מלחמות המים המינרליים: איזה מותג הכי יקר?
חצי שנה לאחר ההשוואה הקודמת - שבנו לבדוק באמצעות אתר המחירים, כמה עולים מים מינרליים ממותגים שונים בחנויות שונות. למרות שהמחירים ירדו, התוצאות מטרידות יותר הפעם, שכן צרכן עלול לשלם פי 9 על אותם המים בדיוק של אותו מותג
- ההשוואה הקודמת: בקבוקים קטנים - תשלום בגדול עין גדי מזהירה: חיידקים בשישיות מים זיהום בבקבוקי עין גדי: האם החיידק מסוכן?
לצורך כך, בחרנו 6 מוצרי מים מתוך אתר ההשוואות. את המחירים סידרנו לפי כמות של 1 ליטר (1000 מ"ל), מההפרש הגדול לקטן, והנה התוצאות:
אז מי הרשת היקרה ביותר? בתואר המפוקפק זוכה די בקלות רשת עדן טבע מרקט, עם 3 מוצרי מים יקרים. שניים מתוכם מחזיקים את ההפרשים המובילים: מי עדן שישיית ליטר וחצי, יקר ב-56% מהאלטרנטיבה הזולה ביותר אצל המתחרות. גם מותג המים המסוננים של אקווה נובה נמצא בראש: שישייה של 2 ליטר, יקרה ב-33% לעומת הרשתות המקבילות.
את התואר הרשת הזולה ביותר גורפת רשת רמי לוי, אך לא בקלות. הרשת עומדת איתן כאשר לה אין אף מוצר "הכי יקר" בקטגוריה. לשופרסל יש מוצר יחיד שנחשב ליקר ביותר - קטקטים, שמוביל "בגאון" את טבלת המחירים ושמחירו גבוה בכ-25% לעומת רמי לוי, המתחרה הזולה ביותר בקטגוריה. עוד התברר, כי מחיר יחידה אחת של קטקטים עולה 2 שקלים, בעוד ששישיה עולה 12.20 שקל.
לכאורה ההחלטה היתה קלה, אך אם נבחן את את יתרת המחירים שבין 2 המועמדות ניתן לראות ששופרסל זולה מרמי לוי ב-2 מותגים. עם זאת, לא די בכך ולכן הפרס נותר במקומו.
אבל פי 15?
גם הפעם בדקנו גם מה ההפרשים בתוך מותג מי עדן ובין המותגים השונים. הבדיקה העלתה כי בתוך המותג, עבור אותם המים בדיוק בשינוי סוג בקבוק, יש הפרש של -920% (פי 9) יותר בין הזול ביותר ליקר ביותר. יצא יד הגורל ששניהם באותה הרשת - שישיית 1.5 ליטר של שופרסל מול הקטקטים, גם של שופרסל.
בבחינת ההשוואה הקודמת, שבוצעה בחודש מרס, התברר כי אותה בדיקה בדיוק עמדה על הפרש של כ-742% (פי 7.5). המדקדקים יאמרו כי בפעם הקודמת בדקנו רק 3 רשתות מול 4 כיום, ולכן בדיקה נוספת של 3 הרשתות בלבד הותירה את האחוזים כפי שהם (920%).
בנוסף, שבנו ובדקנו מה גודל האסון כשהשוואנו את המוצר היקר ביותר בטבלה אל הזול ביותר בטבלה. גם כאן חסרו אמנם מותגים, נביעות למשל, אך יישרנו קו עם אלו שנבדקו ומצאנו כי ההפרש המירבי הנמדד בין מותג המים הזול ביותר ליקר ביותר, עומד החודש על 1,532% (פי 15 בממוצע), מול הפרש נמוך יותר של כ- 1,274% בחודש מרס השנה (פי 12).
האם עליית אחוז ההפרשים זה רע? התשובה היא לא בהכרח. העמדנו את מחירי מרס עבור ששת המוצרים מול מחירי אוגוסט, בדקנו את אחוז ההפרש וגילנו משהו מאוד מעניין:

להשוואה זו הוספנו את טבלת אחוז ההפרשים בין התקופות:

ניתן לראות כי המחירים ירדו ברוב המותגים בכל הרשתות וכי בשתי רשתות מתוך שלושת הנבדקות הממוצע הכללי היה שלילי. כלומר הרשתות מגה ושופרסל חתכו בבשר.
הורדת מחירים במותגים המובילים וקיבוע מחירי המותג היקר ביותר, כמו לקטקטים, הביאה למרווחי ההפרש הגבוהים יותר, אותם ראינו כשהמובילה בהורדת המחירים היתה מגה, עם ממוצע הוזלה של כ-8%, אחריה שופרסל עם ממוצע הוזלה של כ-6%, ואחרונה רשת רמי לוי עם עליית מחירים של ממוצעת של כ- 2% בהשוואה למחירי מרס 2012.
כך הפך פי 12 הפך לפי 15 ופי 7 הפך לפי 9 בחמישה חודשים, כשברקע פצחה לה שוב מלחמת הפרסום בין המסנן של האלטרנטיבה החשמלית אל מול מי המעיינות. עכשיו רק נותר לצרכן לנסות ולהבין מדוע עליו לשלם פי 9 על אותם מים בדיוק של אותו מותג ומה רע במי הברז שעולים לנו רק 8.6304 שקל למ"ק ושאותם שתינו כל הילדות.
הכותב הוא שותף ומנכ"ל Acovado המתמחה בייעוץ בתחום האופטימיזציה והניתוח של בסיסי נתונים