שתף קטע נבחר

חוק שחר גרינשפן יצא לדרך - הקץ להסדר טיעון?

עסקת הטיעון שזיעזעה את המדינה לא תחזור על עצמה - נפגעי תאונות דרכים שנגרמו על-ידי נהגים שיכורים או בני משפחותיהם, יוכלו מעתה להיות מעורבים בהליכים נגד הנהג הפוגע. בעיקר לפני הסכמה על עסקת טיעון

אושר בכנסת: "חוק שחר גרינשפן". מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (ד') הצעת חוק, לפיה נפגעי תאונות שנגרמו על-ידי נהג שיכור, יהיו מעורבים בהליכים המשפטיים. ההצעה קובעת כי נפגעי תאונות שפציעתם תוגדר כ"קשה", או בני משפחה של קורבנות תאונה, יהיו זכאים להביע את עמדתם בפני התביעה, לפני קבלת החלטה בעניינו של הנהג הפוגע - ובעיקר לפני הגעה להסדר טיעון.

 

את הצעת החוק, שאושרה היום בקריאה טרומית, יזם ח"כ זאב בילסקי, בעקבות תאונת הדרכים שבה נפגעה באורח קשה שחר גרינשפן, בנובמבר 2009. התאונה נגרמה כתוצאה מאיבוד שליטה של נהג שיכור, שעלה על אי תנועה עליו עמדה גרינשפן. במסגרת הסדר טיעון שאושר בבית משפט, הוטלו על הנהג שפגע בגרינשפן עונש של 600 שעות שירות לתועלת הציבור, פסילת רישיון לשש שנים, וקנס של 1,000 שקל.

 

שחר גרינשפן בדיון בדיון בבית המשפט העליון בחודש שעבר (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
שחר גרינשפן בדיון בדיון בבית המשפט העליון בחודש שעבר(צילום: גיל יוחנן)

 

שר המשפטים, יעקב נאמן, הסביר היום לחברי הכנסת כי הצעת החוק של בילסקי נועדה לאפשר לנפגעי העבירות - או לבני משפחותיהם - לקבל מידע אודות ההליכים המשפטיים, וכן להביע את עמדתם באשר לעיכוב ההליכים או הסדר טיעון המתגבש בין הנאשמים והתביעה.

 

ראוי להזכיר כי בשנה שעברה אושר חוק דומה שיזם בילסקי וזכה גם הוא לכינוי "חוק שחר גרינשפן", אלא שאז נכללו בו רק נפגעי תאונות "פגע וברח". הצעתו החדשה נועדה להכליל את נפגעי תאונות השכרות בחוק הקובע את זכויותיהם של נפגעי עבירות. ביום ראשון האחרון (8.7) אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה. לאחר אישורה היום במליאה, תועבר ההצעה להכנה לקריאה ראשונה בוועדת חוקה, חוק ומשפט.

 

"אם השופטת הייתה רואה את שחר"

הסדר הטיעון בעניינו של מרק פטריק, הנהג שפגע בגרינשפן, פורסם על-ידי אחותה יעל, ועורר סערה ציבורית. ביקורת חריפה נמתחה על הפרקליטות, ובית המשפט שאישר את ההסדר. בינואר האחרון אף עתרה משפחת גרינשפן לבג"ץ, בבקשה לבטל את הסדר הטיעון ולבטל את גזר הדין שניתן בעקבותיו לנהג הפוגע. לטענת המשפחה, הסדר הטיעון סוטה במידה קיצונית ממתחם הסבירות.

 

ח"כ זאב בילסקי הרבה להתבטא בעניין התאונה. בדיון שנערך במליאת הכנסת בעניין חוק הנוגע לנפגעי תאונות "פגע וברח", אמר כי "אני בטוח שאם השופטת היתה רואה את שחר גרינשפן, מגיעה אליה, כשהדבר היחידי שהיא יכולה להזיז זה העפעפיים... לא היה מסתיים העניין הזה בעסקת טיעון עם 1,000 שקל קנס ועבודות לתועלת הציבור. לא יכול להיות".

 

ראוי לציין כי בדיון שנערך בחודש שעבר בבג"ץ, הודתה נציגת הפרקליטות כי הסדר הטיעון עם הנהג הפוגע אכן היה "מקל באופן קיצוני". למרות שהפרקליטות מתנגדת לביטולו, אמרו שם לשופטי בג"ץ כי "אין ספק שנעשו טעויות. עם זאת... הוכנס נוהל בתביעות המשטרתיות, שמבהיר כיצד על התובע לפעול במקרים של תאונה שבה יש פגיעה גופנית קשה. בנוסף, רועננו נהלים קיימים כמו לעניין הצגת הסדרי טיעון בפני בית המשפט".

 

בדבריו בפני המליאה היום, התייחס השר נאמן למקרה של שחר גרינשפן, וציין כי הממשלה תומכת בהצעת החוק "על מנת שלא נחזור על פרשת גרינשפן... המהלך של הכללת עבירות (תעבורה) בחוק זכויות נפגעי עבירה הוא ראוי ורצוי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנהג הפוגע, מרק פטריק
צילום: גיל יוחנן
ח"כ זאב בילסקי: הסדרים מקלים על נאשמים
צילום: חיים צח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים