שתף קטע נבחר

בגלל הרעש: עיכוב נוסף בקו המהיר ת"א-ירושלים

המשרד להגנת הסביבה הורה לרכבת להפסיק את העבודות במהלך שעות הלילה בסמוך למבשרת ציון, עקב מפגעי רעש חמורים שנגרמים לתושבים. המשמעות: עיכוב נוסף בסלילת הקו המהיר לירושלים, שהיה אמור להיפתח ב-2008. רכבת ישראל: הצו מסכן פרויקט לאומי

עיכוב נוסף בסלילת קו הרכבת המהיר בין תל-אביב לירושלים: המשרד להגנת הסביבה הורה לרכבת להפסיק את העבודות במהלך שעות הלילה, להקמת קו הרכבת בסמוך למבשרת ציון, עקב מפגעי רעש חמורים שנגרמים לתושבים. ברכבת ישראל חוששים כי בעקבות זאת, יחול עיכוב נוסף בסלילת הקו המהיר לירושלים, שאמור להתחיל לפעול ב-2017.

 

 

המשרד מסר צו אישי המורה על הפסקת העבודות הליליות באופן מיידי, למנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, ולמנהלי החברות העובדות מטעם הרכבת, מנכ"ל חברת "חופרי השרון" ומנכ"ל חברת שפיר. מהמשרד נמסר כי אי קיום הצו יגרור הפעלת אמצעי אכיפה, לרבות השבתת כלים וחקירה פלילית. הקנס על גרימת מפגע רעש עומד על 404 אלף שקל - לכל לילה בו יופר הצו.

 

ארדן: "התושבים זכאים לשקט"

זו תקופה ארוכה שתושבי מבשרת האזור מתלוננים כי עבודות הכלים הכבדים בשעות הלילה גורמות רעש חזק וחריג, המפריע לאורח החיים התקין שלהם. במשרד ציינו כי הצו הוצא לאחר איסוף עדויות ושורת מדידות רעש שביצע באזור בתי התושבים. "הצו מוגש בשל רעש בלתי סביר הנגרם מהעבודות", מציינים במשרד.

 

 

עבודות סלילת הקו המהיר (באדיבות רשות הטבע והגנים) (באדיבות רשות הטבע והגנים)
עבודות סלילת הקו המהיר(באדיבות רשות הטבע והגנים)

 

לא מדובר בפנייה הראשונה של המשרד. בחודש מאי האחרון הוא כבר דרש מהרכבת לעצור לאלתר את העבודות הליליות עקב מטרדי אבק ורעש, ואיים כי אם יימשכו - הוא ישקול לפתוח בחקירה פלילית והגשת כתבי אישום. במשרד מציינים כי פנייתם לא זכתה למענה והעבודות נמשכו. "הנהלת הרכבת התעלמה בעבר באופן בוטה ממספר פניות של המשרד", אומרים שם.

 

הקו המהיר אמור היה להפתח כבר בשנת 2008 אך התעכב בשל גורמים רבים, בהם בעיות תקציב והתנגדויות של ארגוני סביבה. הצו, שאוסר לבצע את העבודות בין 19:00 ל-7:00 בבוקר, עלול לגרום לעיכוב נוסף בעבודות סלילת קו הרכבת, אך ברכבת מתקשים להעריך מה לוחות הזמנים החדשים. עם זאת, בוועד התושבים של מבשרת טוענים כי הפסקת העבודות בלילה לא צפויה לעכב את לוח הזמנים לפתיחת הקו.

 

"זהו צעד ראשון ומבורך מצד השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ומשרדו, להפסקת המטרד אשר מדיר שינה מעינינו וגורם לנו ולילדינו לפגיעה משמעותית באורח החיים", נמסר מהוועד. "אנו חיים כל יום וכל לילה עם פיצוצים ואבק, הרעשות וזיהום אוויר, ללא כל הצדקה. לא ייתכן כי גורמים ממשלתיים ביניהם רכבת ישראל, משרד התחבורה ומשרד הפנים יתעלמו מתחנונינו לא לגרום לנו לסבל יום יום לילה לילה למשך ארבע שנים רצופות.

 

עוד ציינו התושבים, כי "אנו קוראים שוב לגורמים המעורבים כולל רכבת ישראל להפסיק את הכרייה ממזרח הסמוכה לבתי התושבים והגורמת לרעש בלתי נסבל ולבצע את הכרייה מכיוון שער הגיא, רחוק מכל ישוב... הגיע הזמן לעצור את הפיצוצים הנוראיים ולבצע את העבודה המבורכת להקמת קו רכבת חדש באמצעים יותר בריאים הן לתושבים והן לאיכות הסביבה".

 

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מסר כי "התושבים זכאים לשקט ושלווה בבתיהם בפרט בשעות הלילה. רכבת ישראל אינה מעל החוק ולא אאפשר לה להרוס את איכות חיי תושבי האזור".

 

רכבת ישראל: "כל מכשול ידחה את הפעלת הקו"

מרכבת ישראל נמסר: "צו של המשרד להגנת הסביבה מסכן פרויקט לאומי, של חיבור מהיר בין ירושלים ות"א, בהשקעה של כ-8 מיליארד שקל, אשר צפוי להביא למהפך תחבורתי - להפחתת זיהום האוויר ותאונות הדרכים בכבישים העמוסים העולים ויורדים מירושלים. כל מכשול ידחה את הפעלת הקו, יפגע ישירות בתושבי ירושלים ויביא לנזק כלכלי כבד למדינת ישראל.

  

"רכבת ישראל תפעל בכפוף לכל דין ובהתאם לכתוב בצו. יחד עם זאת, רכבת ישראל בוחנת את חוקיות הצו, שהתקבל מבלי שמוצה דיון בנושא ולאחר שנציגי המשרד לא הגיעו לסיורים באתר העבודות אליהם הוזמנו על ידי יו"ר הגוף המאשר, אשר אמון מטעם המדינה על שמירת ההיבטים הסביבתיים בזמן ביצוע העבודות.

 

"נציין גם כי הגוף המאשר, שרכבת ישראל פועלת על פי הנחיותיו בכל הקשור להיבטים סביבתיים מאויש בנציגי משרד הפנים ומשרד התחבורה וכמו כן בנציג מטעם המשרד להגנת הסביבה. הצו שהתקבל מתבסס על בדיקת מפלסי רעש שלא סופקה לחברת הרכבת ושאינה תואמת בדיקות קודמות שבוצעו בעבר ושתוצאותיהן הועברו למשרד להגנת הסביבה".

 

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי בניגוד לאמור, נציגיהם השתתפו בסיורים המדוברים, כולל אלה עם יו"ר הגוף המאשר. בכירים במשרד ציינו שקיימים אמצעים להפחתת הרעש ובמידה שיעשה בהם שימוש, תתאפשר המשך הפעלת הציוד בלילות, כך שכל עיכוב שעלול להיגרם בפרויקט הוא באשמת רכבת ישראל.

 

תגובת משרד התחבורה לא התקבלה עד למועד פרסום הכתבה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנת תושבים נגד העבודות
ארדן. "התושבים זכאים לשקט"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים