שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    מי זו תמי מ"תמי 4"? סיפורי המותגים העבריים
    מדוע קוראים למותג הקוסמטיקה מים המלח AHAVA, האם יעקבי באמת הדביק בולים ומיהי תמי מחברת תמי 4? לבקשת הגולשים אנו מביאים רשימה נוספת שמתחקה אחר מקורם ושמותיהם של המותגים העבריים

    מאחורי השמות והלוגואים של המותגים שסובבים אותנו חבויים סיפורים מרתקים. לרגל תחילתה של תשע"ג, ליקטנו עבורכם את הסודות השמורים של מותגי העל (Supebrands) העבריים. שימו לב, ייתכן שתבחינו כי המותג מתהדר בשם לועזי או כתוב באנגלית (וזה כבר נושא לכתבה אחרת), אבל כל הסופרברנדס שברשימה הם כאלה, שנוסדו, גדלו וצמחו בישראל.

     

    כתבות נוספות מאת ערן יסעור :

     

     

    מאחורי המותג יעקבי עומד איש בשר ודם, יעקב יעקבי שמו, שבשנת 1954 הייתה לו חנות לממכר צבעים, חומרי גמר בנייה וחומרי ניקוי בדרום תל-אביב. ב-1964, החל יעקבי לחפש מעבר לים מוצרים שיתנו פתרונות לבעיות ניקיון, ויאפשרו לנשים שהחלו באותה עת לצאת לעבודה, לא לבזבז את זמנן על קרצוף וניקיון הבית.

     

    יעקב החל לייבא מוצרים מחו"ל והביא לישראל למשל, את החומרים לניקוי חלונות, שהחליפו את השיטה שהייתה שגורה עד אז במחוזותינו: ניקוי באמצעות מים ועיתון.

     

    אגב, גם מאחורי הסיסמה "כל מוצר בול", שהצטרפה לשם המותג בתחילת שנות ה-70, יש סיפור נחמד, אותו סיפרו לי חיים ודרור - בניו של יעקב יעקבי

    - שמנהלים היום במשותף את החברה המשפחתית. מסתבר, שבאותה תקופה היה נהוג לערוך מבצעי קידום מכירות, שבהם נדרש הצרכן להדביק בולים על טופס ולהשתתף בהגרלה. לכן, החברה יצאה במבצע משלה, שכותרתו הייתה "יעקבי - כל מוצר בול", שהייתה לו משמעות כפולה: גם שמדובר במוצרים איכותיים, וגם שכל מוצר מקנה בול לצורך השתתפות במבצע. לאור הצלחת המבצע, הוחלט להוסיף את הסיסמה לשם המותג והיא נמצאת שם עד היום.

     

    כשרמי לוי הקים לפני 35 שנים חנות קטנה בפאתי שוק מחנה יהודה בירושלים, נקראה החנות בפשטות: "רמי לוי", משום שהקונים באו לקנות מרמי לוי בעצמו. מאוחר יותר, ומכיוון שהחנות מוקמה ברחוב השקמה, הפך שמה של החנות (שמאז הפכה לרשת בפריסה ארצית) ל'רמי לוי שיווק השקמה".

     

    בשנות ה-30 של המאה הקודמת, עלו מגרמניה שני יקים: ד"ר ריכרד והילדה, שהתיישבו בנהריה. לשניים היה משק חלב קטן, ד"ר ריכרד שיווק את החלב של הפרות שבבעלותו, והילדה ייצרה משאריות החלב גלידה וקצפת, שאותה מכרה ביחד עם תותים לתושבי נהריה ולחיילי המנדט הבריטי.

     

    עברו שנים, ובנם מיכאל, הפך את החברה המשפחתית, שנשאה את שם המשפחה של ריכרד והילדה - שטראוס - לחברת ענק ישראלית ובינלאומית. בתו של מיכאל, עפרה - נכדתם של הילדה וד"ר ריכרד - עומדת בראשה היום.

     

    חברת נגב נוסדה בשנת 1969 לאחר ששר האוצר דאז, לוי אשכול, הסביר למשפחת פקר שדרוש שבנגב יקומו מפעלים, ושהוא מעוניין שמפעל החרסינה הראשון בישראל יקום בנגב ויספק עבודה לתושבי האזור. משפחת פקר נענתה לבקשה, הקימה את המפעל בנגב ואף קראה לו: נגב.

     

    חומרי הגלם הראשונים לייצור במפעל נלקחו מהמדבר ומהמכתש, והעיצובים המוקדמים של אריחי החרסינה לסלון ולאמבט שייצרה החברה הושפעו מגווני המדבר ומההיסטוריה המדברית.

     

    בנק לאומי נוסד לפני 110 שנים, ולכן נעזרנו בד"ר איתן בורשטיין, ההיסטוריון הפורש של הבנק, כדי להתחקות אחרי גלגולי השם. מסתבר, שכשהבנק נוסד בשנת 1902 הוא נקרא בכלל חברת אנגליא פלשתינה, ורק ב-1930 שונה שמו לבנק אנגליא פלשתינה. אולם, לאורך כל השנים, ומכיוון שהוא הוקם על ידי חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, ושימש את התנועה הציונית, שמו הלא רשמי של הבנק היה "הבנק הלאומי".

     

    בשנת 1951, כשהשם הלא פורמלי הפך לשגור בפי כל והיה לעובדה מוגמרת בשטח, "נכנעו" ראשי הבנק והסבו את שמו באופן רשמי ל"בנק לאומי".

     

    אהבה מעבדות ים המלח הוקמה בזמנו על ידי שלושה קיבוצים באזור ים המלח, שהחליטו לייצר סדרות טיפוח מחומרי גלם המצויים בים המלח. השם שחיפשו מקימי החברה היה כזה, שישלב עברית ולועזית, מפני שמלכתחילה הם ראו את המותג כפונה לקהל של תיירים ולשווקים בינלאומיים.

     

    מה שהמייסדים חיפשו זו מילה עברית, שיהיה אפשר לכתוב אותה באותיות לועזיות, ושלא יהיה אפשר לטעות בהגייתה. ההחלטה לגבי AHAVA חוזקה גם מבחינה טיפוגרפית משום שהמייסדים חשו, שקיים חיבור בין צורת המילה לבין המותג שמחובר לטבע: הזווית של האות A שמופיעה שלוש פעמים בשם המותג יוצרת חיבור לאדמה, בעוד שהאות V יוצרת חיבור לשמים.

     

    שמה של יצרנית מערכות השינה הולנדיה מזכירה את שם המדינה הולנד, ולא בכדי. הולנד נחשבת למעצמה בתחום המזרנים ומערכות השינה ולכן, כשיצחק ברססט החליט בשנת 1981 להקים חברה שתעסוק בתחום ותייבא מיטות ומזרנים מהולנד, הוא הלך להתייעץ בנושא עם שגריר הולנד בישראל.

     

    כשנכנס לפגישה, נשאל יצחק מה שם החברה שהוא מייצג. הוא נזכר שבכניסה לשגרירות הוא ראה שלט ענק שעליו נכתב HOLLANDIA וללא היסוס אמר שזהו שם החברה. כך התחיל סיפורה של הולנדיה בישראל. עם השנים, התרחבה הפעילות הבינלאומית של החברה ולכן צורפה לשם המותג גם המילה אינטרנשיונל.

     

    כשחברת ויזה העולמית העניקה את הרישיון לשווק בישראל את הכרטיסים שלה, החברה שעשתה זאת נקראה ויזה כ.א.ל, כאשר ראשי התיבות סימלו את המילים: כרטיסי אשראי לישראל.

     

    בשנת 2000 ביקשה החברה להעניק לשמה נופך בינלאומי מכיוון שמרבית כרטיסי האשראי שהיא מנפיקה הם בינלאומיים ומשמשים את לקוחותיה בעולם כולו. אז כדי להימנע משינוי דרמטי אצל הלקוחות, תרגמה החברה את האותיות בעברית לאותיות באנגלית, אך שמרה על צליל זהה, שגם מזכיר את המילה "קל", שהוא מושג שאתם יכולים לשים לב שהחברה משתמשת בו בפרסומיה גם היום.

     

    מקור שמו של המותג הפרטי Life של רשת סופר-פארם הוא ברשת הדראגסטור הקנדית shoppers drug mart, שכמו סופר-פארם נוסדה על ידי משפחת קופלר. מורי קופלר, אביו של ליאון קופלר, יו"ר ובעלי סופר-פארם בישראל, קיבל את ההשראה לשם המותג בשנות ה-50 מהמגזין האמריקאי הנודע, Life.

     

    לפני יותר מ-50 שנה, כשבבעלותו שני בתי מרקחת שפעלו בקנדה, השיק מורי קופלר לקראת חג המולד מארז מתנה לגבר שכונה Life, ושהכיל בתוכו אפטרשייב ומי קולון. כשנוסדה shopper drug mart השם Life הפך למותג הפרטי שלה, וליאון קופלר דאג ששם המותג יעשה עלייה גם לישראל. עד היום, ולמרות שכבר אין קשר בין שתי החברות ובין המוצרים, ניתן למצוא את המותג Life לא רק בסניפי סופר-פארם בישראל אלא גם בנקודות מכירה בקנדה.

     

    בשנת 1971 הוקמה בקיבוץ נתיב הל"ה שבעמק האלה חברה ליצור מתקני מים קרים. בתחילה נמכרו הקולרים רק לבסיסי צה"ל, אולם בשנת 1981 רצו חברי הקיבוץ להתרחב עם מוצרים שיתאימו לבתי הצרכנים. חברי הקיבוץ קנו מפרופסור בטכניון פטנט לטיהור המים על ידי מנורת UV, ובקשתו של הפרופסור הייתה, שהמוצר הראשון שתפתח החברה על בסיס הפטנט שלו, ייקרא על שם בתו תמי.

     

    ואכן, המוצר הראשון שבו הוטמעה הטכנולוגיה היה מטהר מים תת כיורי, שנקרא תמי 3 מכיוון שהסנן שלו היה מחולק לשלושה סננים קטנים. אבל, מכיוון שהמוצר לא עבד כנדרש, פותח מוצר חדש טוב יותר, שהגרסה החדשה שלו נקראה תמי 4.

     

    • ומה אתכם? מכירים סיפורים מעניינים שקשורים לשמותיהם של מותגים ישראליים? שתפו אותנו בטוקבקים!

     

    ערן יסעור הוא עורך המהדורה הישראלית של ספר ה-Superbrands של ישראל והמוציא לאור של העיתון פורום שיווק

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מי זו תמי מ"תמי 4"? סיפורי המותגים העבריים "
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    שטראוס. מנהריה לכל מקרר
    כאל. ניתן לביטוי בכל העולם
    טיסות
    mastercook
    מומלצים