שתף קטע נבחר

 

תעודות המחצית: מה מומלץ לומר לילד - ומה לא

זמן התעודות הגיע וילדי בתי הספר היסודי יחזרו הביתה עם גיליון הציונים. מדוע חשוב לא להיגרר לאיומים ולנאומים, איזה נקודות צריכות לעורר נורות אדומות וכיצד ניתן לצמוח גם כשהתעודה לא מזהירה? מדריך

ט"ו בשבט שחל בסוף השבוע הקרוב הוא אמנם חג האילנות, אך גם היום שבו מחולקות בבתי הספר היסודיים תעודות המחצית. עבור ילדים והורים רבים מדובר ביום לא פשוט כלל, בעיקר כאשר התעודה מצביעה על בעיה בלימודים. רגע לפני שהם חוזרים הביתה עם התעודה כמה נקודות למחשבה על מה לומר, ובעיקר מה לא.

 

1. לא לשבח או לפסול את הילד

כשההורה מקבל לידיו את התעודה הוא למעשה מקבל משוב על הילד שלו, אבל על פלח מאוד מסויים מהמכלול שהילד שלו מהווה. זה בסך הכל מדד של הישגים לימודיים לתקופה של ארבעה חודשים. הבעיה היא שהורים נוטים לעשות הכללה ולראות בתעודה הגדרת ערך כללית. לכן, אין טעם לשבח או לפסול את הילד, אלא להתייחס לזה כמשוב על יכולת הלמידה של הילד.

 

עוד על תעודות בערוץ הורים:

כמה שווה תעודת סוף שנה טובה?

הילד קיבל תעודה גרועה? 9 דרכים לתגובה

רגע לפני התעודות: איך להתייחס לציונים של הילד

 

2. לא להיגרר לאיומים ונאומים

הורים רבים נופלים לבור של נאומים ואיומים. הם פורקים את הרגשות שלהם, משתפים את הילד בחרדות ובאכזבות שלהם, ולקינוח מפציצים באיומים. גישה זו בעייתית, משום שהילד חש שהקבלה שלו בבית היא על תנאי. ילד צריך להרגיש שיש לו מקום בבית והמקום הזה לא מותנה.

 

3. לשים לב להידרדרות פתאומית בציונים

אם ההורה מרגיש שיש בעיה, שהילד מתדרדר, אסור לו להתעלם מכך. חשוב ליצור קשר עם יועצת בית הספר ובמקביל לבחון מהם הרגשות של הילד, מה התחושות שלו ואיך הוא מפרש את הציון הזה: האם הוא מופתע? האם הוא מרגיש שנעשה לו עוול? יש ילדים שבאמצעות התעודה זועקים לעזרה, מרגישים שהם לא מקבלים יחס הורי וכו'.

 

4. להימנע מהתייחסות שטחית

אמירת משפטים כמו "כל הכבוד!", "תמשיך כך! " או קלישאות אחרות לאחר מבט מרפרף היא גישה שגויה ונפוצה של הורים רבים. כשהילד מביא להורה תעודה, הוא מרגישה שהוא מביא חתיכה מעצמו, ומצפה להתעניינות מעמיקה של ההורה. הוא שואל את עצמי 'איך ההורה יגיב?". לכן, חשוב לפתח שיחה ולשמוע בעיקר מה הילד אומר ומה הוא מרגיש.

 

5. להגדיר יעדים

אם מדובר בילד בכיתה ה' ומעלה אפשר להכין יחד תוכנית שיפור והתקדמות הכוללת יעדים בכל מקצוע, לבחון איך עולים ומשתפרים, לשים תזכורות לקראת מבחן, לקבוע ללמוד עם ההורה באותה תקופה וכו'.

 

6. לא להגזים בהתערבות

הורה מעורב יכול להיות דבר חיובי, אבל השאלה היא אם זה עוזר או לא. אם ההורה מתערב יותר מדי, ברמה שזה מסיר אחריות מהילד, זה לא דבר טוב. לכן צריך לעשות זאת לתקופה מסויימת במידת הצורך.

 

7. מורים פרטיים זו לא בהכרח התשובה

יכול להיות שזה הפתרון במצבים מסויימים, אבל לא תמיד. הלימודים בבית הספר מותאמים לרמה של הילדים ולעתים

אפשר לחבר את הילד לבני כיתתו כדי לסייע לו. יש הרבה ילדים שלומדים טוב יותר בזוגות או בחברה. הרבה פעמים הורים מזמינים מורים פרטיים כי הם לא רוצים לעשות את זה לבד, או כי הם דורשים מהילדים שלהם להיות בהקבצות גבוהות, ואז כדי לתחזק את זה הם לוקחים מורה פרטי. אבל זה למעשה מוריד מהילד אחריות. לחילופין, הילד צריך להתאמץ וללמוד יותר זמן בעצמו במקום לפתור את הבעיה עם כסף.

 

8. לא לשפוט את התעודה מהמקום של "עצמי אידיאלי"

פעמים רבות הורים שופטים את התעודה בעיניים של "עצמי אידיאלי". הכוונה היא שיש להם בראש ילד אידיאלי שהם היו רוצים שיהיה, והם משווים את התעודה לאותו ילד. זה לא דבר נכון לעשות, כי גם אנחנו לא הורים אידיאלים, וזה בטח לא משהו שניתן לדרוש מהילדים. חשוב שההורים יזכרו איך הם היו כילדים. קל לשכוח את החוזקות של הילד, אך אם הוא ילד טוב, עוזר בבית וחבר טוב, התעודה היא משהו נקודתי, ולכל המסביבה יש חשיבות לא פחותה מהציונים.

 

ד"ר נטע רבהון דמתי, הכותבת היא מרצה לפסיכולוגיה ומומחית לרגשות בקרב ילדים במכללה האקדמית בית ברל




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שימו לב אם יש התדרדרות פתאומית בציונים
צילום: shutterstock
מומלצים