי הנפט בעולם. לטענת הגורמים באוצר, הפתרונות נמצאים במקום אחר דווקא - בידי הנהגים. "תראו את טור המכוניות שנוסע כל יום מירושלים לתל אביב. בכמה מהמכוניות אתם רואים יותר מאדם אחד? בכמה מהם אתה רואה יותר משני אנשים? אם לאנשים כל כך יקר לנסוע ברכב, הם יכולים לחסוך עלויות בנסיעות משותפות", מסבירים הגורמים באוצר. 

 

באוצר פסלו כל אפשרות של הוזלת מיסוי או ביטול המע"מ על הבנזין. "הנחת מיסוי של 20 אגורות בסולר ובבנזין תגרע כ־800 מיליון שקל לחודש מהכנסות האוצר. איך תשלים את הכסף? מעלות בניית גני הילדים שמתוכננת עכשיו?", מסרו גורמים במשרד.

 

בהכנת הידיעה השתתפו ליאור גוטמן, תומר אביטל, "כלכליסט"

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים