שתף קטע נבחר

ניסיון בכנסת לעצור פיטורים בפרויקט טנק מרכבה

חברי ועדת העבודה דנו בסכנת פיטורי אלפי יצרני המרכבה. ראש הפרויקט, תא"ל ירון לבנת, טען כי אין החלטה לסגור את המיזם "אבל יש אפס הזמנות חדשות ל-2012 והתוצאה הישירה היא הקפאת רוב הייצור". היו"ר כץ: "עד שלא יובטחו כל זכויות העובדים במפעלי המרכבה, אף עובד לא יזוז ממקומו"

הסכנה המאיימת על פרנסת עשרות אלפי משפחות אם משרד הביטחון יחליט לסגור את פרויקט טנק המרכבה נידונה היום (ב') בוועדת העבודה והרווחה, מבלי שהעובדים המודאגים ישובו הביתה עם בשורה מעודדת. ראש פרויקט המרכבה, תא"ל ירון לבנת טען כי אין החלטה לסגור את הפרויקט "אבל יש אפס הזמנות חדשות לשנת 2012 והתוצאה הישירה היא הקפאת רוב הייצור ופיטורי עובדים במפעלים הנלווים".

 

 

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (ליכוד), אמר בתגובה: "מפעלי טנק המרכבה לא יזוזו ממקומם, ללא פיצוי של מיליון שקל לעובד, בעלות כוללת למערכת הביטחון בסך 2 מיליארד שקל, כך שבמחיר הזה עדיף להשאיר את העבודה במפעלים על כנה. השוק לא מחכה לבני 50 פלוס בזרועות פתוחות". בפרויקט מועסקים כ-10,000 עובדים בכ-200 מפעלים שונים. 40% מהמפעלים נמצאים ביישובי הפריפריה ברחבי הארץ מקריית שמונה עד מצפה רמון.

 

לבנת הוסיף כי "למערכת הביטחון יש בעיה תקציבית קשה ביותר לממש את המשך העבודה בפרויקט המרכבה; רוב התקציבים מופנים כעת לפרויקטים דחופים יותר כמו כיפת ברזל, מה שמותיר לפרויקט המרכבה רק שליש מהתקציב הרגיל שלו, כך שהתוצאה הישירה היא הקפאת הזמנות טוטאלית ופיטורי עובדים".

 

בנוסף, נדונה תכנית מערכת הביטחון להעתיק לצפון את מרכזי השיקום והאחזקה של גייסות השריון (מש"א) לרבות של טנקי המרכבה, מבסיסיהם הנוכחיים בתל השומר, צריפין וחיפה. ראש חטיבת הנכסים במשרד הבטחון, אלון יפרח, טען בהקשר זה כי "טרם הוחלט על המהלך אבל זו תכנית לטווח של שנים ואם היא תצא לפועל חלק מהעובדים כבר יהיו בפנסיה".

 

יוזמת הדיון, ח"כ מירי רגב (ליכוד), אמרה כי "יש לפקח על המהלך, על דרך ביצועו ועל תזמונו. בל נשכח שאחת המטרות של פרויקט המרכבה היא לספק עבודה לתושבי הפריפריה". ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו), העירה: "יש לנו תחושה שאתם מושכים זמן ושאנחנו בובות מריונטה בידיים שלכם. זו ציניות מגעילה". יפרח הגיב לכך: "אני דוחה זאת על הסף. אשמח לעמוד תחת פיקוח. כי אנחנו ננהל תהליך הגון וממלכתי".

 

טנק המרכבה, סימן 4 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
טנק המרכבה, סימן 4(צילום: דובר צה"ל)

 

חברי הוועדה לא הסתירו את כעסם על התנהלות מערכת הביטחון. ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) אמרה, "זה פיגוע של ממש. זורקים לרחוב אלפי עובדים מיומנים שמתפרנסים בכבוד. האם הם כלי משחק בין משרדי הביטחון והאוצר?". ח"כ אריה ביבי (קדימה) הוסיף, "השתגענו לגמרי. הפכנו את העולם למען 400 עובדי פרי גליל, בעוד שעשרת אלפים עובדי המרכבה חיים באי ודאות".

 

רן טוטנאור מהתאחדות התעשיינים הזהיר מאובדן הידע והטכנולוגיה שנצברו בפרויקט המרכבה וקרא לממשלה להזרים לטובתו חצי מיליארד עד מיליארד שקל בשנה במשך 5 השנים הקרובות, ובכך לספק לפרויקט "אורך נשימה וחזון".

 

היו"ר כץ סיכם: "הממשלה לא תוכל להתעלם מהעובדים. שתחליט מה שתחליט, אבל עד שלא יובטחו כל הזכויות של כל העובדים במפעלי המרכבה, אף עובד לא יזוז ממקומו. הוא הודיע שוועדת העבודה תקיים דיוני מעקב אחר המתרחש בפרויקט 'תוך פיקוח הדוק על השיקולים וקבלת ההחלטות של מערכת הביטחון לגבי עתידו'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טנק המרכבה. כיפת ברזל גנבה את התקציב
צילום: AFP
מומלצים