שתף קטע נבחר

פשרה: מגדל בן 36 קומות יוקם על החוף בנתניה

היזמית נצב"א, הגיעה לפשרה עם אדם טבע ודין לפיה לא תותר בנייה בתחום ה-100 מטר מקו המים והפרויקט יחזור לדיון בוועדות התכנון. שיווק הפרויקט יתחיל בעוד חודשיים והוא יהיה יקר יותר ממגדל האופרה בת"א. מורת רוח בקרב התושבים: הכסף קובע, אין סיכוי מול הון ושלטון

ההתנגדות  לפרויקט "שער הים" של חברת נצבא בחוף סירונית בנתניה , מסתיימת בקול ענות חלושה: עמותת אדם טבע ודין והחברה היזמית, נצבא, הגיעו לפשרה לפיה פרויקט לא ייפגע בפועל, אך החברה מתחייבת שלא לבנות בתחום של 100 מטר מקו המים, שיקבע לפי מודד שיגיע לשטח.

 

עוד נקבע בהסכם הפשרה, שקיבל היום (ה') תוקף של פסק דין בבית המשפט המחוזי במחוז מרכז, כי הדיון בעניין השטחים בציבוריים בפרויקט יחזור לוועדה לשמירה על הסביבה החופית. הדיון הקודם שערכה הוועדה בתוכנית היה בשנת 2005.

 

התוכנית, שאשורה לפני מספר חודשים, כוללת מגדל מפואר במיוחד בן 36 קומות למגורים על קו החוף של נתניה. מתחתיו יהיו 9 קומות של חניון ובנוסף יכיל המגדל 4 קומות של מלון. הדיון האחרון במחוזי הפיח במתנגדי הפרויקט תקווה, זאת לאחר רצף אכזבות שנחלו קודם לכן - ביהמ"ש המחוזי דחה כבר את ההתנגדויות לפרויקט, אולם ביהמ"ש העליון, בשבתו כערכת ערעור, החזיר את הדיון למחוזי לשם שמיעה נוספת של ההתנגדויות.

 

תחילת עבודות הבנייה בחוף (צילום: באדיבות הפורום הישראלי לשמירה על החופים) (צילום: באדיבות הפורום הישראלי לשמירה על החופים)
תחילת עבודות הבנייה בחוף(צילום: באדיבות הפורום הישראלי לשמירה על החופים)

 

פרט זה לא מנע מהפרויקט לצאת לדרך, שכן לא התקבלו בקשות לעצירת הבנייה. משכך, בסוף חודש יולי האחרון החלו עבודות הדיפון בשטח על ידי היזם. עבודות אלה ציתו מחדש את המתנגדים, שהביעו תקווה לעצירת הפרויקט על ידי בית המשפט המחוזי.

 

פשרה כואבת

באדם טבע ודין מרוצים מהסכם הפשרה וטוענים כי הוא יחזיר לתושבים את רצועת החוף הסמוכה לקו המים, שכן על פי תמ"א 13 חל איסור על בניה בשטח שבין קו המים ועד 100 מטרים ממנו. "אנו מברכים על כך שלא תבוצע בניה ברצועת החוף, שעל פי החוק אמורה להישמר לטובת הציבור, ומקווים שבעקבות הדיון החוזר בוועדה לשמירה על הסביבה החפית יוכנסו שיפורים נוספים בתכנון ויצמצמו את פגיעתו של הפרויקט בסביבה", מסר עו"ד אסף רוזנבלום.  

 

התושבים לעומת זאת מאוכזבים. עו"ד עידית טויסטר-אלוני, תושבת המקום שהיתה פעילה בהתנגדות לפרויקט, סיפרה כי התושבים יצאו בפועל מהזירה המשפטית עוד לפני ההליך האחרון, בשל אי יכולת כלכלית לעמוד בנטל הוצאות הערעור לעליון. "הפשרה היא בעצם בין עמותת טבע ודין ליזמים ולעירייה, אנחנו לא ממש מבסוטים ממנה", אמרה. "מצד שני, לפחות האיסור על בנייה בתחום ה-100 מטרים הוא הישג.

 

"אני מקווה שמכאן והלאה תהיה לנו יכולת להשפיע יותר על עתיד הפרויקט בוועדה לשמירה על הסביבה החופית, אך ללא ספק מדובר במראה קשה של המציאות הישראלית", הוסיפה. "למדנו מה כוחו של האזרח לשנות כאשר הוא מתמודד מול הון ושלטון. חברה קבלנית עם כיס עמוק של מיליארדים ורשות מקומית עם יכולות כלכליות ושאיפות - לא מתחשבים ברצונו של האזרח. אין לנו יכולת להשפיע". 

 

מפגינים בחוף סירונית נגד הבנייה (צילום: חנה קופרמן, הפורום הישראלי לשמירה על החופים) (צילום: חנה קופרמן, הפורום הישראלי לשמירה על החופים)
מפגינים בחוף סירונית נגד הבנייה(צילום: חנה קופרמן, הפורום הישראלי לשמירה על החופים)

 

תכינו את הארנקים: מהשווקים היקרים בישראל

פרי אטיאס, מנכ"ל קבוצת נצב"א, אמר כי הסכם הפשרה חסר משמעות מבחינתו ואינו פוגע בתוכנית, מכיוון שבין כה אלו היו תוכניות הבינוי של הפרויקט. "לגבי ה-100 מטר מקו המים – אנו בכל מקרה הסכמנו לקבל את זאת והפרויקט לא יבנה בתחום זה", אמר.

 

לעניין החזרת התוכנית לדיון בולחו"ף הוא אמר כי "לדעתי הם ירו לעצמם ברגל, ובכל מקרה הדבר לא נוגע לנצבא, שכן הדיון יהיה בעניין הירידות מהצוק שזה עניין ציבורי שלא קשור אלינו.

 

אטיאס הוסיף כי החברה עוד לא יצאה לשלב השיווקי של הפרויקט, שכן אין עדיין תכנון סופי שלו. "השלב השיווקי יתחיל בעוד כחודשיים ויהיה מדובר בפרויקט יוקרתי ויקר, הרבה יותר משכונת עיר ימים וגם יותר ממגדל האופרה בתל אביב", אמר. "אנחנו קו ראשון לים, אפילו ללא כביש קטן שמפריד בנינו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חנה קופרמן, הפורום הישראלי לשמירה על החופים
מפגינים מוחים נגד הפרויקט
צילום: חנה קופרמן, הפורום הישראלי לשמירה על החופים
מומלצים