שתף קטע נבחר

סופר-פארם: המחירים ירדו ב-2012 ועלו בפברואר

הרשת גדלה ב-6% במכירות ב-2012 אך רווחיותה נשחקה. היא מפסידה 15 שקל על אריזת חיתולים ומרוויחה על המותג הפרטי 45%. המחירים שלה לצרכן ירדו בממוצע ב-2% ב-2012, הרבה פחות מהירידה ב-2011: 4.3%. את 2013, סופר פארם פתחה עם עליית מחירים: התייקרות של 3%-7% שדרשו הספקים

סופר-פארם מסכמת את 2012 עם עלייה של 6% במכירות כלל הרשת, שהסתכמו ב-3.9 מיליארד שקל. הרשת, הנמצאת בבעלות משפחת קופלר ולאומי פרטנרס (18%), צמחה ב-3% בחנויות זהות, אך התחזקות רשתות המזון הזולות ובתי המרקחת של בתיה"ח - שחקו את הרווח הגולמי שלה והביאו לירידה ממוצעת של 2% במחיר הריאלי של המוצרים ברשת. מדובר בירידה מתונה יותר לעומת ירידת המחירים ב-2011, שנת המחאה החברתית, אז המחיר הריאלי של המוצרים הנמכרים בסופר פארם ירד בממוצע ב-4.3%. 

 

את 2013, לעומת זאת, הרשת פתחה בפברואר עם עליית מחירים של 3%-7%, בהתאם לדרישת הספקים, שרובם, כזכור, העלו מחירים בכל רשתות השיווק והמרכולים. בסופר-פארם העלו מחירים רק בפברואר, משום שבינואר נערך ברשת חודש המבצעים Happy Sale. ברשת מסרו כי "עליות המחירים של הספקים במילא נבלעות במבצעים. 60% מהמוצרים בסופר-פארם נמכרים במבצע".

  

בסופר פארם טוענים כי 2012, היתה השנה הרביעית בה המחירים ברשת נשחקו. נראה כי שיא שחיקת המחירים היה ב-2011. לשם הדגמה: ב-2012, חיתולים הוזלו ב-6.2%, זאת לעומת הוזלה של 11.4% ב-2011; מוצרי ניקיון הוזלו ב-3.6% ב-2012 לעומת 8.2% ב-2011; מחירי מוצרי טואלטיקה ירדו ב-1% ב-2012 לעומת ירידת מחיר של 4.7% ב-2011; ומחירי מוצרי הנייר ירדו ב-1.7% ב-2012, לעומת ירידת מחיר של 7.2% ב-2011.

 

למה ירידת המחירים התמתנה?

למרות ההתמתנות בירידת המחירים בסופר-פארם ב-2012, ברשת טוענים שבשנה החולפת היו יותר מבצעים ברשת לעומת 2011. הסיבה לירידה הדרמטית יותר במחירים ב-2011 לעומת 2012 נובעת, לפי הרשת, מירידה במחירי התרופות שלא היתה ב-2012, ירידה של 11.4% בחיתולים בגלל תחרות עזה שהתמתנה ב-2012 וכן בשל מוצרים שהחברה לא הורידה את מחירם ב-2012. יתכן שאף תרמה לכך גם עליית מחיר של פרוקטר אנד גמבל באמצע 2012.

 

לצרכני סופר-פארם קשה לעקוב אחר המחירים ברשת: הם משתנים מסניף לסניף בגלל שיטת העמיתים (כל סניף מופעל עצמאית על-ידי זכיין פרטי).כמו כן, רוב המוצרים שנמכרים ברשת נמצאים כאמור תחת מבצע, כך שהרשת או הזכיין יכולים לשחק במחירי המבצע ובעצם ליצור עליית מחירים. יחד עם זאת, לפי סופר-פארם, לזכיינים ניתנים מחירי מקסימום מהרשת והם לא יכולים להעלותם מעבר לכך.

 

מפסידים 25% על כל מטרנה ו-15 שקל על חבילת פמפרס

במסיבת עיתונאים שערכו בחברה היום (ג') טענו בכירי הרשת שסופר-פארם הפסידה ב-2012 60 מיליון שקל במכירת מוצרים לתינוקות, לעומת 50 מיליון שקל ב-2011 ו-30 מיליון שקל ב-2010. סמנכ"ל סחר סופר-פארם דני לוזון, אמר כי "על כל חבילת חיתולי פמפרס שהרשת קונה ב-60 שקל היא מפסידה 15 שקל; הרווחיות הגולמית על חיתולי האגיס עמדה ב-2012 על מינוס 25%, פמפרס - מינוס 31%, מטרנה - מינוס 25% וסימילאק - מינוס 21%. זה נכון שראינו ירידה ברווחיות של מטרנה בדו"חות אסם, אבל בניגוד אלינו, הם עדיין מרוויחים נהדר על המוצרים האלה.

  

"גם השנה המשכנו לסבסד את תחום התינוקות. ההפסד על מזון תינוקות וחיתולים עמד ב-2012 על 60 מיליון שקל בהמשך ל-50 מיליון שקל ב-2011 וכ-30 מיליון שקל ב-2010. הרווח הגולמי על חיתולי האגיס ופמפרס ועל מטרנה וסימילאק נע בין מינוס 21% למינוס 31%. נוטרילון הגיעה רק ל-6% נתח שוק".

 

בסופר פארם מסרו עם זאת, כי הרשת תמשיך ב-2013 במגמה של ירידה במחיר ממוצע לפריט ריאלי. המשנה למנכ"ל סופר-פארם, ניצן לביא אמר כי מדיניות הרשת היא להיות יקרה יותר ב-3%-5% מהרשתות הזולות (כשופרסל דיל, מגה בעיר, יינות ביתן ורמי לוי), אך זולה בכ-10% ממוצרים זהים הנמכרים ברשתות השכונתיות (כשופרסל שלי ומגה בעיר). עוד אמר כי "סופר פארם לא מתכוונת להיגרר אחרי המבצעים האגרסיביים 1+1 שמקיימות המשביר לצרכן וניו פארם על קוסמטיקה".

   

אז איך הרשת בכל זאת הרוויחה? מותגים פרטיים ושת"פים

למרות השוק הקשה, לטענת סופר-פארם, הרשת פתחה ב-2012 15 סניפים חדשים ותפתח 17 נוספים ב-2013, כך שתגיע ליותר מ-200 סניפים. 

 

עיקר הרווח של סופר-פארם טמון במוצרי המותגים הפרטיים. מכירות לייף ב-2012 הסתכמו ב-408 מיליון שקל - צמיחה של 25% והנתח של המותג עמד על 11% לעומת 8.8% ב-2011. ביולי, השיקה מותג פרטי נוסף בתחום טיפוח הבית, SUNDAY, שכלל 10 מוצרים והגיע עד דצמבר לנתח של כ-10% מסך כלל מכירות מחלקת הניקיון ברשת. באקונומיקה, למשל, המותג הגיע ל-50% נתח שוק כמותי ו-40% נתח שוק כספי. הרווח הגולמי על מוצרי המותג הפרטי עומד על 45% - רווח גבוה מ-30% הנהוג ברשתות הקמעונאיות. 

 

עוד מנוע צמיחה לרשת: השקות ייחודיות באמצעות שת"פים בלעדיים לרשת כמו פוגי'קום: מכשיר לפדיקור ביתי, אריזת חיתולים מוקטנת של פמפרס, בי קיור לטיפול בכאב; וכן השקת אבקות קפוצ'ינו של נסטלה שהגיעו ל-20% משוק אבקות הקפה (מנובמבר 43 אלף אריזות נמכרו).

 

ב-2013 תשווק סופר-פארם את קפסולות האספרסו המתאימות למכונת נספרסו של אילן'ס במטרה להגיע ל-10% משוק קפסולות הקפה וכן ישווק מכשיר חדש של סודה סטרים. בנוסף, תקים מחלקת ספורט בה יוצעו מוצרים ייעודיים לספורטאים, שוק המוערך בכ-100 מיליון שקל. בסופר-פארם מצפים לתפוס נתח של 40% עד 2015.

  

בפעילות הבינלאומית - סופר-פארם צמחה בפולין עם עם מכירות של 200 מיליון דולר לעומת 180 מיליון דולר ב-2012 – עלייה של 11% ו-42 חנויות ומנסה לחדש את פעילותה בסין באמצעות רכישת רשת בתי מרקחת מקומית. עד 2015 תגיע הרשת בפולין ל-70 חנויות. סופר פארם גם מתכננת להכפיל את מספר סניפי "סופר-פארם לוקל" ב-2013 - פורמט שכונתי של חנויות קטנות. כיום פועלות 3 כאלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אסף עברון
סופר-פארם
צילום: אסף עברון
צילום: רוני ינקוביץ
סאנדיי של סופר-פארם. הצלחה
צילום: רוני ינקוביץ
מומלצים