שתף קטע נבחר

צילום: AFP

בתיאבון: אובמה ורומני מאכילים בוחרים בקוּקיז

שני המועמדים לנשיאות ארה"ב מוכיחים שהם לא שונים מחברות מסחריות ומשגרים למחשבים אישיים של מצביעים מתלבטים "עוגיות פוליטיות" בדמות תשדירים. "אנחנו עוקבים אחריהם ברשת וברגע שזיהינו אדם שצריך 'לעודד' אותו לבוא להצביע, אנחנו שולחים לו 'קוקיז'", אמר ל-ynet גורם פוליטי אמריקני

האח הפוליטי הגדול עוקב אחרי הבוחרים האמריקנים ויודע עליהם כמעט הכול. אולם, השאלה היא אם הוא יצליח להביא אותם לקלפי. מי שחשב שחברות מסחריות שולחות "קוקיז" למחשבים אישיים כדי ללמוד על הרגלי הצריכה של הגולשים ושפוליטיקאים יהיו יותר צדיקים - טועה. לראשונה בהיסטוריה של הפוליטיקה האמריקנית, מטות הבחירות של שני המועמדים לנשיאות ארצות הברית, ברק אובמה ומיט רומני, משגרים למחשבי האזרחים "עוגיות פוליטיות".

 

בחירות בארה"ב 2012 - לכל הכתבות של CNN ו-ynet בעמוד מיוחד

 

המרוץ לבית הלבן - כתבות נוספות:

כל קול חשוב? לא באמריקה. כך עובדת השיטה

למה מתחלקים האמריקנים לחמורים ולפילים?

התגרשו, נרצחו וזה שקטף בוטנים. הצצה לנשיאים

תשכחו מניו יורק: המדינות שיכתירו הנשיא הבא

 

הבחירות לנשיאות ייערכו ב-6 בנובמבר ובימים אלה מוצפים רבבות מחשבים אישיים ב"עוגיות פוליטיות" - תשדירים וכרזות שעוצבו במיוחד עבורם של ידי מטות המועמדים. שליחת ה"קוקיז" היא אמצעי יעיל במיוחד למי שמנסה לאתר את קומץ המצביעים המתלבטים (כ-3 עד 5 אחוזים). 

 

תר אחר קולות הצעירים המאוכזבים. אובמה בניופורט, וירג'יניה (צילום: AP) (צילום: AP)
תר אחר קולות הצעירים המאוכזבים. אובמה בניופורט, וירג'יניה(צילום: AP)

 

גם לפני עידן ה"קוקיז", היה למטות המועמדים לנשיאות ארה"ב מידע די מדויק על המצב בשטח. בשתי המפלגות ידעו מי רשום כדמוקרטי ומי כרפובליקני. הרגלי הצבעה בעבר, תרומות למטרות צדקה, כתובת מגורים, גיל ואפילו תחביבים הם נתונים שבהם משתמשים מטות המועמדים כדי להעריך את נטייתם הפוליטית של האזרחים.

 

"לא מבזבזים זמן על מי שבטוח לא יצביע"

גורם פוליטי אמריקני שמעורה בנושא ה"קוקיז" אמר ל-ynet: "אנחנו לומדים כמה שווים בתי האזרחים, כמה מכוניות יש להם ואילו מגזינים הם קוראים. אנחנו יודעים את מצבם בבנקים, רמת השכלתם ולפי זה מעריכים לאיזו מפלגה הם נוטים להצביע".

לדברי הגורם, "אנחנו מרכזים את כל המידע שהיה עד היום על הרגלי בחירה קודמים של אזרחים, את הרגלי החיים שלהם, נתוני הצריכה שלהם - איפה הם קונים ומה הם קונים. את כל הנתונים הללו קונים מחברות, בנקים וחברות אשראי".

 

השלב הבא הוא להציק למי שנרשם להצביע ולשאול אותו מה הסטטוס שלו: בטוח יצביע? לא בטוח שיצביע? אולי יצביע? לא יצביע? "אנחנו מתעלמים מאנשים שאמרו בפירוש שיצביעו למתחרה או שלא יצביעו כלל", אמר הגורם הפוליטי. "אנחנו לא מבזבזים עליהם זמן ומחפשים אחר אנשים שעדיין לא החליטו במי לבחור ואם בכלל יצביעו - ואז מנסים לשכנע אותם. אנחנו צריכים למצוא את אלה שתומכים במועמד שלנו, אבל לא בטוח שיבואו לקלפי ביום הבחירות. אלה האנשים הכי חשובים. צריך להבטיח שהם יבואו".

 

אם בבחירות ב-2008 שלחו מטות המועמדים לנשיאות מתנדבים לדפוק על דלתות בתים, לשלוח דואר ולטלפן למצביעים, הרי שבבחירות השנה הם עוקבים אחריהם באינטרנט ויודעים עליהם הרבה יותר. "אנחנו עוקבים אחריהם כעת באינטרנט. ברגע שזיהינו מישהו שצריך 'לעודד' אותו לבוא להצביע, אנחנו שולחים לו 'קוקיז' עם מודעות", אמר הגורם. "במשך ארבע שנים קנו המפלגות הגדולות נתונים על המצביעים, וכעת זו הפעם הראשונה שגם עוקבים אחריהם ושולחים אליהם פרסומות עם דברים שהם מעוניינים לשמוע".

 

רק חצי מיליון עוקבים בטוויטר. רומני בעצרת בחירות בווירג'יניה (צילום: AP) (צילום: AP)
רק חצי מיליון עוקבים בטוויטר. רומני בעצרת בחירות בווירג'יניה(צילום: AP)

 

על פי כמה הערכות, 130 מיליון אמריקנים שרשומים להצביע בבחירות הקרובות גולשים באינטרנט ומהווים 80 אחוזים מסך האמריקנים שנרשמו להצביע. כל אמריקני שמגיע לגיל 18 רשאי להצביע בבחירות לנשיאות, אולם אין תנאי זה מספיק כדי לגשת לקלפי וצריך להירשם להצבעה. שתי המפלגות משקיעות מאמצים רבים רק במצביעים הרשומים וכיום יש חברות שמתמחות באיסוף מידע על הבוחר. אפילו חברות "מייקרוסופט" ו"יאהו" מוכרות מידע על אזרחים שהן נשבעו להם אמונים. אחרי ששתי המפלגות שולחות למצביעים רשומים "קוקיז", הן יודעות אם הם לחצו על המודעות ששלחו אליהם ואם הגיבו על תוכנן.

 

רומני בעקבות הסמארטפונים

הפוליטיקה האמריקנית חודרת גם לטלפונים הניידים החכמים. בפריימריז הרפובליקניים הצליח מושל טקסס ריק פרי "לדוג" משתמשים בסמארטפון שהורידו לנייד שלהם אפליקציה של התנ"ך. באותם פריימריז, גם רומני - שעכשיו מתמודד על הבית הלבן - השקיע רבות באיתור מצביעים פוטנציאליים דרך הטלפונים החכמים.

 

אמריקנים רבים, בהם צעירים מאוכזבי אובמה, עשויים שלא להגיע לקלפיות בנובמבר, בניגוד לבחירות שנערכו לפני ארבע שנים. במטהו של הנשיא הדמוקרטי מנסים לקיים עמם דיאלוג דיגיטלי עד הרגע האחרון משום שהם הם אלה שעשויים להכריע את תוצאות הבחירות.

 

גם היא מחלקת עוגיות, אבל אמיתיות. אן רומני (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
גם היא מחלקת עוגיות, אבל אמיתיות. אן רומני(צילום: רויטרס)

 

בכל הנוגע לנושא הדיגיטלי, מטה אובמה מוביל בגדול על זה של רומני. ב-2008 הצליח אובמה - אז סנאטור מאילינוי - לגייס יותר כספים מאשר יריבו ג'ון מקיין בזכות תרומות קטנות בשווי 3 דולר מצעירים אמריקנים. הפעם, המשימה של אובמה קשה יותר בגלל האכזבה של צעירים רבים מהנשיא ומפסיקת בית המשפט העליון שמאפשרת למיליארדרים ומולטי-מיליונרים להעביר תרומות בלתי מוגבלות למועמדים מבלי שהחוק מחייב אותם להזדהות.

 

הקמפיין של אובמה פועל בצורה נמרצת באמצעות הרשתות החברתיות. לנשיא יש 16 מיליון עוקבים בחשבון הטוויטר שלו. לשם השוואה, לרומני יש רק חצי מיליון עוקבים. לרעייתו של הנשיא, מישל אובמה, יש מיליון עוקבים בטוויטר בעוד לאשתו של המועמד הרפובליקני, אן רומני, יש רק 45 אלף עוקבים. בפייסבוק יש לאובמה 27 מיליון חברים בעוד לרומני יש 1.8 מיליון חברים.

 

לא ניתן לדעת כמה מהעוקבים בטוויטר ומהחברים בפייסבוק של המועמדים חיים מחוץ לארה"ב, אבל בכל אופן, לשני מטות המועמדים יש כלי רב עוצמה לתקשר עם בוחרים, ובעיקר עם הצעירים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מישהו עוקב אחריך (אילוסטרציה)
צילום: shutterstock
צילום: AP
גוברת על אן רומני במספר העוקבים בטוויטר. מישל אובמה
צילום: AP
מומלצים