שתף קטע נבחר

נלחמים בהשמנה: יוגבלו פרסומות לחטיפים לילדים

משרד הבריאות יוצא למאבק בהשמנת ילדים - דרך הפרסומות בטלוויזיה. בקרוב אסור יהיה להשתמש בדמויות מצוירות או בידוענים כדי לפרסם מזון שאינו בריא, ופרסומות לממתקים לא ישודרו בשעות מוקדמות, מדווח "ידיעות אחרונות"

משרד הבריאות מנסח הנחיות חדשות, שיגבילו מאוד שידור והצגה של פרסומות המיועדות לילדים ולבני נוער. על פי התוכנית המתגבשת, לא ניתן יהיה להשתמש בדמויות מוכרות, בדמויות מצוירות ואף בבובות לצורך פרסום מוצרי מזון לילדים - אלא אם ייקבע כי הפרסומת מקדמת תזונה נכונה ואורח חיים בריא.

 

במילים אחרות: ייתכן שההנחיות החדשות של משרד הבריאות יביאו לכך שנצטרך להיפרד לשלום מהתינוק של במבה, מהג'ינג'י הגבוה ומהממושקף הנמוך של ביסלי - או מהצ'יטה של צ'יטוס.

 

הילדים בישראל משמינים:

 

אולם גם ללא הדמויות הללו, לא יהיה קל ליצרניות הממתקים והחטיפים לפרסם את מוצריהן. ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר כי "מזונות עתירי שמן, סוכר ומלח - ובראשם ממתקים וחטיפים - עתידים, כפי שנראה לנו כעת, להישאר מחוץ לתחום בשעות השידור שבהן צופים ילדים בטלוויזיה‭."‬

 

ההשמנה בעלייה

ההנחיות החדשות גם קובעות כי בכל פרסומת למזון המיועד לילדים יהיה צורך לפרט מהי הכמות המומלצת לצריכה יומית בריאה ומאוזנת של המוצר. המפרסמים לא יוכלו לייחס יותר לחטיפים המיועדים לילדים כל סגולה של חיזוק או ריפוי. יצרני המזון גם לא יוכלו עוד לטעון בפרסומות שמוצריהם מהווים תחליף לפירות, לירקות או למזון בריא אחר.

 

המגבלות הללו הן חלק מהתוכנית הלאומית לאורח חיים פעיל ובריא שאושרה על ידי הממשלה בסוף ‭.2011‬ בחודשים האחרונים דנו נציגי המחלקה לתזונה של משרד הבריאות, משרד התמ"ת והרשות השנייה בניסוח תיקון לחוק הרשות השנייה, שיגביל שידור פרסומות למוצרי מזון המכוונות לילדים ולבני נוער.

 

המטרה היא שהפרסומות המשודרות לא יעודדו הרגלי אכילה ושתייה לא בריאים, צריכה בלתי מבוקרת או אכילה כפייתית.

 

על פי סקרים של משרד הבריאות, 1 מכל 5 בני נוער בישראל סובל ממשקל עודף. הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי ‭(OECD)‬ מדרג את ילדי ישראל במקום העשירי ברשימת המדינות עם שיעורי ההשמנה הגבוהים בתבל.

 

העלייה במספר הילדים השמנים בעולם מיוחסת, במידה רבה, למוצרי מזון עתירי קלוריות שהפכו לזמינים ולמפתים מאי פעם בעזרת פרסומות המכוונות לילדים ולבני נוער.

 

מוצרי המזון הנפוצים ביותר המככבים בפרסומות המיועדות לילדים הם ממתקים, חטיפים, משקאות קלים, דגני בוקר עתירי סוכר, גלידות ושלגונים, מוצרי חלב ממותקים ומים בטעמים שונים.

 

למרות הנתונים המטרידים הללו, בארץ אין עדיין הגבלות כלשהן על פרסומות טלוויזיה למזון המיועד לילדים. בכנסת הקודמת ובכנסת הנוכחית הוגשו כמה הצעות חוק שביקשו לאסור על שידור פרסומות למזון בעל ערך תזונתי ירוד בשעות שבהן ילדים מרבים לצפות בטלוויזיה. אולם ההצעות הללו לא הפכו לחוקים.

 

ילדי ישראל במקום ה-10 בשיעור ההשמנה בעולם (צילום: shuterstock) (צילום: shuterstock)
ילדי ישראל במקום ה-10 בשיעור ההשמנה בעולם(צילום: shuterstock)

 

נקודות בריאות למזון

נוסח ראשוני של התקנות החדשות - שקודמו על ידי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן - כבר נידון על ידי צוות של משרד הבריאות, בשיתוף עם הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ועם מועצת הכבלים והלוויין.

 

"שתי המשימות שאנו ניצבים מולן כעת הן הגדרת המאפיינים של סוגי מזון לא בריאים והגדרת שעות השיא שבהן ילדים צופים בטלוויזיה, שבהן יימנע שידור פרסומות של מזון שאינו בריא‭,"‬ אמר פרופ' גרוטו. "אנו שוקלים להגדיר ניקוד לכל מרכיב ולכל כמות במוצרי המזון המיועדים לילדים. פרסומת למוצר שיעבור את סף הניקוד המקסימלי - לא תאושר לשידור. אנחנו מקווים להגיע להסכמה עם האחראים על השידורים בתוך זמן קצר ולהגיש את התקנות החדשות לאישור הכנסת במושב הקרוב‭."‬

 

במשרד הבריאות מביאים בחשבון שהמהלך ייתקל בהתנגדות מצד יצרני המזון, המפרסמים והערוצים המשדרים שמקבלים תשלום עבור הפרסומות הללו.

 

אולם ישראל אינה המדינה הראשונה שבה מתגבשות מגבלות כאלה. ב‭36-‬ מדינות בעולם, ובהן במדינות האיחוד האירופי, יש הגבלות על פרסום ועל שיווק של מזון בעל ערך תזונתי נמוך לילדים (ראו תרשים‭.(‬

 

ארגון הבריאות העולמי המליץ לפני ארבעה חודשים להקטין את החשיפה של ילדים למוצרי מזון שעשירים בשומן רווי, בשומן טראנס, בסוכר או במלח. הארגון קרא שלא למכור או לחלק מוצרי מזון אלה בגני ילדים, בבתי-ספר ובמגרשי משחקים.

 

איך מגבילים בעולם פרסומות לחטיפים?

בריטניה

  • הממשלה שוקלת להגביל שידור פרסומות למזון מהיר מ-‭21:00‬.
  • צעדים נוספים שנבחנים: איסור לפרסם מוצרי מזון עתירי שומן, סוכר ומלח. מיסוי נוסף על מזון לא בריא.
  • לחץ ציבורי על יצרניות המזון שלא לשלב ידוענים בפרסומות לחטיפים ולממתקים.

 

ארצות הברית

 

צרפת

  • בכל פרסומת למזון עתיר במלח או בממתיק מלאכותי חייבות להופיע המלצות לתזונה בריאה (למשל: "אכלו חמישה פירות וירקות ביום").‭

 

‬שוודיה

  • אסור לשדר פרסומות למוצרי מזון המיועדות לילדים עד גיל 12.

 

נתונים: דניאל בטיני וליאור זילברשטיין, פריז

  


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הפרסומות המשודרות לא יעודדו הרגלי אכילה ושתייה לא בריאים
צילום: shutterstock
מומלצים