שתף קטע נבחר

מתנה לחנוכה: הצעצועים השנה זולים יותר

לפי חברת המידע העסקי BDI, ברבעון השלישי של 2012 נרשמה ירידה של 8% במחירי הצעצועים לילדים ונוער לעומת שנה שעברה. לפי רשתות הצעצועים, המחירים בחנוכה ירדו בשיעור דומה. הסיבות: ביטול המס, תחרות, דרישת הצרכנים ויותר יבוא מסין. זול כמו בחו"ל? עדיין לא

חנוכה הוא חגם של חנויות הצעצועים ולפי נתוני חברת המידע העסקי BDI ולטענת הרשתות טויס אר אס, כפר השעשועים ועידן פלוס - מחירי הצעצועים השנה נמוכים השנה לעומת חנוכה אשתקד. מנתוני מדד המחירים לצרכן בשנים האחרונות עולה כי ברבעון השלישי של שנת 2012 חל קיטון של כ- 8% במחירי הצעצועים לילדים ונוער ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כיוון שנתוני BDI מראים קיטון הדרגתי במחירי הצעצועים בשנים האחרונות, מכאן שגם המבצעים בחג חנוכה הזה, שחל ברבעון הרביעי של 2012 טובים יותר לעומת השנה שעברה.

 

 

בחנוכה, מכירות הצעצועים קופצות ב-30%-40%, כשמוערך כי ההכנסות המצרפיות בחנוכה, חגי תשרי, פסח וחג פורים מהוות כ-50% מסך הכנסות הענף. לפי מנכ"ל רשת טויס אר אס, עדי רגב, הלהיטים, חוץ מסביבונים, הם המותגים מונוסונו ואינג'גו, משחק המולטימדיה החדש סקיילנדר והלהיטים הוותיקים פיפ"א וברבי, שמתקמבקת עם עלייה במכירות.

 

תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת BDI מסבירה כי הסיבה לירידת המחירים בענף נובעת מהתחרותיות הגבוהה (לפי BDI, מספר חנויות הצעצועים בישראל ב-2011: כ-640) ובעיקר מהגידול בייבוא של צעצועים מסין וממדינות נוספות בהן עלויות היצור נמוכות.

התפתחות מדד המחירים לצרכן של צעצועים לילדים ונוער. (לפי רבעונים, הבסיס: ממוצע 2010=100.0) ()
התפתחות מדד המחירים לצרכן של צעצועים לילדים ונוער. (לפי רבעונים, הבסיס: ממוצע 2010=100.0)

 

לפי ההערכות כלכלני החברה ב-2011 ערך היבוא מסין עמד על כ-44% מערך היבוא של צעצועים, משחקים וצורכי ספורט לישראל. סה"כ ערך יבוא צעצועים, משחקים וצורכי ספורט בשנת 2011 נאמד בכ-165,711 אלפי דולרים, גידול של כ- 12% ביחס לשנת 2010, כשהכנסות הענף ממוצרים מיובאים היוו כ- 92% מסך הכנסות הענף, ועמדו על כ-930 מיליוני שקלים.

 

"עם זאת ירידת המחירים משפיעה על רווחיות הענף ובשנים האחרונות קיימת מגמת שחיקה ברווחיות השחקנים בו, שמבינים כי עליית מחירים עשוי לגרום לירידה במספר הלקוחות וצמצום היקפי פעילות", מסרה. 

 

בוטל המיסוי על צעצועים, ברבי נמכרת ב-29 שקל

מנהל השיווק של כפר השעשועים דורון ינאי, מסכים: "המחירים בחנוכה ירדו ב-8%-10%. המבצעים יותר אגרסיביים השנה, כולם רוצים להביא את הלקוחות אליהם. התחרות בשוק מכתיבה את האירועים.

 

"בוטל השנה המיסוי על כל קטגוריית הצעצועים, זה הבדל של 12%, שגם הוא משפיע על המחירים של מתנות החג. בשנה שעברה מכרנו שולחן עם שני כיסאות ב-250 שקל השנה ב-150 שקל. ברבי מכרנו בחג בשנה שעברה ב-40 שקל נותנים אותה עכשיו ב-29 שקל. מכונית שלט נמכרה אשתקד ב-30 שקל והשנה ב-19 שקל. דוגמא למבצעים אגרסיביים: אנחנו מוכרים לכבוד חנוכה פאזל שני בשקל ובמשחקי קופסא של קודקוד, מוכרים מוצר שני ב-50% - 15% הנחה על הראשון".

 

יש הבדלי מחירים אצלכם בין הסניפים.

 

"אנחנו משתדלים מאוד שכשהרשת מוציאה חוברת מבצעים, הם יהיו תקפים בכל 83 הסניפים. כשיש תחרות מקומית – אז זכיין יוריד מחיר של קטגוריה או פריט מסוים, ובאזור אחר, זכיין אחר יוריד מחירים של קטגורייה אחרת".


מחירים בחנוכה 2011 לעומת חנוכה 2012 בכפר השעשועים (בשקלים)

מחירים בחנוכה 2011 לעומת חנוכה 2012 בכפר השעשועים (בשקלים)
מוצר חנוכה 2011 חנוכה 2012
דגמי ברבי מסוימים 40 29
שולחן עם שני כיסאות לילדים 250 150
מכונית עם שלט 30 19

 

טויס אר אס: הסל הוזל כי הוספנו מותגים זולים

מנכ"ל טויס אר אס עדי רגב, אמר ל-ynet: "המחירים ירדו לעומת השנה, אבל יותר נכון לומר שהסל הוזל. למשל בהרכבות, הוספנו דגמים יותר זולים למגוון לצד הדגמים הקיימים כדי להיות יותר רלוונטיים לצרכן. אז אם משווים לשנה שעברה, המחירים של פריטים מסוימים ירדו, אבל המחיר של כלל סל מוצרי ההרכבה ירד, כי נוספו לו מגוון של פריטים זולים יותר".

 

למה המחירים ירדו? בגלל המצב הכלכלי? בגלל המחאה?

 

"הצרכן מחפש מוצרים יותר זולים וכן, גם התחרות גרמה לירידת מחירים".

 

בחו"ל עדיין יותר זול.

 

"הפער הצטמצם. בברבי, הפער כיום עומד על 10%-12%. לגו בארץ עולה פי 2.5 לעומת אירופה וארה"ב, בעבר עלה פי 4. פליימוביל עדיין יקר בארץ ב-35%, אבל מלכתחילה הפער היה גדול ועמד על 40%-50%. דוגמא אחרת היא little tikes. מכונית של המותג, שילד יכול לשבת בתוכה, נמכרה בארץ בעבר ב-700 שקל. זה נחשב מותג סופר פרימיום, בעוד שבארה"ב אותו מוצר עלה 50 דולר או 60 דולר, תלוי בדגם. עכשיו אנחנו מוכרים אותה ב-389 שקל. אז זה עדיין יותר יקר מחו"ל, אבל המחיר ירד לחצי מהמחיר בו נמכר קודם. למה עדיין יקר? כי אנחנו מייבאים יבוא מקביל ויש ידיים בדרך, לכן הפער".

 

אתם עדיין נחשבים לרשת יקרה?

 

"חסם המחיר אצלנו הולך ויורד. אנשים מתחילים להבין שזו רשת שווה לכל תחרות".

 

עידן 2000: גם הסביבונים הוזלו

לפי מנהלת השיווק של עידן 2000 נועה פינטו: "אני צופה שבחנוכה הזה, תהיה הוזלה של 5% לעומת חנוכה שעבר" לטענתה, ברשת שלה, אפילו הסביבונים הוזלו. "סביבונים שעולים השנה 10-1 שקלים עלו בשנה שעברה 15 שקלים.

 

"רוב ספקיות הצעצועים הישראליות הורידו מחירים: בעבר משחק קופסא עלה 200-150 שקל וכיום קודקוד ושחק-נא מוכרות אותו ב-129 שקלים, מציעות מחיר יותר ריאלי מתוך הנחה שכך הצרכנים יקנו אותו. הן מבינות שלמכור מוצר יקר כבר לא שווה להן.

 

"יש הרבה מאוד חברות שמתחרות על המדפים, אבל יש גם הרבה מאוד רשתות וחנויות אז גם שם יש שינוי. הבדיקה של BDI מתייחסת לרבעון השלישי של השנה, שאופיין בעיקר במכירות כלי כתיבה, אבל כבר בספטמבר חזרו מכירות הצעצועים לצמוח והמחירים ברשתות ובחנויות יותר נמוכים, כי יש הרבה יותר שחקנים. היום מוכרים צעצועים וכלי כתיבה גם בחנויות לא מתמחרות כמו: הסטוק, מגה, רמי לוי, שופרסל. רשתות המזון מייצרות מוצרים תחת המותג הפרטי שלהן".

  

משחקי מולטי מדיה: לא הוזלו אבל לרוב במבצע

רוב רשתות המזון שנכנסו לתחום הצעצועים מוכרות מוצרים זולים מסין. ריבוי מותגים סיניים בתמהיל הצעצועים אמנם הוריד את מחירם, האם הוא גם פגע באיכותם? למרות שרוב הצעצועים בעולם מיוצרים בסין, לייצור סיני, שלא קשור בשם מותג גדול, יש לפעמים תדמית חאפרית: מוצרים שמתקלקלים מהר ועשויים מחומרים מפוקפקים.

 

" אין בעיה עם מותגים סיניים בהנחה שמדובר ביבואן רשמי ידוע", מסביר עדי רגב מטויס אר אס. "יש לנו מותג הרכבה סיני, jdlt, באיכות גבוהה. הוא עומד בתקינה אירופאית ועומד בסטנדרטים מאוד גבוהים של מכון התקנים. רוב הצעצועים היום מיוצרים בסין, אפילו כמה מדגמי לגו".

 

ומה לא נכנס לטרנד הורדת המחיר? בכפר השעשועים: סביבונים, כיוון שמדובר באחוזי הוזלה זניחים שלא היו משפיעים על פסיכולוגיית הצרכנים ובטויס אר אס טוענים: משחקי מולטי מדיה. "אבל שם יש מגמה אחרת", מסביר רגב. "יש שם להיטים, אז המחיר גבוה בהתחלה, אבל בניגוד לצעצועים אחרים, המחיר המלא מחזיק פחות זמן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מונסונו. להיט מתמשך
תחליפי ברבי. סייע להוריד את המחיר
לגו. פעם עלה פי 4 לעומת חו"ל. עכשיו פי 2.5
מומלצים