מדענים: יש ראיות לקיום "החלקיק האלוהי"

המדענים במאיץ החלקיקים בגבול שווייץ-צרפת הכריזו כי מצאו ראיות לקיום "בוזון היגס" ("החלקיק האלוהי"), החוליה החסרה במודל הסטנדרטי של היקום. "זוהי תוצאה ראשונית, אבל אנחנו חושבים שהיא מאוד חזקה ומוצקה"

המדענים במאיץ החלקיקים שעל גבול שווייץ- צרפת (CERN) הכריזו היום (יום ד') כי יש בידיהם ראיות לקיומו של "בוזון היגס" (או בשמו האחר "חלקיק אלוהי"), שמעניק מסה לכל האטומים בעולם. משמעות ההכרזה היא שהאנושות עשתה צעד נוסף וחשוב במיוחד בדרך להבנת אופן פעילותו של היקום. ynet העביר שידור חי ממרכז "סרן"

עוד חדשות בעולם :

• גן בוואריה: הכל על הבירגארטן
  •

"חוקרי סרן גילו חלקיק תת-אטומי שעשוי להיות בוזון היגס", נמסר בהודעת מרכז "סרן".

(צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
    (צילום: רויטרס)

"זוהי תוצאה ראשונית, אבל מאוד מוצקה"

ראש אחת מקבוצות המדענים ב"סרן", ג'ו אינקנדלה, אמר כי הנתונים שהתקבלו במהלך המחקר הגיעו לרמה של ודאות הנדרשת לגילוי "החלקיק האלוהי". עם זאת, הוא לא אישר שהחלקיק החדש שהתגלה הוא אכן "בוזון היגס" הקטן והחמקמק. "זוהי תוצאה ראשונית, אבל אנחנו חושבים שהיא מאוד חזקה ומוצקה".

"התקדמנו צעד נוסף בהבנה שלנו את הטבע", אמר המנהל הכללי של "סרן" הפיזיקאי הגרמני רולף הויר.

ג'ון וומרסלי, מנכ"ל מועצת המתקנים המדעיים והטכנולוגיים בבריטניה אמר: "אני יכול לאשר שהחלקיק שהתגלה תואם את התיאוריה של בוזון היגס". דבריו נאמרו בלונדון במקביל לפרסום ההודעה ממאיץ החלקיקים.

בוזון היגס הוא "החוליה החסרה" של המודל הסטנדרטי של היקום: קיומו מסביר את המסה של שאר החלקיקים. הוא היחיד מבין החלקיקים היסודיים שמרכיבים את המודל הסטנדרטי של הכוחות והחלקיקים בטבע, שטרם התגלה. מדענים רבים סבורים שהמודל הסטנדרטי של החלקיקים והכוחות בטבע יקום ויפול על גילויו של חלקיק היגס או שלילת קיומו.

יום חגם של המדענים. הפיזיקאי פיטר היגס שחזה את קיום החלקיק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
    יום חגם של המדענים. הפיזיקאי פיטר היגס שחזה את קיום החלקיק(צילום: AFP)

פרופ' עילם גרוס מהמחלקה לפיזיקה במכון ויצמן, המשמש ראש אחת הקבוצות המחפשות את "החלקיק האלוהי", הסביר אמש ל-ynet שאת כל החלקיקים מגלים דרך העקבות שהם משאירים: "למעשה אנחנו לא רואים אף חלקיק". לדבריו, "בהחלט ייתכן שאנחנו על סף של גילוי. אם החלקיק שם, אז הגיע הזמן לגלות אותו".

בשנים האחרונות נערכו במאיץ החלקיקים של סרן, שערכו נאמד ב-10 מיליארד דולר, ניסויים שמטרתם הבנת התופעות "חומר אפל" ו"אנטי-חומר". בסופו של דבר הם נועדו להבין את תהליך יצירת היקום, שעל פי תיאוריה מקובלת נוצר במפץ הגדול לפני מיליארדי שנים.

עבור המדענים, מציאת החלקיק היא המפתח לאישור המודל הסטנדרטי של הפיזיקה שמסביר מה מעניק מסה לחומר ומכאן - כיצד נוצר היקום. שתי קבוצות חוקרים, ATLAS ו-CMS, עובדות באופן נפרד בסרן, כדי להבטיח דיוק מרבי. אלפי מדענים מעורבים במחקר, בהם גם ישראלים רבים.

Read this article in English