מחקר: הוויטמינים הטובים ביותר לשיפור איכות הזרע

חוקרים אמריקנים מצאו כי גברים בעשור החמישי לחייהם, שקיבלו תוספות של ויטמיני C, E אבץ וחומצה פולית – היו בעלי זרעונים באיכות טובה יותר. מה כדאי לאכול כדי לקבל את תוספות הוויטמינים הללו ומתי בעצם הגברים יכולים לדעת שהם בבעיה?

אכילת ברוקולי ועגבניות יכולה להיות הפתרון לבעיות פוריות בגברים. מחקר חדש שפורסם בגליון האחרון של כתב העת לפוריות Journal of Fertility and Sterility, מצא כי מזונות נוגדי חימצון משפרים את מראה ותפקוד הזרעונים.

עוד כתבות על בעיות פוריות ב-ynet:

מזונות העשירים בוויטמין C כוללים פירות הדר, פלפל אדום וירוק, עגבניות. ויטמין E נמצא בשמנים צמחיים שונים, אגוזים ובכל הירקות הירוקים כמו תרד וברוקולי. מקורות מזון עשירים באבץ כוללים מאכלי ים, בשר אדום, קטניות, אגוזים ומוצרי חלב.

20 מיליון זרעונים בכל פליטה

אחד מכל שישה גברים סובל מאי פוריות בשל בעיה בזרעונים. הבעיה הולכת ומחריפה בעולם המערבי, מסיבות שעדיין לא ברורות. חלק מההשערות נועצות בתופעה את הקרינה מהטלפונים הסלולריים המצויים בכיס, אחרים תולים את האשם בזיהום האוויר, בפעילות גופנית מאומצת או בשימוש בתחתונים הדוקים. כך או כך, מדובר בתופעה מדאיגה.

בכל פליטה 20 מיליון זרעונים נעים החוצה, אך לא תמיד די בכך כדי לאפשר הפריה מוצלחת. על השפיכה להיות בנפח של שני מיליליטרים ומעלה ברמת חומציות תקינה. מספר תאי הזרע צריך להיות מעל 20 מיליון תאים למיליליטר, על אחד מתוכם עד 50 אחוז או יותר מתאי הזרע בשפיכה - להימצא בתנועתיות.

המחקר כלל שמונים גברים בריאים בני 22 עד 80. הם מילאו שאלונים על תזונתם, השימוש בתוספי מזון ובהמשך נתנו דגימות זרעונים לבדיקה.

החוקרים מצאו כי בקרב גברים בגילאי 45 ויותר, אלה שקיבלו את הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין C, E, חומצה פולית ואבץ, היו בעלי זרעונים באיכות טובה יותר, הסובלים מכמות מופחתת של פגיעה בחומר התורשתי DNA.

החוקרים עדיין אינם משוכנעים שתוספי התזונה הם המשפיעים ישירות על הזרעונים, ואחת ההשערות שהעלו היא שאלה שצרכו אותם, היו בעלי מודעות גבוהה יותר לאיכות חיים בריאה הכוללת תזונה נבונה ופעילות גופנית.

עם זאת, הדגישו החוקרים, כי הממצאים תומכים בהמלצות כלליות התומכות בתזונה עשירה בנוגדי חימצוןן, העשויים להפחית את הנזק הגנטי לזרעונים.

צילום: סי די בנק