שתף קטע נבחר

משרד התקשורת בוחן: הגבלת הטריפל של HOT

התוכנית: ביטול ההנחה על החבילות לעומת מחירי המוצרים הבודדים, במטרה לסייע למתחרות, פרטנר, סלקום ובזק. עם זאת, התהליך עשוי להימשך זמן רב

בדיונים שנערכו לאחרונה במשרד התקשורת, ולאור עמדותיהן של פרטנר, סלקום ובזק, נשקלת במשרד התקשורת האפשרות לבטל את הגנת הינוקא שהוענקה ל-HOT באמצע העשור הקודם, שאיפשרה לה למכור חבילות המשלבות מספר מוצרים, בהנחה יחסית על מחיריהם של אותם מוצרים לו היו נמכרים בנפרד.

 

 

כיום מוכרת HOT חבילות טריפל הכוללות את שירות הטלוויזיה, קו טלפון ודקות שיחה, ותשתית אינטרנט, ובמקביל מוכרת כל אחד ממוצרים אלו בנפרד. החברה מתמחרת את החבילות באופן המעניק ללקוח מחיר נוח יותר עבור הזמנת החבילה, לעומת הזמנת כל מוצר בנפרד, ואסטרטגיה זו איפשרה ל-HOT להגדיל במשך השנים את מספר הלקוחות הרוכשים ממנה חבילות שכאלה, לעומת לקוחות המחוברים רק לאחד או שניים ממוצריה.

 

על בזק, מאידך, נאסר למכור חבילה המשלבת מספר שירותי תקשורת, בשני מובנים: עקב ההפרדה המבנית בין הפעילות הקווית של בזק (טלפון ואינטרנט) לבין החברות הבנות (פלאפון, בזק בינלאומי  ו-yes), היא אינה מורשית כלל למכור חבילות הכוללות, למשל, טלפון, אינטרנט (תשתית וספק) וטלוויזיה. בנוסף, הותר לה למכור חבילות המשלבות קו טלפון וקו אינטרנט, אך במחיר שאינו מגלם הנחה על הזמנת שני המוצרים הללו בנפרד (חבילה המכונה "פריקה").

 

בעוד ההקלות ל-HOT במכירת החבילות המשולבות היו מובנות בעת שהחברה החלה להתחרות בבזק, מתחרותיה טוענות בתקופה האחרונה כי כבר מזמן חלפה התקופה שהחברה היתה זקוקה להגנה, ולמעשה התוצאות הכספיות שהציגה בשנים האחרונות, והמחירים הנמוכים שהציגה בכניסתה לעולם ספקיות האינטרנט, מוכיחים כי לחברה יש כח רב שיש להגבילו.

 

לא מהלך מיידי

במשרד התקשורת בוחנים את הנושא, והטיפול המסתמן הוא הפיכת חבילות הטריפל ל"פריקות", במודל של בזק. אם יצא לפועל מהלך זה, HOT תידרש לתמחר מחדש את חבילות הטריפל כך שלא יגלמו הנחה לעומת רכישת המוצרים בנפרד. פרטנר וסלקום אינן מצויידות בפעילות טלוויזיונית, ולפיכך אינן יכולות להציע ללקוח חבילה אטרקטיבית כפי ש-HOT, המצויידת בפעילות שכזו, יכולה להציע.

 

בחברות מקווים כי שינוי מודל החבילות יאפשר להן לשכנע את הלקוחות הפוטנציאלים לרכוש מהם חלק מהשירותים, ומ-HOT (או yes) את שירות הטלוויזיה. בעתיד, כאשר השוק הסיטונאי יפעל, אמורות פרטנר וסלקום להציע בעצמן שידורי טלוויזיה על גבי תשתיות בזק ו-HOT.

 

עם זאת, בניגוד לפרסומים הבוקר, לא מדובר על מהלך הניתן ליישום באופן מיידי. שינוי שכזה אמור להיות מלווה בתהליך של שימוע, במסגרתו מודיע המשרד לחברה על כוונתו לבצע את השינוי, ומאפשר לה ולמתחרותיה להביע עמדה בנושא.

 

רק לאחר קבלת העמדות והגעה להחלטה יכול משרד התקשורת לשנות את רשיונה של החברה כך שיכלול את ההגבלה החדשה. גורמים במשרד התקשורת סבורים, עם זאת, כי יש בכוחו של המשרד להכריז על השינוי עוד טרם פרסום שימוע, על מנת ליצור לחץ על החברה ולגרום לה לבצע את השינוי מיוזמתה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התקשורת, משה כחלון
צילום: מוטי קמחי
מומלצים