בריאות מהביס הראשון: 16 מזונות-על לתינוקות
כולם יודעים שאחד הדברים החשובים להתפתחות תינוקות היא תזונה נכונה, שתספק להם את הויטמינים המינרלים והאנרגיה לה הם זקוקים כדי לגדול. ישנם מזונות שיעשו את העבודה טוב יותר מהאחרים. מדריך מיוחד למזונות העל לתינוקות

תזונה, יודע כל הורה, היא דבר חשוב. אך אצל פעוטות מהחשיבות עולה עוד יותר, מאחר שכל מערכות גופם מתפתחות במהירות וזקוקות לחומרי גלם טובים - שיספקו להן את הויטמינים, המינרלים והאנרגיה לה הם זקוקים. כמובן שחשוב לגוון בתזונת תינוקות, בדיוק כמו מבוגרים, אך ישנם מספר מזונות-על שמומלץ מאוד שיימצאו בתפריט של הקטנטנים שלכם. 

 

המזונות המוצגים במדריך זה מתאימים לתינוקות בני שישה חודשים ומעלה, כאשר חשוב להכין אותם בהתאם לכישורי האכילה של הפעוט שלכם. בנוסף מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים לפני שנותנים לתינוק בן פחות משנה ביצים, דגים, פירות הדר ויוגורט, כדי לוודא שהוא אינו מפתח תגובה אלרגית אליהם. ישנם מזונות, כמו בשר, פירות וירקות מרוסקים, אתם ניתן להציע לתינוק כבר מגיל ארבעה חודשים - אך לא לפני כן.

 

עוד על תזונת ילדים ותינוקות בערוץ הורים :

איך תדעו מה מאכילים את הילד בגן? מדריך

7 דרכים שיגרמו לתינוק שלכם לאהוב ירקות 

הילד לא אוכל? תני לאבא לנסות

 

1. בננות

בננות עשירות בפחמימות, שמספקות אנרגיה וסיבים, המסייעים לשמי על מערכת עיכול בריאה. מדובר במזון שמתאים במיוחד ליציאה מהבית, מאחר והקליפה שומרת על הפרי וניתן לקלף אותה בקלות.

 

כאשר אתם מגישים בננות לתינוקות צעירים, וודאו כי היא כבר בשלה לחלוטין ומעכו אותה היטב. תינוקות גדולם יותר יכולים לאכול אותה בחתיכות קטנות כ"מזון אצבעות", אבל גם אז חשוב להקפיד שהפרי בשל עלמנת שיהיה להם קל ללעוס ולעכל.  

 

2. בטטות

בטטות הן מקור מצויין לאשלגן, ויטמין C וסיבים ומקור מעולה לבטא-קרוטן, אנטי-אוקסידנט שמסייע במניעת סוגם שונים של סרטן ומנקה את הגוף מרדיקלים חופשיים. רוב התינוקות יעדיפו בטטות על פני ירקות אחרים, כיוון שיש להן טעם מתוק באופן טבעי. כשהם מבושלות ומעוכות הבטטות הופכות לעיסה חלקה שקל לתינוקות לאכול, אפילו כאלו שרק עושים את צעדיהם הראונים בתחום המוצקים.

 

3. אבוקדו

אבוקדו נחשב בטעות לירק, אבל למעשה מדובר בפרי. הוא מכיל יותר חומרים מזינים מכל מזון אחר בקבוצה ה הוא נמצא. יש לו את רמות הפרוטאין הגבוהות ביותר מכל הפירות והוא עשיר בשומן בלתי רווי - השומן ה"טוב" שעוזר במניעת מחלות לב.

 

גם כאן חשוב לוודא שאתם מגישים לתינוק אך ורק אבוקדו בשל. שטפו את הקליפה החיצונית, קלפו אותה ואז מעכו את "בשר" האבוקדו היטב. כיוון שמדובר במאכל עשיר בשומן, ייתכן שהתינוק שלכם יחוש שבע מהר יותר, לכן מומלץ להגיש אותו במנות קטנות יחסית לצד מזונות אחרים.

 

בננה. עשירה באשלגן (צילום: shutterstock)
בננה. עשירה באשלגן (צילום: shutterstock)

 

4. ביצים

ביצים הן מאכל שמלא בדברים טובים לגוף. החלבון מכיל בעיקר פרוטאין ואילו החלמון מספק לגוף אבץ וויטמינים מסוג A, D, E ו-B12. בנוסף מכל החלבון כולין, חומר שהוכח במחקרים כנחוץ להתפתחות בריאה של המוח.

 

באופן מסורתי אנשי מקצוע המליצו לרופאים בעבר שלא להאכיל תינוקות בביצים, בעיקר בחלבון הביצה, עד גל שנה בגלל החשש מפני אלרגיות. אבל בשנים האחרונות ישנם יותר ויותר מומחים שגורסים שצריך לנהוג כך רק בקרב משפחות שיש להן היסטוריה של אלרגיות.

 

כיוון שביצים הן אחד המקורת הטובים לפרוטאין וערכים תזונתיים חשובים נוספים, מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים כאשר התינוק מתחיל לאכול מזון מוצק ולראות מה ההמלצה לגביכם.

 

5. גזר

בגזר יש כמות גדולה מאוד של בטא-קרוטן, אנטי-אוקסידנט שמעניק לו את צבעו הכתום. בטא-קרוטן הופך לויטמין A בגוף והוא חשוב מאוד לתהליך הגדילה ולראייה תקינה. בישול גזר מוציא את הטעם המתוק הטבעי שלו, מה שהופך אותו למושך מאוד עבור תינוקות, שנולדים עם משיכה למתוק.

 

כאשר אתם בשלים גזר לקטנים שלכם וודאו שהוא מבושל היטב, עד שהוא מאוד-מאוד רך. לאחר מכן רסקו אותו או, אם התינוק שלכם כבר גדול מספיק בשביל "אוכל אצבעות", חתכו אותו לקוביות קטנות. 

 

6. יוגורט

יוגורט מעניק לתינוק שלכם סידן, פרוטאין וזרחן, שחשובים לעצמות ולשיניים חזקות ובריאות. ביוגורט ישנם גם חיידקים פורביוטיים, חיידקים "טובים" שמסייעים לעיכול ותומכים במערכת החיסונית.

 

חשוב לבחור ביוגורט מחלב מלא, ולא דל-שומן, כיוון שתינוקות זקוקים לשומן בתזונה שלהם. בנוסף מומלץ להימנע מיוגורט בטעמים, כיוון שהם מכילים רמות גבוהות של סוכר. אם אתם רוצים לתת ליוגורט טעם נוסף, אתם יכולים להוסיף מעט מחית פירות.

 

חשוב לדעת כי תינוקות בני פחות משנה עלולים לפתח תגובה אלרגית לפרוטאין שבחלב, ממנו עשוי היוגורט, ולכן כדאי גם במקרה הזה להתייעץ עם רופא הילדים לפי שמגישים אותו לתינוק בפעם הראשונה.  

  

7. גבינה צהובה

גבינה צהובה גם היא מקור טוב לפרוטאין, החשוב כל כך לגדילה, ומכילה גם סידן, החשוב כל כך לשמירה על עצמות ושיניים חזקות. בנוסף היא מכילה כמות בריאה של ריבופלבין (ויטמין B2), שמסייע להפוך את הפרוטאין, השומן והפחמימות לאנרגיה. כיוון שגבינה צהובה עלולה לגרום לחנק, חשוב לחתוך אותה לחתיכות קטנות מאוד. היא טובה במיוחד לתינוקות קצת יותר גדולים, שכבר יכוליםלאכול "אוכל אצבעות" ורגילים לטקסטורות שונות.

 

8. עוף

עוף הוא מקור חשוב לפרוטאין ולויטמין B6, שמסייע לגוף להפוך את המזון לאנרגיה. חשוב שתינוקות יאכלו בקביעות מזונות המכילים כמות מספקת של פרוטאין, שתתמוך בגדילה המואצת שלהם. אם התינוק שלכם אינו אוהב את הטעם של העוף, ניתן לערבב אותו עם פירת וירקות שהטעם שלהם מועדף עליו.

 

9. פירות הדר

פירות הדר, הכוללים בין היתר תפוזים, לימונים ואשכוליות, הם מקור נהדר לויטמין C, שעוזר לבנות את הקולגן שבשרירים, בעצמות וברקמות גוף אחרות. ויטמין C גם מסייע לריפוי של פצעים ועוזר לספיגה שך ברזל מהמזון.

 

פירות הדר מכילים גם אשלגן, מינרל שמסייע לפעולת השרירים ובעל תפקיד חשוב לשמירה על מאזן הנוזלים בגוף לעתים פירות הדר עלולים להיות חומצתיים מדי עבור תינוקות, ולכן מומלץ להמתין ולהגיש אותם רק אחרי גיל שנה. 

 

אפונה. מקור מצויין לסיבים תזונתיים (צילום: shutterstock)
אפונה. מקור מצויין לסיבים תזונתיים (צילום: shutterstock)

 

10. בשר אדום

בשר אדום מספק לגוף ברזל בצורה שנספגת בקלות רבה יותר, ולכן הוא חשוב מאוד לתינוק. הברזל מסייע לתאי הדם האדומים להעביר חמצן לתאי הגוף השונים והוא חשוב מאוד להתפתחות המוח. למרבה הצער, מחסור בברזל, שעלול לגרום לאורך זמן בעיות התנהגות וריכוז, הוא אחת הבעיות הנפוצות בילדים. לכן חשוב לוודא שהתינוק שלכם מקבל כמות מספקת של ברזל בתזונה שלו, מבשר אדום וממקורות נוספים. לתינוקת קטנים ניתן להגיש מחית של בשר אדום וירקות. תינוקות גדולים יותר, שכבר מסוגלים ללעוס, יכולים לאכול קוביות קטנות של בשר מבושל.

 

11. דלורית

דלורית מאוד אהובה על תינוקות, כיוון שהיא בעלת טעם מתקתק. היא מקור טוב לבטא-קרוטן, ויטמין C, אשלגן, סיבים תזונתיים, ויטמינים מקבוצת B ואפילו מעט חומצות שומן מסוג אומגה 3.

 

מאוד קל הכין בבית דלורית. פשוט אדו או הרתיחו אותה עד שהיא רכה, ואז מעכו אותה למחית רכה. מומלץ להכין כמות גדולה, כיוון שלרוב לא רק התינוק יאכל ממנה, אלא כל בני המשפחה.

 

12. דגים

דגים הם מקור מצויין לפרוטאין, שכאמור חשוב לגדילה תקינה של תינוקות. דגים שומניים, כמו סלמון, מספקים ויטמינים מסיסים בשומן, כמו גם שומנים חיוניים כמו DHA, שחשובים להתפתחות המוח והעיניים ולמערכת חיסון בריאה. 

 

דגים עלולים לגרום לאלרגיות, לכן חשוב לשוחח עם רופא הילדים לפני שמוסיפים אותם לתפריט התינוק. ברגע שקיבלתם את האו.קיי ההמלצה היא לתת לתינוק שתי מנות דגים בשבוע, כשחשוב להקפיד שהם יהיו בעלי רמות כספית נמוכות.

 

13. עגבניות

עגבניות עשירות בליקופן, הפיגמנט האדום נמצא בהן ומתפקד כאנטיאוקסידנט שעוזר למנוע סרטן ומחלות לב. הליקופן יכול להיספג בגוף בצורה יעילה יותר אם העגבניות בושלו קודם לכן עם שמן. לכן מומלץלהכין רוטב עגבניות לפסטה על ידי בישול העגבניות עם מעט שמן זית. רסקו את הרוטב היטב עבור האכלנים המתחילים.

 

חשוב להדגיש כי רוטב שמכינים בבית מכיל רמות נמוכות בהרבה של סוכר ומלח, לעומת רוטב קנוי - מה שטוב לכל המשפחה. ואם במקרה אין לכם עגבניות טריות, עגבניות מקופסה יעשו את העבודה גם כן.

 

14. אפונה

אפונה "מתפוצצת" מויטמין K, ויטמין שלצד סידן מסייע לבניית עצמות בריאות. אפונה היא גם מקור טוב לאנטיאוקסידנטים ויטמין C ו-A,

כמו גם לחומצה פולית וויטמינים מקבוצה B. הוספת אפונה לצלחת של התינוק שלכם תהווה עבורו מקור מצויין לסיבים, שמחקרים הראו כי מרבית התינוקות והילדים לא אוכלים תזונה עם כמות מספקת שלהם. מחית של אפונה היא דבר פשוט מאוד להכנה - ובעל טעם נהדר ואהוב מאוד על תינוקות.

 

15. ברוקולי

ברוקולי הוא מזון-על של ממש, כיוון שהוא מהווה מקור טוב לויטמין C ומכיל גם בטא-קרוטן, חומצה פולית, סידן וסיבים. בישול ברוקולי במים מוריד את כמות הויטמין C לחצי, לכן עדיף לבשל אותו באדים או במיקרוגל. אם התינוק שלכם לא "משתגע" על הטעם של הברוקולי, ערבבו אותו עם ירקות בעלי טעם מתקתק כמו בטטה או דלוריות.  

 

16. פסטה

פסטה עשירה בפחמימות, שהן ספק האנרגיה החשובים של הגוף. הטעם העדין והצורות הכייפיות גורמות לכך שהפסטה היא מאכל מושך - בכל הגילאים. רוב הפסטות מועשרות בויטמינים ומינרלים, כמו חומצה פולית, ברזל וויטמינים מקבוצה B. פסטה מחיטה מלאה מספקת גם סיבים תזונתיים, אך המרקם שלה עלול להיות קשה מדי עבור תינוקות רכים. פסטה בצורות קטנות, שמבושלת עד שהיא רכה מאוד, יכולה להיות מזון אצבעות מעולה לתינוקות גדולים יותר ולפעוטות.

 



 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה בריאות מהביס הראשון: 16 מזונות-על לתינוקות
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    תזונת תינוקות. אל תשכחו לגוון
    צילום: shutterstock
    ynet ספיישל
    תמר אלפיה
    נירית צוק
    אלי זוהר ניב
    ליאת קרן
    חיים עמית
    גיל ונטורה
    דני גיל
    דפנה תייר
    ענת לב אדלר
    ערוץ בריאות השן
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים