שתף קטע נבחר

יצואנים יוצאי דופן: הכירו 10 חברות מצליחות

טקדו שמנהלת את מערכת המים של לונדון, גלטרוניקס המייצרת מאות מיליוני אנטנות ללקוחות כמו סמסונג ומוטורולה, טבע נאות המייצרת יותר ממיליון זוגות נעליים בשנה והרשת החברתית הפיננסית הגדולה בעולם. 10 חברות שאולי לא שמעתם עליהן, אך הן מוכרות לעולם טכנולוגיות ייחודיות

לספק לישראלים עבודה מכובדת הינו לטעמי מושג כמעט קדוש. בעולם המודרני עבודה המכבדת את בעליה, המחזיקה אותנו כלכלית ונפשית מעל המים ומאפשרת לנו להיות מאושרים יותר, הינה ערך חשוב ביותר.

 

 

ישראלים התברכו בכוחות עשייה אדירים ויוצאי דופן המאפשרים להם לבנות ולהקים תעשיות מתקדמות, מגוונות, פורצות דרך. תעשיות אלו, שרובן ליצוא, יוצרות מקומות עבודה רבים, מקומות עבודה שמכבדים את בעליהם. להלן עשר חברות מצליחות שרובכם לא שמעתם עליהן, עם רעיונות וטכנולוגיות יוצאות דופן:

 

דיפטק - אומנות והיי-טק

דיפטק (www.dip-tech.com) שהוקמה בשנת 2005, מעסיקה 60 עובדים, מתוכם קרוב ל-50% במו"פ, מוכרת בכ-20 מיליוני דולרים וצומחת בשיעורים של יותר מ-30% בשנה. זוהי חברה שיש בה שילוב נהדר בין היי-טק ואומנות.

 

הממציאים הינם אנשי דפוס שהגיעו מחברות דוגמת נור מקרופרינטרס, סאיטקס ו- HP והם יצרו פטנט עולמי של חיבור בין הדפסה דיגיטלית ודיו קרמי. מדובר בהדפסה גמישה מדויקת ורב גונית.

 

דיו קרמי הינה חומר ש-85% ממנו מבוסס זכוכית ובתהליך ההדפסה הדיו נצמדת לזכוכית וביחד הם הופכים לחומר אינטגרלי עמיד. הזכוכית אינה משנה את צבעה בכל תנאי מזג האוויר, ואינה דוהה עם הזמן. דיפטק מפתחת את מכונת הדפוס, את הדיו ואת התוכנה ומוכרת למעבדי זכוכית בעולם את עמדות העבודה.

 

מנכ"ל החברה, יריב מצליח (47), בעל רקורד מוכח כמנהל חברות היי-טק, הינו איש מכירות יוצא דופן, רופא שיניים בעברו ששירת כקצין בגולני. יתכן והמהפכה הגדולה של דיפ טק הינה בעובדה שהיא מביאה לשוק האדריכלות העולמי, פתרונות בצבע לבנייני זכוכית, זאת לעומת גוון יחיד עד כה.

 

אדריכל הבונה בניין בגובה 50 קומות בשנחאי יכול כעת לתכנן את כל בנין הזכוכית כך שיהיה מכוסה תמונות מרהיבות. בישראל ניתן לראות את הטכנולוגיה על קמפוס כרמל של אוניברסיטת חיפה, המכוסה קולאז' דמויות של גדולי תרבות ישראל. כיום מצויה החברה גם בתהליך פיתוח דיו מוליך חשמל, לתעשיית הרכב.

 

דיפטק הינה מובילה עולמית בתחומה, אולם קיימים סיכונים מצד מתחרים בעולם שמן הסתם עובדים בימים אלו לחקות את הטכנולוגיה שלה. החברה מעריכה שיש בעולם כ-12 אלף תנורי חיסום לייצור זכוכית, וזהו הקהל הפוטנציאלי שלה, כאשר עד כה מכרה למאות בודדות בלבד.

 

עדין מערכות שתלים

עקרו לכם שן ושתלו לכם שן מלאכותית? סיכויים טובים שקיבלתם מוצר של חברת עדין. מסתבר שבישראל היקף השתלות השיניים הינו בשיעור גבוה מאד ביחס לעולם.

 

עדין (www.adin-implants.com), שהוקמה בשנת 2001, מוכרת שתלי שיניים בארץ. היא התחילה לייצא רק בשנת 2008 וכבר הגיעה להיקפים העולים על 10 מיליוני דולרים בשנה, המהווים כ- 75% ממחזורה. החברה מעריכה כי היצוא שלה יגדל בקצב של יותר מ-70% בשנה, שיעור צמיחה חריג בכל קנה מידה! החברה מעסיקה 150 עובדים ומגייסת עשרות נוספים מדי שנה.

 

ענף השתלים הדנטליים החל להתפתח בארץ ובעולם בסך הכול לפני כ-20 שנה. שתלים דנטליים מיוצרים בהתאם לדרישות ספציפיות של לקוחות. לכן בחברת עדין, בכל שלב נתון, ישנם בתהליך הייצור כ-1,000 רכיבים שונים. על מנת למכור בשוק האמריקני והאירופאי היה על החברה לקבל אישורי FDA (רשות הבריאות האמריקנית) ו-CE (רשות הבריאות האירופית) והיא עומדת מדי שנה תחת בדיקות וביקורות מחמירות.

 

איל מילמן (56) מנכ"ל החברה, שהינו אחד ממייסדיה ומחזיק 40% ממניותיה, הינו יזם בנשמה, בעל חושים אסטרטגיים חדים וגם איש שווק מעולה. מילמן זיהה את הפוטנציאל הקיים ביכולת החברה להגדיל את פלח השוק שלה באמצעות החדרה של סדרת מוצרים שאיכותה אינה נופלת מזו של החברות הגדולות בעולם, אולם עלותה לרופאי השיניים נמוכה בעשרות אחוזים. לאחר מאמצי מו"פ ניכרים הצליחה החברה להגיע ליעד זה, וזאת במדגם השוואתי שערכו למוצריה ולמוצרים מתחרים, גופים אקדמיים בלתי תלויים מארה"ב.

 

הבטחת איכות גבוהה ומחיר ללא תחרות מבטיחים את החברה בשנים הקרובות ומסמנות אותה כבעלת פוטנציאל גדול בשוק עולמי, בעל היקף של 5 מיליארדי דולרים, שקצב צמיחתו השנתי מוערך ביותר מ-20%. מילמן קיבל החלטה אסטרטגית שלא להתבסס על מכירות לארצות מערביות בלבד, ולכן כיום החברה מוכרת כבר ל-46 מדינות.

 

גילרו - לאכול אותם

גילרו (www.gilro.co.il) היתה יכולה להיות עוד חברה ותיקה מענף המזון הישראלי הנלחמת על קיומה בענף בעל רווחיות נמוכה ותחרות גוברת. למזלה, המנכ"ל אבי גלברד (52), דור ההמשך של בעלי המפעל ומהנדס מכונות במקצועו, חשב והצליח לממש מספר רעיונות מהפכניים בקנה מידה עולמי, שהפכו את החברה הזו למחדשת בתחומים שחשבו שכבר לא ניתן בכלל לחדש בהם, ומבטיחים את עתידה.

 

אתם רוצים להדפיס את התמונה של הבת שלכם על עוגת יום ההולדת? אתם רוצים להדפיס את הלוגו של החברה שלכם על עוגה ענקית במסיבת יום השנה העשירי להיווסדה? אין בעיה, לגילרו יש פתרון בדמות דפים אכילים שמדפסת מדפיסה עליהם דיו אכיל הנותן כל תמונה שהעליתם על המחשב והתוצאה ניתנת להדבקה על העוגה בקונדיטוריה השכונתית.

 

אתם רוצים שהילדים שלכם יוכלו לשחק וליצור בפלסטלינה שניתן גם לאכול אותה? אין בעיה, גילרו מצאה את החומר המתאים לכך והכול באישורים המחמירים של ה-FDA. אתם חולים בצליאק ואסור לכם לאכול גלוטן אבל אתם רוצים לאכול גביע גלידה כמו כולם? גילרו מייצרת גביעי גלידה מאורז, כמו גם גביעי גלידה אורגניים, גביעי אפיה לפחזניות שנראים כמו נייר אך ניתנים לאכילה ועוד סודות בקנה.

 

חלק מן הפיתוחים הללו הינם במפורש מהפיכה עולמית, ומתקבלים באהדה עצומה בעולם, כאשר כבר חשבו שאין מקום לחידושים בתחום הלואו-טק הזה. נכון, גם הסינים מנסים להעתיק, אבל בינתיים ללא הצלחה וגלברד המשלב את "הראש הממציא לנו פטנטים" יחד עם חשיבה שיווקית יוצאת דופן, מצליח לייצא כבר ב-6.5 מיליוני דולרים בשנה ל- 40 מדינות ועם צמיחה חזויה של עשרות אחוזים. זאת, בנוסף למכירות של עשרות מיליוני דולרים בישראל. תוך כדי כך הוא מהעסיק 160 עובדים באזור התעשייה של בית שמש.

 

טקדו - עולם המים

לא רבות הן החברות הישראליות היכולות לטעון ליצירת מהפכה עולמית בתחומן. טקדו (www.takadu.com) עושה זאת ע"י פתרון חדשני ויוצא דופן שיכול לחסוך כמויות אדירות של מים, בעולם בו המשאב הזה מצוי במחסור הולך וגובר.

 

מערכות הולכת המים בערים מאבדות עד כדי 30% מהכמות כתוצאה מדליפות ופיצוצים בצנרת, וגם כתוצאה מגניבת מים ע"י תושבים. טקדו פיתחה תוכנה שמצליחה לזהות שינויים בדפוסי כמויות המים העוברות בצנרת וכך מאותתת לעיריות היכן מצויות הבעיות. הפתרון ניתן באינטרנט, כך שהחברה יכולה לשבת בישראל, באור יהודה, ולפקח על מערכות מים בעשרות מדינות שונות בעולם.

 

על מנת להבין עד כמה גדולה הבעיה, מספיק לומר שהצרכן המערבי משתמש בכמויות מים הגדולות ביותר מפי שניים מהכמות שהשתמש בה רק לפני שני דורות. כך למשל, כדי לייצר זוג מכנסי ג'ינס, יש צורך בגידול צמחי כותנה בהיקף שמצריך שימוש באלפי ליטרים של מים.

 

טקדו הינה חברה חדשה לחלוטין, שהוקמה בשנת 2009, גייסה כספים ממשקיעים ישראליים וזרים, וכבר מוכרת בכ-5 מיליוני דולרים בשנה. על פי התוכניות, היקף המכירות השנתי שלה אמור לגדול ביותר מפי שניים בממוצע בכל שנה, בשנים הקרובות. החברה מעסיקה כרגע רק 30 עובדים, רובם בוגרי יחידת 8200 של חיל המודיעין, אך מעריכה שכמות העובדים תוכפל כל שנתיים עד שלוש.

 

את הרעיון הגה מנכ"ל ומייסד החברה, אמיר פלג (47), יזם היי-טק ותיק ומצליח שהינו בוגר אחד המחזורים הראשונים של מסלול "תלפיות" של צה"ל. עיריית לונדון כבר רכשה את שירותי החברה, כמו גם עיריית מלבורן וגם עיריית ירושלים.

 

כרגע לחברה אין מתחרים בעולם, וקהל היעד שלה אלפי תאגידי מים גדולים בעולם. לחברה גם פתרון חשוב בתחום האנרגיה: מסתבר שמשאבות מים הינן צרכן האנרגיה הגדול ביותר בכל משק בעולם המערבי וטקדו, בעזרת תוכנה נוספת שפותחה על ידה, מצליחה לספק המלצות כיצד לחסוך באנרגיה בעת שינוע המים.

 

גלטרוניקס - אנטנות לפלאפונים

הידעתם שבישראל קיימת חברה שמייצרת מאות מיליוני אנטנות ללקוחותיה שהינם ענקים דוגמת סמסונג, סיסקו ומוטורולה? החברה הזו, גלטרוניקס (www.galtronics.com), שומרת על פרופיל נמוך ויושבת בפארק התעשייה של טבריה, בבניין חדיש העומד בניגוד מובהק לעזובה מסביב. משם היא מחזיקה בחברות בנות בסין, בקוריאה, בטיוואן ובארה"ב.

 

גלטרוניקס קיימת אמנם עשרות שנים, אך היא מעולם לא פרסמה את עצמה בארץ. החברה נמצאת בבעלות משקיעים קנדיים, ובשקט ובהתמדה מצליחה להפוך את עצמה לאחת המובילות העולמיות בייצור אנטנות פנימיות לפלאפונים וראוטרים אלחוטיים.

 

היא מנוהלת מישראל ומעסיקה כ-140 עובדים בארץ ועוד כ-850 ברחבי העולם. כל תוצרתה, כ-200 מיליון אנטנות בשנה, מיועדת ליצוא. יכולתה לעמוד בתחרות העצומה בתחום מבוססת על מו"פ ישראלי, מפעל ייצור מתקדם ביותר בסין, ושמירה על הוצאות נמוכות וניהול מוקפד בראשות אפרים אולמר(44), שמזה שנתיים מנהל את הקבוצה.

 

אולמר הקים את החברה הבת בסין ב-2005 וניהל את המערך באסיה במשך 7 שנים. החברה גם החלה לאחרונה לתת שירותי פיתוח לחברות ישראליות, כדי למנף את הידע הרב שצברה וכדי לתמוך בחברות הפועלות בישראל דרך מרכזי פיתוח.

 

טבע נאות - למכור נעליים לסינים

מי לא מכיר את טבע נאות (www.tevanaot.co.il)? אך כמה מאתנו יודעים שהחברה מקיבוץ נאות מרדכי מוכרת נעליים ישראליות לאמריקנים וקנדים ואפילו ליפנים וקוריאנים? מיכאל אילוז (58) המנכ"ל, לקח את החברה כשעמדה על סף סגירה בתחילת המאה, ניתב אותה ליצוא וכך הציל אותה.

 

בטבע נאות מייצרים את כל הנעליים בעבודת יד, באיכות גבוהה ביותר, בהיקף של יותר ממיליון זוגות בשנה! שנמכרים בחו"ל בכ-170 דולר לזוג לעומת כ-90 דולר בממוצע בישראל. סך מכירות החברה 75 מיליון דולר, מזה 70% ליצוא, וקצב הצמיחה שלה מגיע לכ-10% בשנה.

 

בחברה משנים עיצובים בהתאם למגמות האופנה העולמיות אך נשארים ממוקדים בנעלי נוחות. החברה מעסיקה 570 עובדים בישראל ועוד משהו יוצא דופן: החברה גם מעסיקה כ-300 אסירים בפרויקט שיקומי אשר מכניס להם ולמשפחותיהם כסף בזמן שהותם בכלא ואף מעניק להם מקצוע ביד עם שחרורם.

 

איטורו - הרשת הפיננסית החברתית הגדולה בעולם

איטורו (www.etoro.com) היא אחת מאותן חברות ישראליות שהאינטרנט מאפשר להן לבצע קפיצות דרמטיות ולהגיע תוך שנים ספורות להיקפי יצוא שיצואניות ישראליות רבות יכולות רק לחלום עליהם. חברת ההיי-טק הצעירה הזו נוסדה ב-2007 ומעסיקה כבר 200 עובדים, מתוכם 150 בישראל. על פי הפרסומים, היא מוכרת כבר בהיקף של 40 מיליוני דולרים בשנה.

 

המייסד והיזם שלה הינו יוני אסיא, בסך הכל בן 31, בוגר 8200. יחד עם אחיו רונן, שהגיע מתחום העיצוב, ודודו רינג שהינו מפתח מחשבים, הגו השלושה רעיון מהפכני של רשת חברתית של משקיעים פיננסיים פרטיים מרחבי העולם. בבסיס הרעיון עומדת היכולת של משקיעים להראות למשקיעים אחרים את פוזיציות ההשקעות הפיננסיות שלהם, לשוחח ביניהם בצ'אטים, לנתח את כיווני השווקים הפיננסיים ולהתחרות על התשואות שהם משיגים. הרשת גם מאפשרת למשקיע שמעוניין בכך, לחקות את ההשקעות בחשבונו האישי.

 

המעקב והביצוע הללו מתאפשרים הודות לתוכנה של איטורו, שמבצעת בחשבונות המשקיעים את הפעולות בזמן אמת. איטורו מראה בכל רגע נתון לוח תוצאות, כך שכל אחד שמחובר יכול לדעת אחרי מי כדאי לו לעקוב במידה והוא חושב שיש למשקיע הזה יתרון ביכולתו "להכות את השוק".

 

המשקיעים הטובים ביותר זוכים לא רק בהכרה בינלאומית על יכולותיהם, ולהגדלת האגו שלהם, אלא גם לתשלום מטעם איטורו. לטובים מבין המשקיעים הפעילים ברשת, אלו שיש אחריהם אלפי "עוקבים", איטורו משלמת 10 דולר על כל עוקב כזה, זאת עד תקרה של עשרת אלפים דולרים בחודש.

 

מסתבר שהרעיון הזה תפס כאש בשדה קוצים וכיום, רק שנתיים אחרי שעלתה לאוויר, יש לאיטורו כבר 3 מיליון משתמשים רשומים בכ-140 מדינות. המשקיעים נרשמים לאיטורו ויכולים לשחק על כסף אמיתי או בכסף מדומה, ואת ציטוטי המחיר מספקת איטורו עצמה. היא מתפרנסת מההפרשים בין מחירי הביד והאסק (הקניה והמכירה) שהיא מציעה ללקוחותיה. בכך, היא למעשה הופכת את עצמה לאחד מן הברוקרים הגדולים בעולם, והיא אכן כפופה לכל כללי הרגולציה המחמירים של רשויות ני"ע בארה"ב, אירופה ואוסטרליה.

 

הצמיחה המתמשכת של איטורו מגיעה מקהל חדש המתווסף מדי יום, שמגיע לאתר דרך באנרים וקישורים אחרים שנעשו באמצעות שיתופי פעולה עם אתרים בהם ישנה תנועה רבה ברשת. כרגע כמעט ואין לאיטורו מתחרים, אך הרעיון הזה בהחלט "הדליק" פוטנציאל גדול של תחרות, ומטרת החברה כרגע הינה לתפוס כמה שיותר משתמשים, בדיוק כפי שעשתה פייסבוק.

 

קפיצי נורדיה

להיות ספק של חברות הרכב פולקסוואגן ואאודי אינו עניין של מה בכך. קפיצי נורדיה (www.nordia.co.il) הצליחה לעבור את המשוכות הגבוהות בדרך אל המטרה הזו. החברה הוותיקה, שמחצית הכנסותיה מתקבל ץ מיצוא בהיקף של 6 מיליון אירו, צומחת בקצב שנתי של 10% ומעסיקה בישראל 130 עובדים.

 

נורדיה מוכרת קפיצים מכל הגדלים, הצורות, הסוגים והמינים, המותאמים ספציפית לכל לקוח והעשויים מחומרים שונים החל מפלדות קרבון ועד נירוסטה, נחושת ופליז. לגרמניה מייצאת החברה קפיצי שסתומים למנועי רכב, תחום שהינו בעל פוטנציאל גדול מאד ואמור לשמש כמנוע הצמיחה שלה. בתחום זה יש צורך בהבנה מעמיקה של חומרי הגלם הרלבנטיים ובהשקעות במו"פ תוך שיתופי פעולה עם הטכניון ואוניברסיטאות גרמניות. החברה הצליחה לעמוד בתקנים בינלאומיים מורכבים על מנת להפוך לספקית של תעשיות הרכב בתחום זה.

 

המנכ"ל, יורם יאירי, חבר מושב נורדיה, צמח מתוך המערכת והינו מנהל משופשף בעל ניסיון וותק רב בתחום. החברה מתקדמת בהנהגתו עקב בצעד אגודל, לאור הסיכונים הרבים הקיימים כיום בשווקים הבינלאומיים. במסגרת ניהול הסיכונים שלה, החברה מחזיקה באירופה מחסנים קדמיים ובהם מלאי ביטחון, על רקע זמני האספקה הקשיחים שהיא מחויבת אליהם וזאת למקרה שיהיה קושי לייצא מישראל. החברה מוטרדת מתחרות מסין אך בינתיים חברות סיניות טרם הצליחו לעמוד בתקנים הנדרשים.

 

רומולד - מהפיכת הפלסטיק

רומולד (www.romold.co.il), שנוסדה ב- 1992, והינה בבעלות אוסטרית, מבוססת על רעיון ישראלי של החלפת תשתיות ביוב וניקוז מבטון לתשתיות מפלסטיק קשיח. השינוי הקונספטואלי הדרמטי הזה הוביל למשל להחלפת שוחת בטון ששוקלת 4 טון להתקן פלסטי קשיח ששוקל 70 ק"ג בלבד.

 

יתרונות הפלסטיק ברורים: אטום יותר, היעדר קורוזיה, עמידות לחומצות הזורמות בביוב, מחיר זול יותר ועוד. רומולד החדירה את מוצריה תחילה לישראל ובהמשך גם לאירופה, כאשר 55% ממכירותיה כיום הן ליצוא. החברה צומחת בשיעורים של כ-8% עד 10% בשנה. החברה מעסיקה 200 עובדים מתוכם 110 בישראל.

 

על אף שהיתה הראשונה עם הרעיון הזה, לרומולד קמו מתחרים רבים באירופה, אך היא עדיין אחת משלוש החברות הגדולות בתחום. לחברות בתחום זה יתרון כלכלי מפתיע: הן צומחות גם בתקופות של משברים כלכליים באירופה וזאת בגלל הנטייה של הממשלות שם להשקיע בתשתיות כדי לעודד את כלכלתן.

 

כקו אסטרטגי התמחתה החברה בפיתוח ויצור מוצרים לשמירת איכות הסביבה כגון: מפרידי שומן, מיכלים מפרידי דלקים, מערכות ניתוב ומיחזור מים, מיכלי אשפה טמוני קרקע ועוד. דובי פרומוביץ (48), מנכ"ל החברה מזה 8 שנים, ממקד אותה בתחומי המו"פ והחדשנות. כעת הוא מעביר אותה למשכנה החדש באלון תבור, בו תתבצע עבודת הייצור באולמות עבודה נקיים וממוזגים. הבעיה העיקרית של החברה הינה השגת עובדים מיומנים בתחומי הייצור, וכן השינויים התמידיים במחירי הפי.וי.סי. שהינו חומר הגלם העיקרי עליו מבוססים מוצרי החברה.

 

גלבוע תעשיות - היי-טק בפסי הייצור

אפשר היה לומר שגלבוע תעשיות עובדת בתחום משעמם יחסית - עיבוד שבבי מדויק. אך כאשר מוצרי החברה נמכרים לתעשיות החלל והתעופה והיא נמנית על קבוצת הספקים האיכותיים והמוערכים ביותר של חברות ענק אמריקניות שהינן קבלניות משנה של בואינג ואיירבוס, עם חוזים לטווחים של עשר שנים, ניתן להבין שהסיפור יותר מורכב.

 

גלבוע תעשיות הוקמה בשנת 2000 ומייצאת עדיין בהיקפים צנועים יחסית של 3.5 מיליוני דולרים בשנה. עם זאת, מדובר בתחום שהתחרותיות בו עצומה כאשר הכול תלוי ברמת האיכות והגימור והעמידה הקפדנית בזמני האספקה. את החברה מנהל ארנולד קורוץ (49), נוצרי אוהב ישראל ששייך לקבוצה שהקימה ומנהלת את תעשיות בית אל, אחותה המפורסמת יותר המייצרת מערכות אוורור וסינון אב"כ המיועדות למקלטים ומרחבים מוגנים.

 

החברה מעסיקה כ- 100 איש - מבלטנים, כרסמים ומכונאים - העובדים בסביבת עבודה היי-טקיסטית נקיה וממוזגת, רחוק מאד מן הדימוי הציבורי. הקושי בגיוס עובדים דחף את החברה לשת"פ עם התמ"ת, בבניית קורסי הסבה והכשרה מקצועית וגיוס עובדים מקרב בוגרי הקורסים. גיוס עובדים באופן יצירתי יותר ביצעה החברה ע"י שת"פ עם הסוכנות היהודית ואיתור עובדים מתחומים אלו בערים ברוסיה והעלאתם לארץ ישר למקום העבודה.

 

הכותב הוא יו"ר רויטר מידן בית השקעות ומנכ"ל חברת הייעוץ חיסונים פיננסים


פורסם לראשונה 09/11/2012 14:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים