שתף קטע נבחר

נסיונות אחרונים למנוע את הזינוק במחיר הדלק

מחיר הבנזין צפוי להתייקר ב-30 אגורות לליטר ולזנק לשיא חדש של כ-8 שקלים. ח"כ שאמה ייפגש היום עם מנכ"ל משרד רה"מ ויציג בפניו חלופות להפחתת המחיר: "האוצר מפגין קשיחות חסרת פשרות, ומתדלק את מחאת הקיץ הקרוב". באוצר טוענים: הנהגים יכולים לחסוך עלויות בנסיעות משותפות

הציבור הישראלי שוב עומד לשלם ביוקר. אם לא יתרחש דבר מה יוצא דופן, בחצות (בלילה שבין רביעי לחמישי) ירשום הבנזין אוקטן 95 שיא חדש כאשר מחירו ייקבע על 7.76 שקלים לליטר - עלייה של כ־4% בהשוואה למחיר הנוכחי. מי שרגילים לתדלק ולקבל שירות מלא בתחנות, ייאלצו לספוג מחיר הגבוה ב־20 אגורות יותר לליטר, ויתקרב לסכום שיא של כמעט 8 שקלים.

 

 

ובינתיים, פרסום מחירי הדלק, שמתבצע לרוב יומיים לפני מועד ההעלאה, עדיין מתעכב. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, ייפגש היום (ד') עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, ויציג בפניו חלופות להפחתת מחיר הדלק. שאמה מסר: "ארה"ב, עם כל בעיות התקציב הקשות שלה, ומחיר דלק נמוך בעשרות אחוזים מישראל, שוקלת הפעלת צעדי חירום כדי להוזיל את מחיר הדלקים. רק בישראל האוצר חוזר על טעויות ומפגין קשיחות קיצונית חסרת פשרות, שפשוט גורמת שבכל תדלוק בתחנות יתודלק גם מיכל הבנזין של מחאת הקיץ הקרוב".

 

שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, דיבר אתמול עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וביקש ממנו לפעול נגד הייקור המתוכנן. לנדאו העלה שתי חלופות: א. למצוא דרכים להפחית את המיסוי ולמלא בדרכים אחרות, שפחות פוגעות בשכבות הביניים, את הכסף שייגרע מהכנסות המדינה. ב. לבצע קיצוץ רוחבי נמוך בתקציבי משרדי הממשלה כדי לספוג את העליה הנוכחית, ולבדוק כיצד למתן את המשך העליות הצפויות במחיר הדלק.

 

מ"מ מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, התייחס אתמול בוועידה הלאומית לצמיחה ירוקה להצעה להפחית את המס על בנזין כדי למנוע התייקרות והתייחס להצעת לנדאו. "שמעתי שמישהו מציע שנעשה קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה כדי לממן עליית מחירי בנזין. זה אומר לוותר על הכנסות המדינה ולפגוע בפרויקטים אחרים. להפחית את עלות הדלק המזהם במחיר כזה? זה לא נכון לדעתי", אמר.  

 

המכה הנוכחית לציבור בעלי המכוניות הפרטיות והליסינג בישראל - שלפי נתוני משרד התחבורה נאמד ב־2.1 מיליון מכוניות - אינה הראשונה שאותו הוא סופג מאז החלה 2012 לפני כחודשיים. זאת שכן מחיר הבנזין כבר עלה פעמיים בינואר ובפברואר השנה.

 

הבעיה היא שגם מבט לעתיד אינו מניב בשורות חיוביות בגזרה זו. ישראל אינה משפיעה על מחיר חבית הנפט או הבנזין בעולם, וכל עוד איראן תמשיך לאיים על אירופה בחרם יצוא - החביות ימשיכו להתייקר. המשמעות היא אחת: בטווח הקצר ההשפעה על כיסו של הנהג הישראלי תהיה מיידית ולרעה. 

 

בחינה של התגלגלות הבנזין מחבית הנפט ועד לטנק הדלק מגלה כי הגורמים בשרשרת הייצור והאספקה די אדישים בסופו של דבר לעלייה או לירידה במחיר. הסיבה לכך היא פשוטה: מינהל הדלק שבמשרד האנרגיה והמים (שמו הקודם של משרד התשתיות), עם האוצר, קובע את מחיר הבנזין הפופולרי - אוקטן 95 - ומפקח עליו. הפרמטרים היחידים המשתנים במחיר מדי חודש הם עלות התזקיק בנמל לוורה שבצרפת ושער הדולר. כל עוד שיעור המע"מ יהווה 14% ממחיר הליטר, וכל עוד שיעור המיסוי הישיר יהווה 40% ממחיר הליטר - חברות הדלק, כמו גם בתי הזיקוק, יהיו אדישות לשינויים במחיר. מי שישלם את המחיר הוא האזרח.  

 

"שחטו את החברות"

בעוד שהציבור הישראלי ממשיך לשלם בהתמדה את מחיר התייקרויות הדלק - ישנם כרגיל מי שדווקא נהנים מכך. "אם תבדוק מה קרה למחירי הבנזין והסולר בעשר השנים האחרונות תגלה שהם רק עלו. המדינה אמרה, וזו זכותה, שהיא רוצה להרוויח יותר כסף - ולכן העלתה בהדרגה את המס על בנזין", אומר תמיר פוליקר, מי שכיהן כמנכ"ל חברת הדלק סונול בין השנים 2006 ו־2010. "לפני יותר משלוש שנים מחיר החבית היה בשיא וגירד את רף 150 הדולרים, ומה היה אז המחיר לליטר בנזין? בסביבות 7 שקלים. ותראה מה קרה מאז: מחיר החבית ירד, אבל מחיר הבנזין עלה".

 

פוליקר מזכיר שבקיץ שעבר, בעיצומה של המחאה החברתית, הממשלה הורידה את מרווח השיווק של חברות הדלק - אחד ממקורות הרווח של החברות - ב־25%. למרות זאת, מחיר הבנזין המשיך לעלות. "שחטו את חברות הדלק כי זה היה הכי קל", אומר מנכ"ל סונול לשעבר. "אנשים צעדו ברחובות, דרשו צדק חברתי, אבל בינינו, בסעיף הכי משמעותי לעניין המחיר - סעיף המיסוי, המדינה נזהרה מלגעת".

 

פוליקר מסביר כי גם פגיעה במחיר הבנזין שנרכש בבתי הזיקוק לא תוביל לירדה במחיר. "אם היתה אפשרות לרכוש בנזין במחיר נמוך יותר, לא היו עושים זאת מלכתחילה?", הוא תוהה.

 

אף שברשתות החברתיות ובתקשורת כבר מתגבר הזעם בעקבות ההתייקרות הקרבה - גם הפעם נדמה שהממשלה אינה מוטרדת יותר מדי מעליית מחירי הבנזין. גורמים באוצר הסבירו, כי מחיר הבנזין אמור לשקף את העלות הכלכלית האמיתית שלו, והדגישו כי לישראל אין שליטה על מחירי הנפט בעולם.

 

לטענת הגורמים באוצר, הפתרונות נמצאים במקום אחר דווקא - בידי הנהגים. "תראו את טור המכוניות שנוסע כל יום מירושלים לתל אביב. בכמה מהמכוניות אתם רואים יותר מאדם אחד? בכמה מהם אתה רואה יותר משני אנשים? אם לאנשים כל כך יקר לנסוע ברכב, הם יכולים לחסוך עלויות בנסיעות משותפות", מסבירים הגורמים באוצר.

 

בינתיים, הם פוסלים כל אפשרות של הוזלת מיסוי או ביטול המע"מ על הבנזין. "הנחת מיסוי של 20 אגורות בסולר ובבנזין תגרע כ־800 מיליון שקל לחודש מהכנסות האוצר. איך תשלים את הכסף? מעלות בניית גני הילדים שמתוכננת עכשיו?".

 

תומר אביטל, "כלכליסט" ואטילה שומפלבי השתתפו בהכנת הידיעה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים