שתף קטע נבחר

משטרה ירוקה: מפעל תפוגן עלול לשלם קנס כבד

מנהלי מפעל תעשיות תפוגן בנגב זומנו לשימוע במשרד להגנת הסביבה, בעקבות טענות לחריגות בשפכים וחשש לפגיעה במערכת הביוב הציבורית. העונש המרבי: קנס של מאות אלפי שקלים ואף מאסר. באשדוד יישלל היתר הרעלים של חברת יונקס, המספקת דלקים לאוניות בנמל אשדוד ולבתי חולים

מפעל "תעשיות תפוגן בע"מ" עלול לעמוד בפני עונש של קנס כספי כבד ואף מאסר בפועל, בשל טענות לחריגות לכאורה מחוקים ותקנות של המשרד להגנת הסביבה. המפעל ממוקם באזור התעשייה של שער הנגב, ומייצר ומשווק במשך שנים מוצרי תפוחי אדמה קפואים לרשתות מזון ומזון מהיר רבות בארץ.

 

 

בתחילת חודש ינואר קיבלו מנהלי המפעל הזמנה לשימוע ממנהל מחוז הדרום של המשרד להגנת הסביבה. זאת, בעקבות עבירות לכאורה על תקנות המים שהתגלו בבדיקת פתע שביצעה המשטרה הירוקה בחודש דצמבר.

 

במהלך הבדיקה נלקחו דגימות של שפכי המפעל הזורמים למערכת הביוב הציבורית, ונמצאו חריגות הפוגעות בתפקוד מכשירי המכון לטיהור שפכים. כתוצאה מחריגות אלה, עלולים מי השפכים שהוזרמו אל המפעל להגיע בסופו של דבר לטבע.

 

במכתב ההתראה שנשלח לחברה, בנוגע לעבירה זו, נכתב כי "העונש המרבי הקבוע לעבירה על החוק הוא 18 חודשי מאסר או קנס של 75,300 שקל, וכן קנס של 1,400 שקל לכל יום שבו נמשכת העבירה לאחר מתן התראה זו".

 

עוד נמצא בבדיקה, כי שפכי המפעל הזורמים במערכת הביוב הציבורית עלולים לשחוק את הצנרת ולהרוס אותה, מה שעלול להביא להצפות ביוב באזור המפעל ואולי אף בעיר שדרות הסמוכה לו.

 

במכתב ההתראה צוין, ביחס לעבירה זו, כי "העונש המרבי הצפוי בגינה הוא מאסר בפועל של שנה או קנס של 392,000 שקל ואם היתה העבירה נמשכת – מאסר שבעה ימים או קנס נוסף של 25,900 שקל לכל יום בו נמשכה העבירה מיום מתן התראה זו".

 

בעקבות הבדיקה הורה המשרד להגנת הסביבה למפעל להפסיק מיידית את הזרמת השפכים למערכת הביוב הציבורית. מנכ"ל תעשיות תפוגן בע"מ, אורי מאירי, זומן לשימוע שייערך מחר (ה') בו תינתן לו הזדמנות להשמיע את טענות המפעל. הוא יידרש להגיש עד יום שישי תוכנית להסדרת מערכות הטיפול בשפכי המשרד.

 

המנכ"ל, מאירי, מסר בתגובה: "מחר אשמיע בפני המשרד להגנת הסביבה את טענותינו שכנגד".

 

הובלת דלק ללא בקרת דליפות

אתמול (ג') הודיע המשרד להגנת הסביבה, כי ישלול ביום ראשון את היתר הרעלים לחברת "יונקס", המספקת דלקים לאוניות בנמל אשדוד וכן למפעלים ובתי חולים בדרום. זאת, בעקבות שורה של דליפות מהצנרת הפגומה והישנה שמשמשת להעברת הדלק. שלילת היתר הרעלים העלתה חששות כי אספקת הדלקים תיפגע. בנוסף, עובדים מיונקס הביעו חשש מפני סגירת פעילות החברה, אך ביונקס הבהירו כי הם ייערכו להעביר את הדלק באמצעים חלופיים.

 

יונקס (החברה המאוחדת לייצוא נפט) נמצאת בבעלות משותפת של חברת דלק (75%) ובז"ן (25%). במשרד מציינים כי קווי צנרת הובלת הדלק של החברה פועלים ללא מערכת בקרת דליפות וללא הגנה מפני קורוזיה, כאשר בשנים האחרונות אירעו לא פחות מ-8 מקרי זיהום של הקרקע והמים כתוצאה משימוש בצנרת הפגומה.  

 

במשרד מוסיפים כי בשימוע אליו הוזמנו אנשי החברה, לפני מספר שבועות בעקבות אירועי הזיהום, הם טענו כי לחברה אין יכולת לממן תוכנית לתיקון הצנרת. "מאחר שלמשרד לא הוגשה שום תוכנית סדורה לתיקון הליקויים, ואף גוף לא קיבל אחריות על פעילות המתקן, הן חברת יונקס המפעילה את המתקן והן חברת נמלי ישראל בעלת המתקן, שלילת ההיתר תהיה בתוקף החל מיום ראשון הקרוב".  

 

יונקס מצידה טוענת, שהאחריות לתקן את הליקויים בצנרת הישנה היא של חברת נמלי ישראל (חנ"י), ממנה היא חוכרת את התשתיות. בחנ"י טוענים, לעומת זאת, כי על פי ההסכם - האחריות היא של יונקס.

 

מיונקס נמסר בתגובה: "המתקן והצנרת בהם התרחשו הדליפות הינם בבעלות חברת נמלי ישראל, שהינה אחראית ומחויבת בחוזה להתקנת מערכת הגנה קטודית ומערכת בקרת דליפות. היא גם זו שתקבע את עתיד הפעילות במתקן.

 

"בשל העדר המערכות הנדרשות, החברה פועלת כעת ככל יכולתה להמשיך ולשרת את לקוחותיה, ובוחנת חלופות אפשריות להמשך פעילותה. יש להדגיש כי החברה פועלת לשמירה והגנה על איכות הסביבה ומבצעת בדיקות בקרה בתדירות גבוהה מהנדרש".

 

מחברת נמלי ישראל נמסר: "יונקס היא מפעילת מתקן התדלוק באשדוד מזה עשרות שנים והיא האחראית הבלעדית להפעלתו ולתחזוקתו ברמת הבטיחות הנדרשת ותוך עמידה בדרישות המשרד להגנת הסביבה ובהתאם לדרישות הדין. לפי ההסכם בין יונקס לחברת נמלי ישראל, אין חובתה של חברת נמלי ישראל לשאת בהוצאות התיקונים ומדובר בניסיון של יונקס להתחמק מחובותיה. ככל שהמתקן יוחזר לפעילות הרי שהדבר יעשה בהתאם לכל הדרישות והתקנים לרבות אלה של המשרד להגנת הסביבה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים