שתף קטע נבחר

"את עובדי הרכבת לא קונים עם משה פרץ"

הקרע בין עובדי הרכבת להנהלת החברה הולך ומעמיק. לטענת העובדים, ההנהלה מקבלת החלטות מבלי להתייעץ ולהתחשב ב-2,500 עובדי החברה. לאות מחאה קוראים בוועדי העובדים להחרים את המסיבה השנתית

רוחות מלחמה ברכבת ישראל. במכתב חריף שנשלח היום (ה') לעובדי הרכבת, מכריזים שני בכירים בוועד העובדים על מאבק בהנהלת החברה. "לא נוכל לשבת מנגד ולתת להנהלת החברה לקבל החלטות ללא התייעצות או התחשבות בעובדים", כותבים שני הבכירים, וקוראים לעובדי החברה להחרים את הנשף השנתי של הרכבת, שייערך ביוני. "את עובדי הרכבת לא קונים בכרטיס להופעה של משה פרץ וארוחת ערב", מבהירים בכירי הוועד.

 

 

עובדים ברכבת: המצב אינו מקובל עלינו (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
עובדים ברכבת: המצב אינו מקובל עלינו(צילום: הרצל יוסף)

 

על-פי הסכם שנחתם בשנה שעברה, מחוייבים העובדים ל"שקט תעשייתי" למשך שלוש שנים. בתמורה להסכמתם לרפורמה מבנית ברכבת, קיבלו העובדים תוספת שכר ומענק בסך של עד 40 אלף שקלים. אלא שכעת נראה כי השקט התעשייתי לא יאריך ימים. "אנו רואים כי דבר לא מונע מהנהלת החברה מלהתעלם מנציגות העובדים ומזכויות העובדים, ולעשות ככל העולה על רוחה ולפגוע בכלל עובדי הרכבת", מבהירים הבכירים.

 

אלא שלדברי מקור ברכבת, מאחורי המכתב החריף עומדת בפועל גילה אדרעי, יו"ר ועד הרכבת לשעבר, שהודחה על-ידי ההסתדרות בקיץ האחרון לאחר תקופה ארוכה של שיבושי עבודה. "זו המלחמה של גילה נגד ההנהלה", אומר המקור בשיחה עם ynet. "המכתב הזה נועד להפעיל עכשיו לחץ על ההנהלה לקראת שימוע, אליו זימנו את גילה בעקבות אירוע משמעתי עם עובד". גורמים בקרבתה של אדרעי הכחישו את הטענות, ואמרו כי אין בהן אמת.

 

מקורות בחברה וגורמים המקורבים להנהלת הרכבת אומרים כי בתקופה האחרונה ניכרת הידרדרות חמורה ביחסים בין ההנהלה והעובדים, המתבטאת בין השאר בשורה ארוכה של אירועי בטיחות, עיכובים וליקויים. לדברי אותם מקורות, הידרדרות נרשמה גם ביחסים בין הנהלת הרכבת ובכירים במשרד התחבורה. רק לאחרונה פרסם המשרד דו"ח חקירת תאונה, ובו הואשמה ההנהלה בהסתרת התאונה.

 

"חוטבי עצים ושואבי מים"

לטענת בכירי הוועד, הנהלת הרכבת מקדמת לאחרונה מקורבים ועובדים הנאמנים לדרכה. "לא נסכים להיות חוטבי עצים ושואבי מים, ואילו אנשי אמון של ההנהלה יקבלו את המשרות והמשכורות", כותבים שני הבכירים, המשמשים בתפקידי יו"ר הוועד הצפוני ויו"ר הוועד הדרומי. "הדרך שההנהלה רואה לעובדים היא שאנחנו נהיה הפועלים - רובוטים המקבלים פקודה בלחיצת כפתור".

 

במכתב לעובדים גם מתייחסים הבכירים לשיבושי עבודה בתחילת מאי, שנגרמו לאחר הפעלת מערכת ממוחשבת לסידור העבודה של נהגים. בהנהלה הסבירו כי המערכת נועדה למנוע חוסר שוויון בין נהגים ותיקים ו-או "מקורבים" ושאר הנהגים בחברה. על-פי ההנהלה, קביעת המשמרות בעבר התקיימה תוך חלוקה לא הוגנת, והביאה לפערים משמעותיים בין המשכורות שקיבלו מקורבים, שזכו לקבל משמרות רבות ונוחות, ואלו שקיבלו נהגים אחרים.

 

בעקבות הפעלת המערכת, הודיעו בתחילת החודש יותר מ-30 נהגים על מחלה, ונעדרו מהעבודה. כתוצאה מכך שובשה פעילות הרכבת בכל רחבי הארץ. אלא שבוועד טוענים כעת כי סידורי העבודה החדשים פוגעים בזכויות העובדים, ואף מסכנים את חיי הנוסעים. "בעוד הקושי המוטל על העובדים גדל, הנהלת החברה מזלזלת במקצועיות ובעבודה הקשה של עובדי התפעול", טוענים בכירי הוועד, "כל זאת על-מנת להשניא את העובדים על הציבור באמצעות התקשורת".

 

מקור בחברה מזהיר כי אם ייבחרו כעת חלק מהעובדים לפתוח במאבק גלוי מול ההנהלה ואף לשבש את פעילות הרכבת, מי שייפגע יהיו העובדים עצמם. "אי אפשר שוב לשבש את העבודה", אומר המקור ל-ynet. "אי אפשר לעשות 'סיבוב' על הנוסעים ולפגוע בהם. אם זה יקרה, אנחנו נפגע וזה יהיה אסון. יש דרכים להתנהל, וזו לא הדרך הנכונה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
יו"ר הוועד לשעבר, גילה אדרעי
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים