שתף קטע נבחר

40 לחברת אטארי: זכרונות מפוקסלים

חזרה לימי הפריצה של פונג, לסטיב ג'ובס וסטיב ווזנייאק ששברו קירות ולהולדת הסנייק הראשון: אי אפשר לתאר את ההיסטוריה של הגיימינג מבלי להקדיש תשומת לב לחברה שהתחילה את הכל בשנות ה-70. חלק א'

אטארי חגגה בשבוע שעבר יומולדת 40. החברה שהוקמה בסוף יוני 1972 מייצגת יותר מכל גוף אחר את שנותיה הראשונות, מלאות הגילויים והחידושים על כל צעד ושעל, של תעשיית המשחקים. אמנם אטארי של היום רחוקה מלהיות המשך ישיר של החברה ההיא, שניתן לומר שהפסיקה להתקיים ב-1984. אבל יום ההולדת ה-40 של החברה, השם, המותג, הוא הזדמנות מצויינת להיזכר בתרומות שלה לעולם המשחקים בתריסר השנים הללו, ובעיקר בין 1977 ל-1982, חמש שנות שלטונה של קונסולת המשחקים הביתית לא הראשונה, אפילו לא השנייה, אבל זו שסיפקה למשחק הוידאו הביתי את מקום הכבוד שלו בסלון הממוצע  - האטארי 2600.

 

עוד ב-games:

 

Pong - 1972 

היכן שהכל התחיל בשביל אטארי, כחיקוי של משחק "טניס שולחן אלקטרוני" של קונסולת המשחקים הביתית הראשונה, ה-Odyssey של חלוץ הטלוויזיה רלף בר.

 

ההצלחה של מכונת פונג הובילה את אטארי לייצר קונסולת פונג ביתית עם מספר וריאציות על המשחק - וזו הפכה למשחק הוידאו הביתי הפופולרי הראשון. זו, בתורה, נתנה השראה לנינטנדו להיכנס לתחום משחקי הוידאו עם קונסולות פונג משלה, עם אפילו יותר וריאציות על ה"ספורט" החדש.

 

 

Breakout - 1976

המשימה ליצור גרסה לשחקן אחד של פונג, שבו הכדור משמש לשבירת קיר של לבנים, הוטלה על כתפי סטיב ג'ובס הצעיר, וזה "האציל" אותה לידי חברו לעסקים, סטיב ווזנייאק. ווזנייאק הצליח לתכנן את המשחק המבוקש בארבעה ימים ללא שינה, ובפחות ממספר השבבים המבוקש - 42 במקום 50. אבל העיצוב שלו היה מתוחכם מדי בשביל אטארי, שטענה שכל קיצורי הדרך של ווזנייאק יהפכו את המשחק לקשה לייצור המוני, ותכננה אותו מחדש עם 100 שבבים.

 

התוצאה הייתה זהה פונקציונלית לגרסה של ווזנייאק, והפכה לאחד מלהיטי אטארי המוקדמים ולבוראת ז'אנר "שבירת הקירות" על מותגיו המפורסמים, כמו ארקנויד.

 

 

Combat - 1977 

"קומבט" היה אחד ממשחקי ההשקה של קונסולת האטארי התומכת בקלטות משחק הראשונה, ה-Atari VCS (מאוחר יותר ה-Atari 2600). הוא נבחר להיות המשחק שימכר בחבילה עם הקונסולה, עד שהוחלף על ידי פקמן חמש שנים מאוחר יותר - וזו הסיבה שאם יש לך זכרונות אטארי - סבירות גבוהה שהם מתחילים כאן.

 

"קומבט" הציע 27 גרסאות של קרבות טנקים ומטוסים ראש בראש לשני שחקנים. הוא היה אחד מהמשחקים המגוונים והמשוכללים לזמנו, עם פיצ'רים מתקדמים/יצירתיים כמו עננים שניתן להתחבא בתוכם, סוגי תחמושת שונים (כמו קליעים מונחים וכאלה שחוזרים מקירות), אפשרות להפוך לבלתי נראה בעת שאתה לא יורה וקרבות א-סימטריים של שלושה מטוסים קטנים נגד אחד גדול.

 

 

Surround - 1977 

עוד אחד ממשחקי ההשקה של האטארי 2600 היה מבוסס על Blockade, מכונת משחק שהושקה שנה לפני כן על ידי חברה אמריקאית בשם Gremlin (לא קשורה למפתחת הבריטית המאוחרת יותר בשם זה) זה יהיה חותמה העיקרי, אולי היחיד, על עולם הגיימינג. אתם אולי מכירים אותו טוב יותר כ"סנייק".

 

סוג המשחקים שהוליד את סנייק נועד לשניים, שחקן מול שחקן או שחקן מול מחשב, והמטרה הייתה לאלץ את היריב שלך להתרסק לתוך הנתיב שהוא ואתה משאירים מאחוריכם ולהימנע מגורל דומה. Surround הפך את הקונספט לפופולרי, והוא צבר עוד יותר פופולריות לאחר שדיסני אימצה אותו בתחילת שנות השמונים לאחד מהמשחקים הקטלניים שהבינה המלאכותית מאלצת את גיבור הסרט Tron להשתתף בהם.

 

 

Adventure - 1979

נחשב למשחק הפעולה-הרפתקה הראשון בהיסטוריה, ולאב הקדום של סדרת זלדה וכל קרוביה. יוצר המשחק, וורן רובינט, הצליח להכניס ב-4 ק"ב של משחק אטארי 2600 (רק מאוחר יותר הופיעו משחקים שיכלו לנצל 8 ק"ב של זכרון) עולם משחק שלם כולל מבוכים, מבוכים שצריך לנווט בחושך, טירות, דרקונים שיכולים לבלוע את השחקן ולשאת אותו בבטן למקומות אחרים בעולם; ומגוון חפצים שאפשר לקחת, לזרוק ולהשתמש בהם, כמו מפתחות, גשר נייד, חרב ומגנט שמושך אליו חפצים אחרים.

 

Adventure ידוע בחידוש נוסף: הוסתרה בו ביצת ההפתעה (Easter Egg) הראשונה בהיסטוריה של הגיימינג. רובינט שילב במשחק מסך סודי שהכיל את את השורה "נוצר על ידי וורן רובינט". למה להכניס קרדיט ליוצר המשחק במסך סודי? כי אטארי לא הסכימה לתת קרדיט למפתחי המשחקים שלה - עוד על הנושא הזה בחלק השני של הכתבה.

 

 

Asteroids - 1979 

אסטרואידים גדולים שנפגעים והופכים לאסטרואידים קטנים - עוד קלאסיקה מוקדמת שהייתה מבוססת על רעיון פשוט וגאוני. עדיין אחד מהמשחקים הממכרים והמאתגרים של "תור הזהב" המיתולוגי, ומשחק שיחד עם Space Invaders של Taito אחראי לפופולריות הגדולה של ז'אנר משחקי ה"חלל" בשנות השמונים.

 

 

בחלק השני של הכתבה: עוד שישה זכרונות מעצבים (וחלקם, הפעם, גם כואבים) מימי גדולתה של אטארי.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: games.co.il
ימי הגיים אובר, הג'ויסטיק סטיק והפיקסלים
צילום: games.co.il
מומלצים