שתף קטע נבחר

עובדי חב' התעופה הישראליות: שביתה מיום א'

ועדי אל על, ארקיע וישראייר הודיעו כי ישביתו מיום ראשון בבוקר את הטיסות, כמחאה על כוונת הממשלה לאשר את הסכם "שמיים פתוחים" עם האיחוד האירופי. ההסתדרות: "המשמעות של ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים של עשרות אלפי עובדים"

הסתדרות העובדים הכללית הודיעה היום (ה') כי מיום ראשון הקרוב ב-5:00 בבוקר תחול שביתה כללית ללא הגבלת זמן בחברות התעופה הישראליות, במחאה על כוונת הממשלה לאשר את הסכם "שמיים פתוחים" מול האיחוד האירופי במתכונתו הנוכחית.

 

הסיפורים הכי חמים - לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

ישראל והאיחוד האירופי חתמו בשנה שעברה בראשי תיבות על הסכם "השמיים הפתוחים", לאחר משא ומתן שנמשך יותר משלוש שנים. ההסכם מאפשר לכל חברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות מכול מקום באיחוד אל ישראל וממנה. המשמעות: צפויות ירידות במחירי הטיסות בעקבות גידול בהיצע.

 

ביום א' צפויה לעלות בישיבת הממשלה הצעת החלטה לאישור הסכם התעופה, זאת לאחר שבחודש דצמבר הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי החתימה הסופית על ההסכם תידחה עד לאחר הבחירות.

 

"עשרות אלפים יפוטרו" 

ההחלטה על ההשבתה התקבלה בישיבה שכינס הבוקר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, של כלל ראשי הוועדים בענף התעופה - אל על, ישראייר וארקיע - לצורך "גיבוש דרכי פעולה כנגד ההחלטות החד צדדיות הצפויות של הממשלה ליישם את הסכם 'שמיים פתוחים' במתכונתו הנוכחית".

 

מההסתדרות נמסר כי המשמעות של ההסכם במתכונתו הנוכחית היא חיסול חברות התעופה הישראליות ופיטורים ישירים ועקיפים של עשרות אלפי עובדים בענף ללא כל הגנה על התעופה הישראלית והתאמה למצב חברות התעופה הישראליות לרבות - ערובה עבור תשלום לביטחון הנוסעים, זכויות נחיתה בשדה"ת המרכזיים וכיוצא בזה".

 

"מהלך חיוני"

הסכם השמיים הפתוחים ייושם באופן מדורג: מדי שנה יתווספו שבע תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה. במספר מצומצם של שדות תעופה מרכזיים, בהם קיים היקף תנועה משמעותי ושמתאפיינים בהיותם שדות מעבר לטיסות המשך, היקף הגידול השנתי יהיה מצומצם יותר ויעמוד על תוספת של כשלוש תדירויות שבועיות מידי שנה. יישומו בפועל של ההסכם כולו צפוי להימשך כ-5 שנים במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש.

 

"מדובר במהלך חיוני, שבלעדיו תעשיית התיירות עומדת בפני סכנת התמוטטות", מסר שר התיירות עוזי לנדאו. "צעד זה מהווה תנאי לצמיחתה של תעשיית התיירות כולה ולשמירה על מקום העבודה של למעלה מ-200,000 המועסקים בה. יחד עם זאת, על הממשלה לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת להבטיח לאל-על וליתר חברות התעופה הישראליות יכולת להתחרות בשוק התעופה - גם לאחר כניסת ההסכם לתוקף".

 

בחודש יולי האחרון הביע שר התחבורה ישראל כץ תמיכה בהסכם: "לאחר בחינה יסודית השתכנעתי כי מדובר בהסכם טוב הטומן בחובו גם יתרונות לתעופה הישראלית. אני מאמין ביכולתם של מנהלי חברות התעופה הישראליות להוביל את חברותיהן לשגשוג והצלחה גם במציאות של סביבה פתוחה ותחרותית המטיבה עם כלל המשק".

 

"אנשים ייתקעו בחו"ל"

סמנכ"ל איסתא, רונן קרסו, אמר ל-ynet כי הוא מעריך שהשביתה, אם תתקיים, תהיה קצרה. בכל מקרה, לדבריו, המשמעות תהיה כפולה - גם עבור מי שאמור לצאת מהארץ לעסקים או לנופש, וגם למי שישהה בחו"ל ועלול למצוא את עצמו תקוע שם". באשר לפיצויי הנוסעים שיתקעו בארץ או בחו"ל, אמר קרסו: "אם אין טיסות באוויר, חברות התעופה יצטרכו לשאת במשמעויות. אנשים ייתקעו בחו"ל, אין אפשרות אחרת".

 

לדברי צביקה קרפל, לשעבר מנכ"ל חברת גוליבר, שאלת פיצוי הנוסעים עדין עומדת בסימן שאלה. "מי שיישא במחיר זה הנוסעים הישראליים והתיירים שמגיעים לישראל, במחיר השארה זמנית של עובדים בענף", אמר. "ממילא התוצאה של העדר תחרות תגרום בסופו של דבר לקיצוץ משמעותי בכוח האדם".

 

דנה לביא, סמנכ"לית שיווק בקבוצת הדקה ה-90, מסרה כי "מניסיון העבר שביתות מסוג זה מוגבלות על ידי בית הדין לזמן קצוב של מספר שעות ואנחנו מניחים כי רוב הטיסות פשוט יוקדמו לשעות שלפני השביתה. לגבי הפיצוי לו זכאים הנוסעים, איחור של עד 4 שעות לא זכה את הנוסע בפיצוי. איחור של 8-4 שעות יגרור זיכוי של כ-15% ממחיר הטיסה. איחור של מעל ל-8 שעות או ביטול הטיסה יביאו לזיכוי מלוא מחיר הכרטיס".

 

"כץ תוקע לנו סכין בגב" 

יו"ר ועד עובדי אל על, אשר אדרי אמר כי: "אנחנו לא נגד תחרות אבל אנחנו בעד תחרות שיוויונית והוגנת. חברות התעופה הישראליות ובראשן חברת אל על הן החברות היחידות שמטיסות בשעת משבר ונותנות את המענה הראשוני למדינת ישראל. שר התחבורה הבטיח לנו לפני כשנה לשמור על חוסנן של חברות התעופה והיום הוא הראשון שתוקע לנו סכין בגב ומחסל את חברות התעופה".

 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי מסר כי "אין לנו ברירה אלא להשבית את חברות התעופה. אנו בעד ההסכם, בעד הצרכן ובעד התחרות אבל לא כל עוד מחסלים את התעופה הישראלית. אנו רוצים שההצעה הזאת תרד מעל סדר היום ושינהלו איתנו מו"מ ענייני להתאמת ההסכם לחברות התעופה הישראליות". יו"ר ועד עובדי ארקיע, יגאל כהן מסר כי "מדובר בהחלטה תמוהה שתזרוק לרחובות עשרות אלפי עובדים בעקבות קריסת חברות התעופה הישראליות". 

 

מחברת ארקיע נמסר: "לפני החתימה על ההסכם על המדינה לפעול לתיקון עיוותים המונעים תחרות הוגנת בין חברות התעופה הישראליות לבין אלה האירופאיות. כך בין היתר על המדינה לשאת במלוא עלות הוצאות ביטחון התעופה האזרחית , להן מחויבות חברות התעופה הישראליות, ולהתאים את מיסי הנמל בהן מחויבות חברות התעופה הישראליות בנתב"ג למיסים בהן מחויבות חברות low cost אירופאיות המגיעות לישראל". 

 

מישראיר נמסר בתגובה, כי "ישראיר ביקשה כי קודם לחתימת הסכם על שמים פתוחים ייתבצע סנכרון בין גופי הממשל בישראל באופן שיאפשר לחברות ישראליות להתחרות בצורה הוגנת. כך לדוגמא כיסוי מלא של הוצאות הביטחון, שימוש בטרמינל המוזל בנתבג גמישות בשעות המראה ועוד. לצערנו עד כה לא נעשה דבר בכל אחד מהתחומים הללו. אשר לשביתה המאורגנת על ידי וועדי העובדים, אנו נפעל להקטין למינימום הנזק הנגרם ללקוחותינו כתוצאה משביתה זאת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים