שתף קטע נבחר

כביש 6 איטי מדי? הכנסת תומכת בנסיעה-חינם

מליאת הכנסת אישרה בתמיכת 29 ח"כים וללא מתנגדים או נמנעים, הצעת חוק הקובעת כי נהג לא יחוייב בתשלום על נסיעה בכביש 6, אם מהירות הנסיעה תהיה נמוכה כתוצאה מעיכובים בכביש

כביש 6 שוב פקוק? הצעת חוק לפטור מתשלום אגרה אושרה במליאת הכנסת. מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (ד') הצעת חוק, לפיה נהגים שייתקלו בעיכובים משמעותיים בזמן הנסיעה בכביש 6, לא יחוייבו בתשלום. ביום ראשון אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה, למרות התנגדותו של שר האוצר, יובל שטייניץ, שאף כינה אותה "אבסורדית".

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

יש פקק בכביש? הזכיינית לא תגבה אגרה (צילום:  עידו ארז) (צילום:  עידו ארז)
יש פקק בכביש? הזכיינית לא תגבה אגרה(צילום: עידו ארז)
 

 

"פגיעה בתכלית הכביש"

הצעת החוק, שאושרה היום בקריאה טרומית, תועבר כעת לוועדת הכלכלה להכנה לקריאה ראשונה. לקראת הדיונים בוועדה, יידרש משרד התחבורה לקבוע את התנאים שבהם לא תוכל זכיינית הכביש לגבות אגרה מהנהגים. בין השאר, יקבע המשרד מה משך הזמן שייחשב לעיכוב, ומה הסיבות שבהן יחשב עיכוב לבלתי-נמנע - למשל תאונת דרכים, או ליקויים שנגרמו בגלל מזג האוויר.

 

על-פי הצעת החוק, אותה יזמה ח"כ יוליה שמלוב ברקוביץ', עומסי תנועה בכביש 6 מאריכים משמעותית את זמני הנסיעה, וגורמים לכך שהנהגים "אינם זוכים לשירות אותו ביקשו לקבל עבור דמי האגרה ששילמו - חיסכון בזמן". בדברי ההסבר של הצעת החוק, מבהירה ברקוביץ' כי "הפגיעה בחיסכון בזמן חותרת תחת תכליתו של כביש 6".

 

כמה תעלה ההצעה למדינה?

למרות שאושרה בוועדת השרים ובמליאה, המשך קידומה של הצעת החוק אינו צפוי להיות קל. הבעיה המרכזית תהיה בחינת ההשלכות המשפטיות והכלכליות של ההצעה. ראשית, יתכן כי זכיינית הכביש תראה בהצעה משום הפרה של החוזה שחתמה עם המדינה.

 

בנוסף, המדינה עצמה עשויה לראות עצמה נפגעת, שכן על-פי החוזה, אם הזכיינית אינה מצליחה לגבות סכום שנקבע מראש, מחויבת המדינה להשלים את ההפרש. יתרה מכך - מעל סף הכנסות שנקבע מראש, מחויבת הזכיינית להעביר למדינה נתח מהכנסותיה. לכן, פגיעה בהכנסות הכביש עלולה להקטין את התשלום שמעבירה לה הזכיינית.

 

יש לציין כי בשנה שעברה יזם ח"כ אחמד טיבי הצעת חוק דומה, שביקשה לתת הנחה של 50% לנהגים שיתעכבו בנסיעה בכביש 6. אלא שאז התנגדה הממשלה להצעה, ולכן היא נדחתה במליאת הכנסת.

 

שר התחבורה, ישראל כץ, הסביר אז כי "הענקת ההנחה תחייב את המדינה לפצות את הזכיין בסכום של בין 15 ו-20 מליון שקלים בשנה. שינוי בשיעור האגרה שלא על פי מנגנוני העדכון שנקבעו בחוזה הזיכיון, או מתן פטורים או הנחות מעבר למה שנקבע בחוזה, (יהוו) שינוי תנאי המכרז ושינוי חוזה הזיכיון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
שר האוצר, יובל שטייניץ: "אבסורד"
צילום: אוהד צויגנברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים