שתף קטע נבחר

יש הסכם על רפורמה: אין שביתה ברכבת

25% העלאה בשכר לכל עובד, 40 אלף שקל מענק לכל עובד, וגילה אדרעי תחזור ככל הנראה לעבודה. אלה פרטי ההסכם שרקחו ההנהלה, ההסתדרות וועד העובדים במו"מ הלילי. העובדים הסכימו: 30% מהקרונות הישנים למיקור חוץ

איום בשביתה ומו"מ לילי, שבסופם הסכם על רפורמה מלאה ברכבת ישראל. נציגי ההסתדרות, הוועד והנהלת הרכת הודיעו לפנות בוקר (יום ג') על פריצת דרך במשא ומתן ביניהם, שבעקבותיה נחתם הסכם מלא ומפורט. תנועת הרכבות תתנהל כסדרה. הצדדים נועדו אל תוך הלילה כדי להגיע לפתרון, שימנע את ההשבתה בתנועת הרכבות שהייתה אמורה להתחיל ב-06:00. שר התחבורה, ישראל כץ, ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני, יכנסו ב-08:00 מסיבת עיתונאים.

 

לקראת השבתה ברכבת - דיווחים אחרונים ב-ynet:

עופר עיני: צעד אלים של הרכבת, אלך עד הסוף

הנהלת הרכבת השעתה את יו"ר הוועד גילה אדרעי

עיצומים ברכבת, בלבול בחיפה: "נוסעים בחינם?"

 

לפי ההסכם שהתגבש, כל עובד יזכה ל-25% העלאה בשכר ולמענק חד פעמי בסך 40 אלף שקל. בנוסף, ככל הנראה יו"ר הוועד, גילה אדרעי, שהושעתה לשלושה חודשים, תחזור לעבודה. בנוסף, הקופאיות ועובדי הקבלן יעברו להעסקה ישירה. העובדים הסכימו כי הטיפול ב-30% מהקרונות הישנים יעבור למיקור חוץ. כל הקרונות החדשים יישארו בידי העובדים.

 

ההסתדרות הודיעה אמש על ההשבתה במחאה על השעייתה של יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי. יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר אתמול ל-ynet כי "התנהלות הנהלת הרכבת מהווה שבירת כללי המשחק". עיני אמר עוד כי "ההתנהלות של הנהלת הרכבת לא קשורה רק לגילה, אלא גילה כיו"ר ועד. זו פעם ראשונה שוועד עובדים מורחק ומושעה ממקום העבודה באמצע מאבק".

 

השבתה על רקע ההשעיה. יו"ר ועד עובדי הרכבת אדרעי (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
השבתה על רקע ההשעיה. יו"ר ועד עובדי הרכבת אדרעי(צילום: מוטי קמחי)

 

אתמול סיפרו נוסעי הרכבת טרם ההודעה על ההתקדמות במשא ומתן על היערכותם לקראת השביתה. גיל, תושב נהריה שעובד כיועץ בתל-אביב, לא מתכוון להסתכן. "ישבתו או לא, אני פשוט אישן הלילה אצל קרובי משפחה במרכז. לא אראה את המשפחה ומחר נחליט אם לחזור הביתה ולהגיע בהמשך לעבודה עם רכב".

 

על החלטתו לעשות את הלילה במרכז אמר גיל כי "ברכב ייקח לי שעתיים, על אוטובוס אין על מה לדבר, זה ייקח לי שעות ארוכות. התרגלנו כבר למצב הזה, אתה מפתח אדישות מסוימת וברור שזה מה שמשקף את פרצופה של המדינה באופן כללי. זה כבר לא עניין של פגיעה בי או באחר, זה פשוט עצוב, זה הכול".

 

תמי מנשרוב, אף היא מנהריה, צריכה לעשות דרך קצרה יותר, מכיוון שהיא עובדת כיועצת השקעות בחיפה. בהיעדר רכבת ותחבורה ציבורית מהירה אחרת, אפילו נסיעה קצרה שאורכת חצי שעה בלבד, עלולה לסבך את תמי. "כמו בכל פעם שיש עיצומים, אסע ברכב הפרטי, אתקע בפקקים, אגיע מאוחר ושוב יורידו לי במשכורת כמו שקרה לא פעם ולא פעמיים".

 

"הרכבת עובדת בשביל האזרחים"

על הקשיים שעמם היא מתמודדת בשעת משבר ברכבת סיפרה תמי כי "כשאני יוצאת באוטובוסים, זה לוקח לי בין שעה וחצי לשעתיים. עם האוטובוס המאסף זה יכול לקחת פי ארבעה זמן. לכן האלטרנטיבה היא רכב ועם מחירי הדלק שבשמים זה לא משתלם כלכלית. אם היה לי כוח ציבורי, הייתי מציעה לאנשים לשבות ולהחזיר לעצמם את הכוח. בכל מדינה מתוקנת הרכבת עובדת בשביל האזרחים ולא להפך".

 

אייל פרץ, תושב נהריה שעובד אף הוא בתל-אביב, בחר לקחת את ההשבתה בקלות. "אני כבר לא יודע מה לעשות עם זה. פעם זה מחסום, פעם איתות, פעם שביתה, פעם עשן מהמנוע, מה לא עברנו. ממש נסיעת מצרים. אני כבר לא מתעצבן כמו פעם, אקח את הרכב, אסתכל על הנוף עד שאגיע לפקקים במרכז ואתרום את המשכורת לטובת מסי הדלק של מדינת ישראל".

 

גם מהצד השני שמענו טרוניות מוכרות. בתחנת רכבת מרכז בתל-אביב, לא מצאנו נוסעים שהופתעו מההשבתה. תושב העיר שגיא קמחי ציין כי "אני חושב שוועד העובדים איבד את הלגיטימציה שלו בשימוש יתר ושימוש לא מושכל בכלי הזה שנקרא שביתה. אני חושב שהשביתה הזו לא מוצדקת, בעיקר כשהיא מתרחשת על גבו של הנוסע. הם איבדו את הרלוונטיות שלהם".

 

בין הרציפים פגשנו גם את פרלה ישראל-קמחי, תיירת אמריקנית שהגיעה לביקור למשך שלושה שבועות בישראל. "ההחלטה להשבית את הרכבת קלקלה לי את הטיול. הקדמתי את חזרתי לתל-אביב מאשדוד ביום כדי לא להתרוצץ באוטובוסים. מחר הייתי אמורה לנסוע לירושלים, אבל גם זה בוטל בגלל השביתה".

 

ישראל סימסולו, נוסע קבוע ברכבת שכבר התנסה בשיבושים, נשמע ממש כועס. "כמו תמיד, גם הפעם הנוסעים צריכים לשלם את המחיר. זה מכעיס וזה מעצבן. אולי ישנה הצדקה להשבתה, אבל בסופו של דבר אנחנו הנוסעים הנפגעים העיקריים. לצערי, סדר היום שלי מחר ישתנה וזה פשוט בלתי נסבל".

 

בין כל המאוכזבים, שמענו גם קול אחר מפיו של הנוסע ניר אופק. לדבריו, מדובר בהשבתה שמהווה מוצא אחרון לעובדים. "זה אינסטינקט של פעולה אחרונה. ההחלטה להפריט את הרכבת היא פתרון קל של מדינה שמעדיפה לא להשקיע בעובדים שלה ולהכשירם". על השאלה האם השביתה פוגעת בסדר היום שלו, השיב אופק: "זה המעט שאני יכול לתת בשביל המאבק הזה".


פורסם לראשונה 26/03/2012 23:50

 

בהכנת הידיעה השתתפו הלל פוסק, רן רימון, אביאל מגנזי ושחר חי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אין שביתה (ארכיון)
צילום: אבישג שאר-ישוב
מומלצים